La nova terminal BIT, finançada pel Port de Barcelona i pel Consorci de la Zona Franca, estarà operativa a mitjans de 2027 i gestionarà més de 210.000 tones de cafè en gra, el 80% del total que arriba anualment a tot l'Estat
Moll Álvarez de la Campa, on fins ara se situava la terminal de cafè. © Port de Barcelona
Aixecar-se al matí i prendre’s una tassa de cafè. Un gest quotidià que, tanmateix, no seria possible sense una infraestructura clau: el Port de Barcelona, per on es calcula que passa el 80% del cafè que entra a tot l’Estat. De fet, de les més de 300.000 tones de cafè que anualment arriben a Espanya —des dels grans països productors com Brasil, Vietnam o Colòmbia—, més de 210.000 són gestionades per la Barcelona International Terminal (BIT), joint venture de la multinacional suïssa SGS i el grup català Empreses Masiques. L’any 2027, aquesta terminal assolirà una nova dimensió, amb unes noves i modernes instal·lacions al Port de Barcelona.
Les noves instal·lacions de la terminal BIT responen a l’ampliació de l’empresa agroindustrial Elian, filial de la nord-americana Viserion. Amb una inversió de més de 200 milions d’euros per a augmentar la seva planta de proteïna vegetal al Port de Barcelona, que s’instal·larà al moll Álvarez de la Campa. Aquest era l’espai que, fins ara, ocupava la terminal BIT, motiu pel qual aquesta terminal s’haurà de traslladar a un nou espai dins. Tanmateix, el trasllat també servirà “per a modernitzar, automatitzar i optimitzar processos a les noves instal·lacions”, com ha remarcat el director de Barcelona International Terminal, Marc Tauste.
Així, la nova terminal BIT es construirà al Tram VI de la Ronda del Port, en una parcel·la de més de 53.000 metres quadrats, amb una concessió d’ús per 50 anys. La inversió per a la construcció d’aquestes noves instal·lacions s’enfilarà fins als 30 milions d’euros —dels quals 10 milions els assumirà el Port de Barcelona i els 20 milions restants el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB)—. Amb un termini d’execució de 36 mesos, es preveu que la terminal estigui operativa a mitjans de 2027, i fins a llavors buscaran magatzems temporals dins de les instal·lacions portuàries per a mantenir la seva activitat.
Per al delegat especial de l’Estat al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Pere Navarro, es tracta d’un “projecte de futur que exemplifica la importància de la col·laboració públicoprivada per a generar oportunitats per a les persones i el territori”. També és el resultat d’un llarg procés de col·laboració entre totes les parts implicades —Port, CZFB i BIT— que ha de permetre “ordenar millor el territori i facilitar que cada activitat disposi de les condicions adequades per créixer i ser competitiva”, segons ha subratllat el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell.
Les noves instal·lacions obren un nou capítol d’una història d’èxit, la del cafè i el Port de Barcelona, que es va iniciar fa gairebé quatre dècades. L’any 1987, la multinacional suïssa i el grup Masiques estrenen la terminal de cafè BIT, des d’on començaran a importar cafè verd —és a dir, cafè en gra, sense torrar— per a distribuir-lo per tot Espanya, però també per a països europeus i inclús per tot el món.
Quatre dècades més tard, la terminal ha aconseguit consolidar-se com la terminal especialitzada en cafè “més gran del sud d’Europa”, però ara vol anar un pas més enllà i convertir-se també “en la més moderna”, com ha assenyalat José Miguel Masiques, CEO del grup Masiques. Tot, amb l’objectiu d’esdevenir un referent en un mercat —el del cafè— que, segons dades de l’Organització Internacional del Cafè (ICO), el sector genera uns 400.000 milions de dòlars anuals, l’equivalent a l’1,6% del PIB mundial, sumant tots els agents implicats: des de la seva producció, logística o distribució.
“El cafè ja és avui la segona beguda més consumida del món, després de l’aigua, i també és la segona commodity, després del petroli, que genera més volum de negoci a tot el món”, ha recordat el Masiques, que forma part de la segona generació al capdavant de l’empresa familiar. I en aquest mercat, Barcelona vol jugar un paper essencial: tot i que els principals productors de cafè es troben fora d’Europa —amb Brasil, Vietnam, Indonèsia o Colòmbia com a grans productors i exportadors de cafè—, la capital catalana té l’objectiu de reforçar el seu lideratge com a porta d’entrada d’aquests grans de cafè per a distribuir-se, posteriorment, per la resta d’Europa.
“Tot i que des de BIT Barcelona ja fem enviaments de cafè a tot el món, l’objectiu és que aquests enviaments siguin cada cop més regulars”, ha explicat Masiques. I poder competir, així, amb altres ports com el d’Anvers, instal·lació portuària que manté el lideratge europeu en importació de cafès. A més, un cop aquest cafè verd arriba a Barcelona s’ha d’emmagatzemar, netejar i torrar abans de ser consumit. I en aquests processos, Espanya juga un paper essencial: és el segon fabricant més gran de cafè soluble i el tercer major productor de cafè torrat d’Europa, un sector que, només a Espanya, genera més de 100.000 llocs de treball, entre directes i indirectes.
La nova terminal BIT també comptarà amb unes instal·lacions modernitzades que els permetran augmentar la seva capacitat per a dur a terme aquests processos previs al consum. “No volem ser torradors de cafè, però sí tenir la capacitat de dur a terme processos de valor afegit, com la neteja o la mescla”, ha argumentat Masiques. En concret, es construiran dues naus, oficines i serveis, així com sistemes de control de temperatura i humitat i instal·lacions d’energies renovables.
Tot i que amb les noves instal·lacions, la terminal reduirà la seva superfície —dels 62.000 metres quadrats al moll Álvarez de la Campa als 53.000 metres al tram VI de la Ronda del Port—, mantindrà la seva capacitat d’emmagatzematge i distribució: rebent directament més de 175.000 tones i gestionant-ne fins a més de 210.000 anualment. Així mateix, també es mantindrà el centenar de treballadors, encara que es millorarà l’eficiència, seguretat i agilitat dels processos gràcies al desplegament tecnològic.
Una plaça en el Coll rendeix homenatge a Pepita Pardell, pionera oblidada des dels 40…
Algú em va dir que la diferència entre Nova York i Barcelona és que a…
Derby Hotels Collection mira a futur amb noves reformes i inversions i amb el radar…
La startup especialitzada en energia solar i electrificació de la llar posarà el focus en…
Daniel López és director de l'assessoria jurídica corporativa de VidaCaixa, l'asseguradora líder del mercat espanyol,…
L’enigmàtic artista urbà irromp al cor de Barcelona amb una nova col·lecció de 25 obres…