Així serà la reforma de l’estació de Sants que projecten Adif i l’Ajuntament

El vestíbul de l'estació s'ampliarà i s'estendrà cap a la Plaça dels Països Catalans, que perdrà els dos carrils actuals per a vehicles i es transformarà per ser més verda i deixar de ser un no-lloc de la ciutat. També desapareixerà l'actual estació d'autobusos.

L’arribada de l’AVE i els endarreriments a La Sagrera han convertit a l’estació de Sants en la més important de la ciutat. Concebuda com a una estació petita, els creixements registrats en l’afluència de passatgers, tant d’alta velocitat com de Rodalies i metro, l’han acabat col·lapsant. L’Ajuntament de Barcelona i Adif han signat un protocol d’actuació per començar a encarar la transformació de Sants, fent créixer l’estació cap a la Plaça dels Països Catalans.

En una primera fase d’actuacions, sense calendari encara, es preveu ampliar el vestíbul de l’estació de Sants amb 40 metres lineals. S’estendrà fins a la mateixa plaça, eliminant els dos carrils exteriors que actualment fan servir els busos i els taxis per deixar viatgers a l’estació, i els cotxes particulars per apropar-hi familiars i amics. En un principi, tots aquests trajectes es reubicaran a un pàrquing subterrani que hi ha a l’estació, a la banda mar, procurant que l’accés sigui fàcil i intuïtiu, tant per als usuaris que vulguin arribar-hi des de l’interior com els que ho vulguin fer amb vehicles des del carrer. Així mateix, l’ampliació del vestíbul permetrà reordenar els accessos i millorar els fluxos de viatgers, amb l’objectiu de deixar enrere les aglomeracions a les andanes.

El creixement de l’AVE i Rodalies i les limitacions físiques de l’estació de Sants acostumen a provocar que s’acumulin usuaris. © Edu Bayer

La transformació de Sants que ara arrenca també buscarà redefinir la Plaça dels Països Catalans, respectant el seu sentit original, però fent-la més agradable i còmoda. En la presentació de l’acord de col·laboració entre ambdues administracions, la tinent d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha assenyalat que s’incorporaran elements de vegetació per poder seure i descansar a la plaça, a banda de crear espais on poder jugar. “Serà l’avançada del que volem que sigui La Sagrera”, ha afegit. La voluntat és que l’estació de Sants deixi de ser un no-lloc i es generi un espai de convivència adaptat al canvi de model de ciutat que està impulsant el consistori, que vol convertir tot Barcelona en una gran superilla.

Un cop se superi aquesta primera fase, la transformació de Sants continuarà amb l’eliminació de l’estació d’autobusos que hi ha a la banda muntanya, al carrer Viriat. La idea que té el consistori és mantenir una parada a l’estació de Sants, al carrer Tarragona, però que el gruix de busos acabin el seu trajecte a Plaça Espanya, on imagina des de fa temps un gran intercanviador. Sense l’estació d’autobusos, aquest espai servirà per guanyar superfície verda a la zona, connectant l’Eixample amb el Parc de l’Espanya Industrial mitjançant un corredor verd.

L’Ajuntament vol eliminar l’estació d’autobusos de Sants, al costat muntanya, i concentrar l’arribada de busos a Plaça Espanya. © Marc Lozano

Les obres s’iniciaran el 2022

Per fer realitat els primers canvis, cal definir l’avantprojecte d’aquesta reforma d’ampliació i millora de l’estació de Sants, que s’espera que estigui enllestit abans de l’estiu i que inclourà una estimació dels terminis, les fases i els costos. També s’han de desenvolupar els projectes de construcció del nou vestíbul i l’actualització de la plaça, que haurien d’estar de cara a finals d’any, amb l’objectiu de començar les obres el 2022. Aquests tràmits s’aniran desenvolupant a la vegada que ho fan els processos participatius i d’informació amb els veïns, que començaran aquesta mateixa setmana.

Segons Sanz, els costos d’aquestes primeres actuacions els ha d’assumir Adif, tenint en compte que ha estat el responsable de les alteracions que ha patit la Plaça dels Països Catalans, a més de ser qui té les competències per redefinir l’estació. Sobre la segona fase de les actuacions, Sanz també creu que Adif haurà de ser qui suporti bona part dels costos.

Amb l’objectiu de garantir l’execució d’aquests objectius, l’Ajuntament de Barcelona i Adif crearan una oficina tècnica que estudiarà els aspectes tècnics, liderarà els processos participatius amb els barcelonins, i col·laborarà amb l’equip redactor dels projectes.

La Plaça dels Països Catalans incorporarà vegetació i s’intentarà que sigui menys dura. © Air Picture TAVISA
Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Els certàmens amb més visitants de Fira de Barcelona entre 1999 i 2024

Consolidada com a actor essencial per a l'economia de Catalunya, la Fira de Barcelona reuneix…

14 de juny de 2025
  • El Bar del Post

Alexandre Escrivà: La crida de les lletres

“Des de la pandèmia escric gairebé cada dia de la meva vida”. L'escriptor i músic…

14 de juny de 2025
  • Good News Barcelona

L’impacte del Mobile 2025 supera els 560 milions i 13.000 llocs de treball

La GSMA calcula que l'impacte del congrés des de la seva arribada a Catalunya ha…

14 de juny de 2025
  • Opinió

El Pare Coratge i els seus fills (se’n van de rave)

Malgrat els seus excessos i incongruències, 'Sirât' ha retornat el cinema al terreny frondós de…

13 de juny de 2025
  • Opinió

22@: el pulmó de la Barcelona tecnològica

Què fa de Barcelona una de les ciutats més apreciades a tot el món? L'arquitectura,…

13 de juny de 2025
  • Professionals

La llibretera romana

Enmig de novetats i clàssics d’escriptores i escriptors del seu país, la Cecilia Ricciarelli ha…

13 de juny de 2025