El saló internacional organitzat per Fira de Barcelona reunirà 29 marques automobilístiques del 9 al 18 de maig en 100.000 metres quadrats a Montjuïc, en una edició que s'hibridarà amb l'esport convidant als assistents del Barça-Madrid del dissabte 11
Assistents passejant per Fira Montjuïc durant l'Automobile Barcelona. © Àngel Bravo
Automobile Barcelona escalfa motors per tornar a omplir de cotxes i novetats pavellons i avingudes del recinte Montjuïc de Fira de Barcelona. En la seva 43 edició, el saló internacional exercirà d’aparador de 29 marques automobilístiques, amb la voluntat de dinamitzar les vendes del sector i amb un altre objectiu de base: contribuir a potenciar la mobilitat elèctrica. El saló aspira a atreure més de 350.000 visitants fins els 100.000 metres quadrats que ocuparà en el recinte firal, un 15% de superfície més que l’anterior edició, de 2023.
El certamen, que se celebrarà del 9 al 18 de maig amb el lema Passió pel motor, passió per Barcelona, inclourà la presentació d’una dotzena de primícies, amb una novetat a nivell mundial i una altra novetat a nivell europeu: l’Ebro S400 i l’MG S5. Models de Ford, de Hyundai, de Renault, de KGM, de BYD, de Mobilize, d’Omoda i de Leapmotor completen les novetats a nivell estatal que es presentaran durant la trobada.
L’esdeveniment de caràcter biennal, que compta amb el suport de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), s’ha consolidat com un dels tres salons principals del sector a nivell europeu, a través dels seus 106 anys d’història a la capital catalana, com ha destacat el president d’Automobile Barcelona, Enrique Lacalle. De fet, com ha recordat el membre del Comitè Executiu de Fira Ricard Zapatero, el saló ja estava actiu molt abans que es creés Fira de Barcelona.
Més d’un terç de les marques automovilístiques que participaran al saló seran fabricants xinesos
En concret, el saló acostarà al públic les propostes de les marques automobilístiques Alpine, Baltasar, BYD, Cupra, DR, Ebro, E-Milers, EVO, Ford, Honda, Hyundai, Jaecoo, Ka-et, KGM, Leapmotor, Lynk&Co, MG, Mobilize, Nissan, Omoda, Renault, Seat, Silence, Sportequipe, Suzuki, Tesla, Tiger, Volvo i Xpeng, que exposaran vehicles amb diferents motoritzacions i una clara aposta per l’electrificació.
“Qui no ve, s’equivoca”, ha asseverat Lacalle sobre les marques que no seran presents en aquesta edició de l’esdeveniment. “Som el saló més visitat d’Espanya i d’Europa, en cap altre del sector arriben a 300.000 persones”, ha reivindicat el president de la trobada, que ha apostat per continuar treballant perquè acudeixin les marques que no ho han fet aquesta edició.
Un terç de marques xineses
Com a reflex del sector, Automobile va veient ampliada la presència de marques asiàtiques, sobretot, xineses. De fet, un terç de les automobilístiques que exhibiran les seves propostes i vehicles en el saló d’enguany prové del gegant asiàtic, el doble que a l’anterior edició.
Per dinamitzar les ventes, Automobile s’erigeix com un saló no només d’exhibició de les novetats de les marques, sinó també de prova i experiència. “El saló és el lloc de la decisió” i per incentivar les vendes de les marques, ha recalcat Lacalle, que ha lamentat que el parc automobilístic espanyol és dels més antics d’Europa, amb més de 14 anys d’antiguitat de mitjana.
En aquesta mateixa línia, el saló es proposa avançar en la mobilitat elèctrica, ja que les marques han fet una aposta ferma per l’electrificació, però les vendes no han avançant al mateix ritme. “Tenim una oportunitat industrial i tecnològica amb el vehicle elèctric, i no podem desaprofitar-la, i aquí és clau el comprador”, ha afegit el director general d’Anfac, José López-Tafall.
“El saló ens ajuda a tancar aquest cercle: aconseguir que els ciutadans puguin conèixer, preguntar i provar els vehicles, i amb això, ajudar a decidir”, ha agregat López-Tafall, que ha defensat que Catalunya en particular i Espanya en general no podrien tenir un sector de l’automoció com el que tenen i, en canvi, no tenir un saló com Automobile: “És una fortalesa mútua”, ha emfatitzat.
El client, al volant
Per veure de prop els vehicles, Automobile ocuparà els pavellons 1 i 8 del recinte de Montjuïc, així com l’espai central, la Plaça de l’Univers, que ocuparà per complet Seat, coincidint amb el seu 75 aniversari.
La fira anirà més enllà dels pavellons i arribarà a l’Avinguda Maria Cristina i la de Rius i Taulet. Serà aquí on se situaran els boxs en els quals els visitants podran conduir els vehicles de les marques que participen en aquesta edició, i podran provar-los en el traçat de l’emblemàtic circuit de Montjuïc.
En aquesta edició, el saló no només sortirà a Montjuïc per conduir, sinó que aprofitarà que el Barça i el Madrid es disputen el clàssic l’11 de maig a l’Estadi Olímpic per ampliar el seu públic. I és que el saló i el club blaugrana han tancat un acord perquè els qui disposin d’entrada per al partit puguin accedir al saló de manera gratuïta durant el mateix dia.
El saló exhibirà cotxes icònics de pel·lícules com James Bond i The Italian Job
La col·laboració anirà més enllà dels assistents: el tradicional àpat entre les directives dels dos clubs se celebrarà també al recinte firal. Està previst que les delegacions de tots dos equips estiguin encapçalades pel president del FC Barcelona, Joan Laporta, i pel del Reial Madrid CF, Florentino Pérez. A més de generar sinergies amb el clàssic, el saló i el Circuit de Catalunya —que Fira gestiona des de gener— col·laboraran en una promoció mútua per guanyar visitants.
Del cinema al motorsport
El saló tindrà el cinema, el motorsport i la nova mobilitat com a protagonistes del seu programa d’activitats. A través de l’espectacle immersiu Movie Machines, mostrarà l’automòbil com a element central de la cultura popular, amb moments icònics del cinema que han tingut el motor com a protagonista, com ha explicat el director del saló, José Miguel García. I alguns d’aquests emblemàtics vehicles sortiran de la pantalla per colar-se a Automibile: cotxes dels Cazafantasmes, The Italian Job, James Bond i Ressaca a Las Vegas s’exhibiran al saló, com a avantsala a l’espectacle immersiu.
I de la pantalla gran, al món de l’esport. A l’espai motorsport, els visitants podran traslladar-se a les competicions mitjançant una exposició amb vehicles de disciplines com la Fòrmula E, els ral·lis, els raids, les carreres de turismes i els GTs. Per reproduir aquest ambient de competició, l’experiència recrearà els boxs de diversos equips, amb activitat real i maniobres com canvis de pneumàtics en directe.
En un sector marcat pel seu procés d’electrificació, les activitats del saló també giraran entorn de l’electromovilitat. L’espai Energy Zone oferirà als visitants la possibilitat d’endinsar-se en l’ecosistema de la mobilitat elèctrica, per conèixer tant les diferents solucions de càrrega com les possibilitats d’instal·lació i els proveïdors energètics.
Activitats professionals
Automobile posa el focus en els seus visitants, però també en els professionals del sector, als quals està reservada la primera jornada —el saló estarà obert al públic general a partir del 10 de maig—. Per als professionals, s’ha dissenyat un programa que inclou el Congrés Anfac-Fecavem, que se celebrarà el 9 de maig amb el lema Accelerant cap a una mobilitat sostenible. El congrés abordarà la nova mobilitat urbana i la sostenibilitat, així com el desenvolupament de la infraestructura de recàrrega i el vehicle autònom.
Enfocades també als professionals de la indústria, la Societat de Tècnics d’Automoció (STA) oferirà tres jornades temàtiques sobre el vehicle industrial, el vehicle autònom i connectat i la seguretat industrial en infraestructures del sector, que es desenvoluparan del 14 al 16 de maig. En el mateix sentit, l’Associació Espanyola de Gestors de Flotes celebrarà la reunió anual dels seus associats el dia 13 en el marc del saló, completant un programa que convertirà Barcelona en la capital del motor una vegada més.
L'esdeveniment comptarà per primer any amb un programa d'activitats gratuïtes a la zona de Glòries,…
Entrevistem Eric Antràs Agut, participant del programa de lideratge i ciutat de Barcelona Global i…
El dia de Sant Jordi, l’alcalde Jaume Collboni va publicar una fotografia, al seu compte…
L'empresa de tecnologia mèdica destinarà els recursos a la validació clínica de la seva solució
El president de Naturgy, Francisco Reynés, és designat nou membre del consell i serà nomenat…
L'entitat advoca per replantejar-se la relació amb els Estats Units, aconseguint construir un "sistema de…