Barcelona es convertirà en l’epicentre dels parcs d’atraccions

El congrés organitzat per l'Associació Internacional de Parcs d'Atraccions preveu assolir els 700 expositors internacionals i superar els 17.000 assistents

Muntanyes russes, caigudes lliures, tobogans o sínies viatjaran des dels seus habituals emplaçaments en parcs temàtics per a omplir el recinte Gran Via de Fira de Barcelona. Ho faran durant el congrés IAAPA Expo Europe, que convertirà el recinte firal en l’epicentre mundial de l’entreteniment i les atraccions amb més de 700 expositors provinents de tot el món.

Organitzat per l’Associació Internacional de Parcs d’Atraccions (IAAPA per les seves sigles en anglès), la fira es reuneix anualment en tres localitzacions. Als Estats Units el congrés té la seva seu fixa a Orlando (Florida), mentre que tant a Europa com a Àsia va canviant de ciutat cada any. En la seva edició europea, el congrés es donarà cita enguany a Barcelona del 23 al 25 de setembre, ocupant gairebé 21.000 metres quadrats del recinte firal.

Després d’una exitosa edició a Amsterdam l’any 2024, la fira creix tant en nombre d’expositors com en activitats, amb una xifra rècord de 690 expositors d’unes 200 companyies internacionals. Tanmateix, aquesta no serà la primera vegada que el congrés aterri en la capital catalana, ciutat on ja va desembarcar per primera vegada l’any 2016. A més, Fira de Barcelona també va ser la ciutat triada per a celebrar una edició molt especial, la de 2021, que suposava el retorn a la presencialitat després de la pandèmia, que va afectar profundament aquest sector.

Una relació estreta amb la ciutat de Barcelona en particular i Catalunya en general que el seu president i conseller delegat Jakob Wahl desitja que no s’acabi, apostant per la capital catalana per a celebrar futures edicions. No només per la seva proximitat amb grans parcs d’atraccions com PortAventura World —considerat un dels parcs més grans d’Europa i del món— o Tibidabo, sinó també perquè la ciutat reuneix atractius que van més enllà, com la seva capacitat hotelera o la seva oferta cultural.

“Barcelona i Espanya exerceixen un paper fonamental en la indústria de les atraccions, comptant amb grans operadors com Parques Reunidos i amb algun dels majors parcs de tota Europa“, emfatitza Wahl. Tanmateix, i malgrat que els parcs temàtics ocupen el gruix del congrés, la cita vol anar més enllà i convertir-se en una mostra de la gran varietat que es concentra sota el sector de l’entreteniment. Així, abordarà les atraccions, enteses en el sentit ampli de la paraula, i incorporarà també parcs aquàtics, zoològics, resorts, museus o fins i tot creuers, amb el MSC World Europe atracat al port de Barcelona.

El congrés preveu superar els 17.000 assistents, provinents d’Europa, Orient Mitjà o Llatinoamérica.

“El futur de l’entreteniment no només es juga en parcs d’atraccions, sinó que cada vegada més instal·lacions culturals com museus o edificis històrics, i fins i tot la Sagrada Família, estan evolucionant i incorporant sales immersives per a oferir una experiència més vivencial i inoblidable”, valora Wahl. Així, al costat dels grans parcs d’atraccions o de parcs aquàtics com WaterWorld, la cita també concentrarà altres instal·lacions de la capital catalana com la Casa Batlló.

L’edifici modernista dissenyat per Gaudí va obrir les seves portes al públic per primera vegada l’any 2002. Ho va fer en motiu de l’Any Internacional de Gaudí, quan es commemoraven 150 anys des del naixement de l’artista, i amb la intenció que la visita general fos temporal. Tanmateix, a causa de l’expectativa i de l’interès que aquest edifici va generar entre barcelonins i turistes, la Casa Batlló va decidir mantenir-se oberta a la ciutadania. En els últims anys, sota la direcció de Dario Otier, el recorregut expositiu ha anat evolucionant i incorporant un major número de tecnologia.

La Casa Batlló va obrir les seves portes a la ciutadania per primer cop l’any 2002.

Ja l’any 2012, per exemple, des de la Casa Batlló van incorporar la realitat augmentada, un tipus de tecnologia que, encara que ara està a l’ordre del dia, en el seu moment va ser totalment revolucionària. El recorregut actual va ser pensat després de la pandèmia, l’ny 2021, any en què es van incorporar 2.000 nous metres quadrats al recorregut i una nova sala inmersiva. Tot i així, des de la Casa Batlló no deixen d’experimentar noves tecnologies i incorporar elements per a millorar-la.

Des de l’any 2021, cinc milions de visitants han pogut acostar-se a aquest edifici concebut per Gaudí. “A través de la tecnologia i de crear experiències vivencials inoblidables aconseguim democratitzar i facilitar la comprensió d’aquest edifici modernista i del seu llegat”, remarca Amilcar Vargas, responsable de Patrimoni Mundial a la Casa Batlló, emfatitzant que l’edifici tampoc deixa de costat el seu imprescindible i incansable tasca de restauració, equip que ha aconseguit de descobrir la façana posterior original.

Com a repte de futur l’edifici desitja poder “millorar la seva relació amb el seu entorn i el públic local, ja que aquests encara representen menys d’un 10% dels visitants”, lamenta Ana Maria Acosta, responsable de les visites culturals de l’edifici. Un repte que ja treballen a través d’iniciatives com la decoració de la façana durant la Diada de Sant Jordi o el vídeo-mapping en col·laboració amb l’Integrated Systems Europe (ISE) i que, a més, també podran debatre en el marc de l’IAAPA.

Així, més enllà de la fira comercial, el congrés també desplegarà un ampli programa d’activitats per a abordar els reptes actuals i futurs de la indústria de la mà de 200 ponents. Reptes de present i futur com la seguretat de les atraccions o la sostenibilitat. Així mateix, també s’abordaran temàtiques més empresarials com inversions, ja que des de la IAAPA calculen que les companyies han de reinvertir entre un 12 i un 15% dels seus guanys anuals per a continuar creixent, o la propietat intel·lectual.

Reptes per a una indústria cada vegada més tecnològica i en què la popular intel·ligència artificial ja està començant a guanyar terreny. Amb tot, Wahl pronostica un bon futur per al sector de l’entreteniment, amb unes experiències que “tendiran a ser cada vegada més tecnològiques i immersives, incorporant la realitat augmentada i el metavers, però, alhora, més personalitzades i centrades en l’usuari”.

Serà la tercera vegada que la capital catalana es converteixi en la seu d’IAAPA Expo Europe, que va desembarcar per última vegada a Barcelona l’any 2021.

Per a Wahl la tecnologia no substituirà en cap cas a l’experiència presencial, però sí que pot servir com una eina o complement per a millorar-la. “En un món cada vegada més tecnològic, tenim la necessitat de sentir emocions de manera presencial. Oferim experiències que no es poden viure des de casa: les sensacions que s’experimenten en una muntanya russa, en un tobogan d’un parc aquàtic o en un museu no poden replicar-se a través de tecnologia”, emfatitza Wahl.

A part d’un futur cada vegada més tecnològic, el president de l’IAAPA també vaticina un futur esperançador per al sector de l’entreteniment, un sector que considera que creixerà exponencialment en els pròxims anys, com també ho farà, segons Wahl, la fira IAAPA Expo. Per a aquesta edició, des de l’organització preveuen superar els 17.000 assistents provinents d’Europa, Orient Mitjà i fins i tot Llatinoamèrica, regió en què el sector de l’entreteniment està vivint un exponencial creixement. “En els pròxims anys, la indústria de l’entreteniment viurà una gran revolució tecnològica però, alhora, continuarà perseguint el mateix objectiu que fa unes dècades: generar alegria i records inesborrables tant a nens com a adults”, conclou Wahl.

Compartir
Publicado por
Ainara Valadez Medina

Artículos recientes

  • Ecosistema emprenedor

Tracks CO2, la startup que mesura l’impacte d’accions sostenibles a partir de satèl·lits

La companyia, que actualment es troba sota la incubadora ESA BIC, treballa amb grans aerolínies…

2 de setembre de 2025
  • Opinió

Beure com qui llegeix Foster Wallace

Kyara, la cocteleria inspirada en perfums, demostra que cuina i literatura parlen el mateix idioma

31 d'agost de 2025
  • Creativitat

Dibuixa’m un cavall

Un bon personatge et pot marcar la vida. Els germans Carlos i Jordi Grangel són…

31 d'agost de 2025
  • El Bar del Post

Fabrizio Acanfora: Trencar amb el joc de la normalitat

“Devia tenir uns tretze anys i la meva mare em va despertar una nit per…

30 d'agost de 2025
  • Opinió

Geopoètica del Mediterrani

Quan era petit, el meu pare m’explicava sovint que ---més que catalans, barcelonins o habitants…

30 d'agost de 2025
  • Opinió

L’experiència com a nou souvenir de Barcelona

El comerç local pot ser un pont entre el visitant i la ciutat

29 d'agost de 2025