Barcelona reforça les xarxes de fred i calor amb una tercera central al Poblenou

La instal·lació començarà a operar de cara a l'any 2025 i suposarà una inversió de més de 44 milions d'euros

Barcelona reforça les xarxes urbanes de fred i calor, un sistema energèticament més eficient per calefactar i refrigerar edificis que les calderes o els aires condicionats. Aquesta setmana s’han iniciat els tràmits per a la construcció de la tercera planta de Districlima, la primera infraestructura d’aquestes característiques que es va posar en marxa a la capital catalana i a la resta d’Espanya.

La nova instal·lació estarà ubicada al barri del Poblenou i serà soterrada. En una primera fase, suposarà una inversió de 44,4 milions d’euros. Les altres dues plantes de la xarxa Districlima estan situades a la zona del Fòrum i al 22@. Segons l’ajuntament, permeten evitar l’emissió d’unes 26.000 tones de CO2 cada any.

Les obres de la tercera planta començaran l’any que ve i la previsió és que pugui iniciar l’activitat el 2025. Un cop posada en marxa, la instal·lació permetrà ampliar en un centenar el número d’edificis connectats a aquesta tecnologia, que passarà dels 167 actuals a més de 240 de cara a 2032. Es calcula que la superfície climatitzada passarà dels 1,5 milions de metres quadrats als gairebé 2,5 milions de metres quadrats, una superfície que equival a 250 illes de l’Eixample.

Districlima és una societat publicoprivada que es va constituir l’any 2002. Els fundadors que van impulsar aquesta xarxa, també utilitzada per a aigua calenta sanitària, van ser Engie, Tersa, Agbar, l’Institut per a la Diversificació i l’Estalvi d’Energia (IDAE) i l’Institut Català d’Energia (ICAEN). Se seguia així l’exemple d’altres ciutats europees amb una llarga tradició en el desplegament d’aquesta tecnologia, com Helsinki i Berlin.

A banda de ser energèticament més eficients que les calderes o l’aire condicionat, les xarxes de fred i calor també permeten estalviar aigua, disminuir sorolls, reduir vibracions i rebaixar els costos de manteniment. També representen estalvis en termes d’espai i d’inversió inicial per part dels usuaris.

La xarxa Districlima no és l’única que hi ha a la ciutat. També hi ha la xarxa Ecoenergies, formada per tres centrals que donen servei a la Marina del Prat Vermell, però també al port, la Zona Franca, el recinte de Fira Gran Via i part de L’Hospitalet de Llobregat. La tercera xarxa es preveu a la futura estació de la Sagrera. Aquesta última, amb una inversió prevista d’uns 21 milions d’euros, donarà cobertura a una superfície de 920.000 metres quadrats, inclosa la mateixa estació. Es contempla que pugui donar cobertura al nou teixit urbà previst en el recinte de l’antiga fàbrica Mercedes-Benz.

 

 

Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

40 anys d’impuls al creixement industrial des d’Avançsa

L'entitat pública va gestionar el 2024 una cartera valorada en 153 milions d'euros, en un…

31 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

EstarB, l’aposta de Barcelona per la universalització de la salut mental per als joves

L’any 2021, en ple procés de normalització postpandèmia, l’Ajuntament de Barcelona va consultar als joves…

31 d'octubre de 2025
  • Gastronomia

“Del Gastronomic Forum Barcelona surts amb idees noves, contactes de valor i el paladar despert”

El saló posarà enguany el focus en la Nova Cuina Catalana, en un moment clau…

31 d'octubre de 2025
  • Ecosistema emprenedor

Barcelona, pol de l’economia circular per transformar la indústria

El nou BAC exerceix de laboratori d'idees i "d'escola de cofundadors” per impulsar projectes que…

31 d'octubre de 2025
  • Opinió

Barcelona, ciutat de mar… d’esquena al mar?

Repensar la mobilitat i l'accessibilitat ciutadana és clau per recuperar la nostra identitat mediterrània

31 d'octubre de 2025
  • Gaudeix de Barcelona

W Barcelona: La gran vela que va minvar

Tercer capítol de la sèrie hotels amb història i històries d'hotels. En aquesta ocasió, el…

31 d'octubre de 2025