Good News Barcelona

Barcelona vol seduir el turista cultural

La ciutat impulsa un pla d'acció per fomentar la interconnexió entre turisme i cultura, amb el doble objectiu de captar visitants de qualitat i oferir una millor programació cultural per als barcelonins

La capital catalana vol superar l’aturada mundial que ha suposat el coronavirus reforçant el seu lideratge en la indústria turística, però no ho vol fer a qualsevol preu. El creixement sense precedents d’aquesta activitat econòmica ha despertat les reticències dels barcelonins, que han vist com molts espais de la ciutat deixaven de ser seus. L’Ajuntament de Barcelona vol encaminar el debat sobre el canvi de model en el turisme potenciant la cultura com a reclam de visitants i veïns.

Per al consistori, el turisme i la cultura són dues activitats que es retroalimenten i l’administració busca potenciar aquesta interacció per seduir un visitant amb més poder adquisitiu i fidel. A més, la proliferació d’esdeveniments culturals com el Primavera Sound i el Sònar no només atrauen turistes sinó que també acaben redundant en els barcelonins, que tenen a l’abast una programació cultural més rica i variada.

Aquest binomi, turisme i cultura, és l’eix de la desena d’accions que l’Ajuntament ha presentat per preparar-se per a la tornada a la normalitat postcoronavirus, que encara sembla que trigarà a arribar. El primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni, defensa que cal estar preparats per quan esclati tota l’energia que ara queda continguda sota mascaretes i confinaments. “Jo sóc optimista sobre la represa de l’activitat”, remarca Collboni, qui assegura que la ciutat té tots els elements per superar la crisi.

El primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni, defensa que cal estar preparats per quan esclati tota l’energia que ara queda continguda sota mascaretes i confinaments: “Jo sóc optimista”

La llista de propostes del nou pla d’acció del consistori per als anys vinents és el resultat de les reflexions d’un centenar de professionals del sector turístic i el de la cultura, com el director del festival Primavera Sound, Alberto Guijarro; la directora de la Fundació Catalunya La Pedrera, Marta Lacambra, la directora de l’àrea de Cultura a la Fundación Mapfre, Nadia Arroyo, i el gestor cultural i fundador d’ICC Consultors, Xavier Fina.

El pla inclou la diversificació territorial de l’oferta cultural i la creació d’un mapa i un cens dels principals esdeveniments culturals que succeeixen a Barcelona i la seva àrea metropolitana. L’objectiu és donar a conèixer a escala nacional i internacional què passa a la ciutat d’una manera fàcil i accessible, facilitant la participació en aquestes activitats. També s’aspira a impulsar una xarxa de ciutats culturals d’àmbit espanyol per produir iniciatives culturals, amb la participació de Madrid, Bilbao, Màlaga, Palma, Sevilla, València, Sant Sebastià i Santiago de Compostela com a promotores principals.

Es volen incrementar les rutes i les freqüències del bus turístic. © Laura Guererro

En l’àmbit de la promoció econòmica, l’Ajuntament preveu posar en marxa un fons dotat de capital públic i privat per desenvolupar nous continguts culturals amb capacitat d’atreure públics locals i internacionals, basant-se en una lògica de mecenatge o patrocini. Aquest fons actuarà en el terreny de les exposicions, el món escènic i les noves tecnologies. Una altra iniciativa és desenvolupar un pla de suport i ajuts a pimes i emprenedors en l’àmbit de la cultura i la indústria creativa, que es canalitzarà a través de Barcelona Activa i promocionarà la creació de noves empreses.

Fomentar una mobilitat turística més sostenible és una de la desena de propostes que ha plantejat el consistori. Es vol impulsar un canvi en el servei del bus turístic, amb noves rutes i freqüències per esdevenir un mitjà de transport de visitants més eficient i arribar a nous escenaris i continguts, i focalitzar a l’Estació del Nord tots els autobusos que traslladen els visitants que pernocten a la Costa Brava i el Maresme i venen a passar el dia a la capital catalana. Amb aquesta darrera mesura s’espera reduir la mobilitat d’autocars al centre de la ciutat i dirigir als turistes cap a espais més enllà dels grans focus d’atracció.

Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Els certàmens amb més visitants de Fira de Barcelona entre 1999 i 2024

Consolidada com a actor essencial per a l'economia de Catalunya, la Fira de Barcelona reuneix…

14 de juny de 2025
  • El Bar del Post

Alexandre Escrivà: La crida de les lletres

“Des de la pandèmia escric gairebé cada dia de la meva vida”. L'escriptor i músic…

14 de juny de 2025
  • Good News Barcelona

L’impacte del Mobile 2025 supera els 560 milions i 13.000 llocs de treball

La GSMA calcula que l'impacte del congrés des de la seva arribada a Catalunya ha…

14 de juny de 2025
  • Opinió

El Pare Coratge i els seus fills (se’n van de rave)

Malgrat els seus excessos i incongruències, 'Sirât' ha retornat el cinema al terreny frondós de…

13 de juny de 2025
  • Opinió

22@: el pulmó de la Barcelona tecnològica

Què fa de Barcelona una de les ciutats més apreciades a tot el món? L'arquitectura,…

13 de juny de 2025
  • Professionals

La llibretera romana

Enmig de novetats i clàssics d’escriptores i escriptors del seu país, la Cecilia Ricciarelli ha…

13 de juny de 2025