Angostura

Carmela

Fa molt de temps que no camino Via Laietana avall. Encara no l’havia vist sense turistes. La catedral, sí. Al principi de tot de la pandèmia. No ve de gust passejar-hi per exemple a les onze si saps que no podràs entrar prendre res o —perdoneu la qüestió prosaica— a anar al lavabo d’algun bar a canvi, justament, de prendre alguna cosa. Per mi la gràcia de passejar per una ciutat estrangera o pròpia no és només veure monuments. És sobretot entrar a les ferreteries, botigues de roba, d’espelmes o de joguines, de menjar, esclar, i ara fer una copa de vi aquí, ara un cafè allà. Abans de la covid solia comprar-me un entrepà calent al Conesa, de la Plaça de Sant Jaume, i me’l menjava asseguda en algun marxapeu dels voltants.

Avui, però, haig de fer un encàrrec (un “recado”, que deia el meu pare) i aprofitant l’avinentesa m’arribo fins al Palau de la Música. Us semblarà mentida, però no havia vist, encara, l’escultura del Jaume Plensa, al carrer Sant Pere Mes Alt. Es diu Carmela, això ho sabia, i primer de tot em sembla que va estar instal·lada davant mateix del Palau. La gràcia d’aquesta escultura, que és el cap d’una adolescent, però podria ser el cap d’un sacerdot, d’un alienígena, d’una deessa, d’una dona prehistòrica, d’una noia qualsevol, és que segons des d’on te la miris és una cosa o una altra.

Hi ha qui passa per davant de Carmela sense veure-la. Així ha de ser. Hi ha qui passa per davant de Carmela i de cop fa un gest com de punxada. Una sorpresa enmig del camí. I hi ha qui passa per davant de Carmela amb la intenció de contemplar-la. Qui té una sorpresa i qui, com jo, té la intenció de contemplar-la fa el mateix: se la mira des de tots els angles. Ara de davant. Ostres, ara de costat; però si és molt prima! Ah, aquesta orella, aquesta orella éstà especialment feta perquè jo, ara mateix, tingui aquesta sensació. Oh, i ara de l’altra banda. On ets Carmela? Hauré de tornar a mirar-te fit a fit. Quina de les Carmeles ets?

Una escultura de carrer ha de tenir unes característiques. Suposo que l’artista compta —potser espera— que algú s’hi enfilarà, la guixarà, l’embrutarà. Espera, esclar, que no tothom l’apreciï. Però aquesta Carmela és tota una altra cosa. De cop, fa que entengui moltíssim el Jaume Plensa, que no conec de res, i que em caigui molt bé. Carmela no pot ser més senzilla. Carmela no pot ser més complicada.

Compartir
Publicado por
Empar Moliner

Artículos recientes

  • Trencadís

El cinema a la fresca de la Sala Montjuïc es trasllada a les Tres Xemeneies

Del 27 de juny al 6 d'agost es podran gaudir d'una selecció de 18 pel·lícules…

30 d'abril de 2025
  • Creativitat

La Escocesa, residència d’art entre vidres trencats i edificis fabrils intel·ligents

L'antic recinte industrial del Poblenou veu créixer el seu centre artístic i es prepara per…

30 d'abril de 2025
  • Good News Barcelona

La japonesa NYK construirà la nova terminal de cotxes del port per 75 milions

La infraestructura ha adjudicat la terminal a la naviliera per 27 anys

30 d'abril de 2025
  • Good News Barcelona

Automobile Barcelona apunta a 350.000 visitants mentre accelera cap a l’electrificació

El saló internacional organitzat per Fira de Barcelona reunirà 29 marques automobilístiques del 9 al…

29 d'abril de 2025
  • Creativitat

L’art digital despunta a Barcelona amb l’OFFF Festival

L'esdeveniment comptarà per primer any amb un programa d'activitats gratuïtes a la zona de Glòries,…

29 d'abril de 2025
  • Barcelona Global Young Talent

“L’educació de qualitat i les habilitats digitals són clau per als joves”

Entrevistem Eric Antràs Agut, participant del programa de lideratge i ciutat de Barcelona Global i…

29 d'abril de 2025