Barcelona Futur

Clam unànime a favor del Corredor Mediterrani, que podria estar acabat l’any 2026

Més de 1.500 empresaris es reuneixen a Barcelona per demanar que es posi fi a l'Espanya radial i s'accelerin les obres d'una infraestructura ferroviària que és clau per la competitivitat i que ara es converteix també en un imperatiu ambiental. Segons el president de Mercadona, Juan Roig, no disposar d'aquest corredor "és una ofensa".

Barcelona ha tornat a ser aquest dijous l’escenari triat pel sector empresarial de tot l’arc mediterrani per reclamar una vegada més la finalització de les obres del corredor ferroviari que enllaça la frontera francesa amb Andalusia. S’ha fet un crit unànime per posar fi “a l’Espanya radial” i empresaris com Juan Roig, president de Mercadona, han considerat “una ofensa” no disposar encara d’aquesta infraestructura, clau per la competitivitat de Catalunya, la Comunitat Valenciana, Múrcia i Andalusia. “Estimo molt Madrid, però encara més a Espanya. No tenir un Corredor Mediterrani com Déu mana és una ofensa per a tots els que hi vivim”, ha emfatitzat.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, s’ha compromès de nou en què el corredor estarà acabat el 2026 i ha demanat posar fi a “la retòrica del victimisme”. Sánchez ha promès que a principis del 2023, s’hauran posat en servei 330 quilòmetres del corredor i ha demanat als 1.500 empresaris presents a la reunió un vot de confiança, assenyalant també que “de deures en tenim tots”. La ministra ha recordat que abans de l’arribada de l’actual govern espanyol la meitat de la infraestructura no estava planificada i que, a hores d’ara, la connexió està planificada totalment i s’han posat en servei 227 quilòmetres.

Sobre els terminis, ha remarcat que el compromís de l’Estat és enllestir la connexió entre Almeria i la frontera el 2026, tot i això, ha admès que “l’escenari màxim” seria el 2030. “El compromís és acabar la infraestructura d’acord amb els terminis que estableix la Comissió Europea, i això és el 2030″, ha expressat. Segons la ministra, el ministeri de Transports ha mobilitzat 4.400 milions d’euros pel corredor des del 2018”, informa ACN.

Sánchez ha participat en la cloenda de la trobada de reivindicació, que és ja la sisena que ha organitzat l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) per reivindicar la finalització de les obres del corredor mediterrani. Sota el lema El nostre país ja no pot esperar més, l’acte ha rebut el suport dels presidents de Catalunya, la Comunitat Valenciana i Múrcia: Pere Aragonès, Ximo Puig i Fernando López Miras.

El president de l’AVE, Vicente Boluda, ha demanat posar punt final “a l’Espanya radial”. “No podem esperar més, és cert que el corredor avança, però ni els retards acumulats ni el ritme dels treballs ens poden fer caure en l’autocomplaença”, ha declarat Boluda en la seva intervenció a l’inici de l’acte. El veterà empresari valencià ha qüestionat el fet que Barcelona i València, segona i tercera ciutat amb més pes de l’Estat, no estiguin connectades per alta velocitat i, en la mateixa línia, ha criticat que el sector agroalimentari espanyol no tingui una sortida ferroviària a Europa amb ample internacional. Com és possible?”, ha preguntat de forma insistent.

Així mateix, el promotor de l’acte ha lamentat la manca de voluntat política dels últims set presidents del govern espanyol, els qui ha retret que la xarxa ferroviària de l’Estat continuï sent radial. “Tot neix o passa pel centre d’Espanya, ens sembla bé, però cap país avançat perd l’oportunitat de connectar els seus territoris”, ha expressat amb contundència.

Vicente Boluda, president de l’Associació Valenciana d’Empresaris. ©Jordi Borràs/ACN

Abans que l’acte donés el seu tret de sortida, també s’han dirigit als mitjans diverses figures del món polític i empresarial de les ciutats que toquen el Mediterrani. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha exigit a l’Estat que “acceleri” les obres del corredor mediterrani perquè “és imprescindible i, de fet, anem tard”, ha dit Aragonès. “Fins ara era un imperatiu econòmic i territorial, ara és també un imperatiu ambiental”, ha subratllat el president de la Generalitat. Així, ha assegurat que la infraestructura també ha de servir per “anar transformant el model de mobilitat” i del transport de mercaderies cap a la descarbonització. “Cada any que no tenim el corredor del Mediterrani complet és un any que perdem de major competitivitat i en la lluita contra el canvi climàtic”, ha etzibat.

Per la seva part, el president de la Comunitat Valenciana, Ximo Puig, ha admès que l’actual govern de l’Estat “ha avançat un munt d’obres”. No obstant això, ha advertit que de la necessitat “d’accelerar al màxim”. “Estem parlant del futur de tot el país, no només de les comunitats de l’arc Mediterrani. Estrangular el creixement de l’arc Mediterrani és estrangular el creixement d’Espanya, i també d’Europa”, ha avisat el dirigent socialista.

Al seu torn, el president de Múrcia, Fernando López Miras, ha criticat durament “l’aïllament ferroviari” que pateix la comunitat, i ha assegurat que la seva crítica va dirigida “a tots els governs dels últims 40 anys”. “És hora que el govern d’Espanya passi de les paraules als fets, i que ens tracti tots els territoris per igual”, ha reivindicat el polític del Partit Popular.

El president del Banc Sabadell, Josep Oliu; amb Fernando López Miras, president de Múrcia; Pere Aragonès, president de la Generalitat; Ximo Puig, president de la Comunitat Valenciana; i l’empresari Vicente Boluda. ©Jordi Borràs/ACN

En un comunicat, Foment del Treball ha criticat el “baix nivell d’execució” de la infraestructura i, per aquest motiu, ha demanat “passar de les declaracions als fets”. “Tot i tenir un retorn significatiu econòmic i social, hem de reivindicar any rere any la seva posada en marxa”, ha lamentat la patronal liderada per Josep Sánchez Llibre, que ha indicat que el PIB de les quatre comunitats autònomes afectades per la connexió representa el 44% del PIB de l’Estat.

Durant l’acte s’han dut a terme diverses taules rodones amb participació de membres del món empresarial. Entre d’altres, han intervingut l’expolític i advocat Miquel Roca i Junyent, i la directora de la Barcelona School of Economics, Teresa Garcia-Milà; la CEO de Socialcar, Mar Alarcón; el president de Telefónica Espanya, Emilio Gayo, i la vicepresidenta executiva de Health in Code, Ángela Pérez.

L’any 2018, Barcelona també va acollir un acte a favor del corredor mediterrani organitzat pels empresaris valencians. En aquella ocasió, es va celebrar al Palau de Congressos i l’aleshores ministre de Foment, José Luis Ábalos, va assegurar que el 2021 Algesires i França estarien connectades pel litoral mediterrani en ample estàndard.

El president de Mercadona, Juan Roig, parlant amb els mitjans de comunicació. ©Jordi Borràs/ACN
Compartir
Publicado por
Redacción TheNBP

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Els certàmens amb més visitants de Fira de Barcelona entre 1999 i 2024

Consolidada com a actor essencial per a l'economia de Catalunya, la Fira de Barcelona reuneix…

14 de juny de 2025
  • El Bar del Post

Alexandre Escrivà: La crida de les lletres

“Des de la pandèmia escric gairebé cada dia de la meva vida”. L'escriptor i músic…

14 de juny de 2025
  • Good News Barcelona

L’impacte del Mobile 2025 supera els 560 milions i 13.000 llocs de treball

La GSMA calcula que l'impacte del congrés des de la seva arribada a Catalunya ha…

14 de juny de 2025
  • Opinió

El Pare Coratge i els seus fills (se’n van de rave)

Malgrat els seus excessos i incongruències, 'Sirât' ha retornat el cinema al terreny frondós de…

13 de juny de 2025
  • Opinió

22@: el pulmó de la Barcelona tecnològica

Què fa de Barcelona una de les ciutats més apreciades a tot el món? L'arquitectura,…

13 de juny de 2025
  • Professionals

La llibretera romana

Enmig de novetats i clàssics d’escriptores i escriptors del seu país, la Cecilia Ricciarelli ha…

13 de juny de 2025