La consultora tecnològica, fundada l'any 2015 a Barcelona, ha treballat per a grans empreses com Telepizza, El Corte Inglés o Lufthansa, i confia continuar creixent un 30% anualment
El fundador i conseller delegat de Quantion, Jordi Griful.
Les startups es caracteritzen per ser empreses disruptives, innovadores i altament digitalitzades. Tanmateix, les grans corporacions necessiten més temps per a madurar i incorporar aquestes noves tecnologies al seu funcionament intern. Així, per exemple, fa més d’una dècada gairebé tots els empleats comptaven amb telèfons intel·ligents i xarxes socials, però les corporacions encara no havien desenvolupat projectes concrets per a aprofitar el potencial d’aquests dispositius.
El mateix passa avui amb la intel·ligència artificial, ja que, encara que la majoria de treballadors se serveixen d’ella per a petites gestions del seu dia a dia, des de planificar un viatge fins a crear imatges personalitzades, les grans empreses encara estudien la forma més eficient i rendible d’incorporar-la al seu funcionament. Amb l’objectiu d’intentar reduir la distància tecnològica entre startups i grans companyies, i perquè aquestes últimes poguessin incorporar les eines més disruptives del mercat, l’any 2015 Jordi Griful va decidir fundar Quantion, consultora informàtica que actua com a pont entre aquestes dues tipologies d’empresa.
Ho va fer gràcies a la seva trajectòria de gairebé tres dècades en la consultora multinacional Accenture, i acompanyat de la xarxa d’inversors d’IESE Business School, de la qual ell mateix formava part. Va ser gràcies a aquesta xarxa de business angels que la consultora va poder iniciar el seu recorregut des de les seves oficines en la capital catalana. Des de llavors, la companyia ha aconseguit finançar-se gràcies al capital d’aquests inversors i a la pròpia rendibilitat de Quantion, que preveu finalitzar l’any amb una facturació superior als 12 milions d’euros.
També des de llavors la companyia ha treballat per a grans empreses com El Corte Inglés, Grupo Planeta, Aigües de Barcelona o Telepizza, encara que també per a administracions públiques. Fins i tot van aconseguir ser partner tecnològic del mundial de futbol de Qatar. Per a totes aquestes companyies, des de Quantion desenvolupen “projectes de valor afegit, és a dir, projectes en els quals la tecnologia s’utilitza per a millorar l’atenció al client o millorar la qualitat dels serveis oferts”, resumeix el seu fundador i conseller delegat, Jordi Griful.
Entre aquests projectes, es troba, per exemple, la creació del primer centre d’innovació de l’aerolínia alemanya Lufhtansa en el sud d’Europa, que ha decidit situar a Barcelona. Aquesta és la sisena seu del Digital Hangar de la companyia aèria, centrat a trobar noves solucions per al sector. I precisament han triat a Quantion per a desenvolupar aquesta seu, gestionant des del personal fins a l’execució de projectes d’innovació que en ella es creen. Així mateix, la companyia també ha estat la responsable de fundar Best+, la plataforma digital que ofereix traçabilitat en temps real per a vaixells, contenidors, trens i camions per a Hutchison Ports Best en el Port de Barcelona.
Però les aerolínies o les empreses portuàries no han estat els seus únics clients, sinó que en 10 anys han aconseguit treballar per a una gran varietat de sectors, des del retail o l’alimentació fins a la banca. D’entre aquests clients, encara que un 90% han estat grans companyies, l’empresa tampoc ha perdut l’oportunitat de treballar en projectes per a petites startups. “Les grans empreses difícilment innoven, i s’esperen a adaptar les tecnologies una vegada ja estan prou madurades per les startups, a les quals també els compta fer-se un buit en aquestes grans corporacions”, explica Griful.
Per això, Griful emfatitza que desenvolupar projectes per a startups també és una manera de poder “compartir projectes i aprenentatges disruptius”. Així, des de Quantion han liderat projectes com, per exemple, per a una startup que, dins de l’Hospital Clínic era capaç d’oferir ajuda i indicacions al cirurgià en temps real en operacions de càncer pancreàtic, gràcies no sols a la intel·ligència artificial sinó també a la visió informatitzada i a l’aprenentatge obtingut en intervencions anteriors.
En aquesta dècada des de la seva fundació, i mentre la companyia anava creixent, les tecnologies i projectes que han desenvolupat també han anat variant. En els seus inicis centrats a acompanyar en el procés de transformació digital a les empreses, també gestionaven una gran varietat de projectes de Big data, però ara s’enfoquen en la intel·ligència artificial com a gran motor de creixement per als pròxims anys. “Igual que fa deu anys amb la transformació digital, les empreses són conscients del potencial de la IA, però no saben com aplicar-la de manera pràctica a les seves empreses”, reconeix el conseller delegat.
Per això, des de Quantion —que ja ha aplicat de manera transversal la IA en tota la seva operativa i cartera de serveis— estan desenvolupant solucions avançades d’intel·ligència artificial, com IA generativa o machine learning. Així mateix, també ajuden les grans corporacions a detectar quins són els seus punts febles i com la intel·ligència artificial podria ajudar-los. “És essencial detectar on i per què és necessària aplicar aquesta tecnologia; si per exemple es vol millorar l’atenció al client, optimitzar la productivitat dels treballadors o establir nous negocis amb empreses”, assegura Griful. “Només així es podran generar expectatives realistes i aplicacions concretes”, afirma el conseller delegat de Quantion.
En el seu cas, Griful confia que l’impacte i la implementació de la intel·ligència artificial no només no els farà reduir el nombre d’empleats, sinó que fins i tot pronostiquen que els ajudarà a crear-ne de nous. Tant és així que entre els seus ambiciosos plans de creixement inclouen “duplicar la plantilla en dos anys”, apunta Griful. Una plantilla actualment formada per 150 treballadors repartits entre les oficines de Barcelona, la seva filial a Madrid i aquells que teletreballen des de diferents punts d’Espanya.
Un creixement de la plantilla que la companyia, que l’any b2021 va ser distingida com la millor empresa de digitalització amb el Premi Nacional de Tecnologia Segle XXI, projecta per a acompanyar al seu cada vegada més intens procés d’internacionalització. “La pandèmia també ens va obrir aquesta possibilitat de treballar en remot amb clients de qualsevol part del món”, reconeix Griful, qui apunta que “la gran aposta” de Quantion és anar a captar encara més clients d’àmbit europeu.
Amb tot, l’empresa preveu continuar creixent a ritmes anuals superiors al 30% en els pròxims tres anys. Sobretot després d’un lustre de creixement exponencial, ja que en els últims danys la companyia ha aconseguit duplicar ràpidament la seva facturació, passant dels 4,5 milions en 2019 als més de deu milions en l’exercici de 2024.
La firma nascuda a Barcelona fa 37 anys mira al futur des de l'avantguarda i…
La conjuntura econòmica actual, ni de bo tros tan bona com ens volen fer creure,…
La crisi de l’habitatge ha provocat que en els darrers anys s’hagi incrementat la recerca…
Generalitat i Govern central acorden invertir 926 millones fins el 2038 per impulsar l'Alba II
La seu de la institució asiàtica se situarà en un edifici de nova construcció al…
Per segon any consecutiu, les sales de la capital catalana han superat la barrera dels…