L'estació de Passeig de Gràcia de la L3 viatja al passat reproduint l'andana que lluïa el 1924
L'estació de Passeig de Gràcia recrea l'original d'Aragó durant un mes. © Maria Asmarat / ACN
El 30 de desembre de 1924, el metro de Barcelona va realitzar el seu primer viatge: de Catalunya a Lesseps, passant per Aragó i Diagonal. Cent anys després, la llavors estació d’Aragó i ara Passeig de Gràcia s’ha vestit d’anys 20 per commemorar aquest centenari. La seva andana de la L3 reprodueix la que van recórrer els passatgers d’aquest primer viatge del metro, recreant elements com els bancs, la senyalització, els anuncis, la caseta de cap d’estació, i fins i tot amb personatges amb la indumentària d’aquesta jornada inaugural.
L’estació, que ha recuperat temporalment fins i tot el nom d’Aragó, mantindrà la seva nova i antiga estètica fins al 30 de gener. A més, lluirà de manera permanent d’una rajola commemorativa amb el logotip del Gran Metropolità, que s’instal·larà també a les altres quatre estacions d’aquesta primera línia que unia la plaça Catalunya amb Lesseps.
La xarxa, a més, celebra aquest centenari amb “un rècord absolut de passatge, que arribarà a 465 milions de validacions enguany”, com ha detallat el conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Xavier Flores, des de l’estació.
Aquest viatge al passat ha donat el tret de sortida a un any de celebració del centenari del metro, durant el qual TMB obrirà les portes de diferents espais normalment inaccessibles, com les conegudes com a estacions fantasma, el centre de control o l’antiga escala de cargol d’Urquinaona. A més, els 4.000 professionals del metro celebraran el centenari amb activitats específiques, com un concert exclusiu a L’Auditori, i estrenaran uniforme.
El centenari també portarà el metro a participar a la Cavalcada de Reis i a La Mercè, i inclourà un documental i un llibre sobre la seva història, aquest últim il·lustrat per Pilarín Bayés. L’efemèride també es commemorarà a través de les noves tecnologies, amb una exposició de realitat virtual, que permetrà realitzar un viatge immersiu per la història del metro des de l’Espai Mercè Sala de la Diagonal aquest estiu.
Durant l’any del centenari, tampoc faltaran exposicions, com la de trens restaurats que s’obrirà al públic durant l’últim trimestre de 2025. I també hi haurà espai per a l’esport, amb dues carreres poc usuals. La primera es realitzarà a l’estació més profunda de la xarxa, la de l’El Coll / La Teixonera, amb 74 metres de profunditat; la segona serà una carrera nocturna al metro, que recaptarà fons contra l’ELA, la causa solidària que han triat els professionals de TMB.
Una travessa de dotze anys en veler convertida en un homenatge a la lentitud, al…
“Des d'un punt de vista literari tracto de no analitzar-me massa. Només et diria que…
Dimecres passat al Palau, Teodor Currentzis va arrasar amb un concert que generà opinions radicalment…
Escriure sempre ha estat la meva eina més valuosa per mantenir-me alineada amb el meu…
Catalunya, amb la seva capital al capdavant, es posiciona com a pol innovador del sud…
L’Associació de Publicacions Periòdiques en Català reconeix el magazín digital per la seva "estètica moderna,…