El metro retrocedeix als anys 20 pel seu centenari

L'estació de Passeig de Gràcia de la L3 viatja al passat reproduint l'andana que lluïa el 1924

El 30 de desembre de 1924, el metro de Barcelona va realitzar el seu primer viatge: de Catalunya a Lesseps, passant per Aragó i Diagonal. Cent anys després, la llavors estació d’Aragó i ara Passeig de Gràcia s’ha vestit d’anys 20 per commemorar aquest centenari. La seva andana de la L3 reprodueix la que van recórrer els passatgers d’aquest primer viatge del metro, recreant elements com els bancs, la senyalització, els anuncis, la caseta de cap d’estació, i fins i tot amb personatges amb la indumentària d’aquesta jornada inaugural.

L’estació, que ha recuperat temporalment fins i tot el nom d’Aragó, mantindrà la seva nova i antiga estètica fins al 30 de gener. A més, lluirà de manera permanent d’una rajola commemorativa amb el logotip del Gran Metropolità, que s’instal·larà també a les altres quatre estacions d’aquesta primera línia que unia la plaça Catalunya amb Lesseps.

La xarxa, a més, celebra aquest centenari amb “un rècord absolut de passatge, que arribarà a 465 milions de validacions enguany”, com ha detallat el conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Xavier Flores, des de l’estació.

Aquest viatge al passat ha donat el tret de sortida a un any de celebració del centenari del metro, durant el qual TMB obrirà les portes de diferents espais normalment inaccessibles, com les conegudes com a estacions fantasma, el centre de control o l’antiga escala de cargol d’Urquinaona. A més, els 4.000 professionals del metro celebraran el centenari amb activitats específiques, com un concert exclusiu a L’Auditori, i estrenaran uniforme.

El centenari també portarà el metro a participar a la Cavalcada de Reis i a La Mercè, i inclourà un documental i un llibre sobre la seva història, aquest últim il·lustrat per Pilarín Bayés. L’efemèride també es commemorarà a través de les noves tecnologies, amb una exposició de realitat virtual, que permetrà realitzar un viatge immersiu per la història del metro des de l’Espai Mercè Sala de la Diagonal aquest estiu.

Durant l’any del centenari, tampoc faltaran exposicions, com la de trens restaurats que s’obrirà al públic durant l’últim trimestre de 2025. I també hi haurà espai per a l’esport, amb dues carreres poc usuals. La primera es realitzarà a l’estació més profunda de la xarxa, la de l’El Coll / La Teixonera, amb 74 metres de profunditat; la segona serà una carrera nocturna al metro, que recaptarà fons contra l’ELA, la causa solidària que han triat els professionals de TMB.

Compartir
Publicado por
Anna Badia López

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

“La veritable riquesa no és posseir més, sinó tenir temps”

Una travessa de dotze anys en veler convertida en un homenatge a la lentitud, al…

27 d'octubre de 2025
  • El Bar del Post

Álex Chico: Escriure per salvar-se d’un món que mata

“Des d'un punt de vista literari tracto de no analitzar-me massa. Només et diria que…

25 d'octubre de 2025
  • Opinió

Currentzis: geni o narcís?

Dimecres passat al Palau, Teodor Currentzis va arrasar amb un concert que generà opinions radicalment…

25 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

La passarel·la com a preludi: París i els codis d’un nou món

Escriure sempre ha estat la meva eina més valuosa per mantenir-me alineada amb el meu…

25 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

La cursa de Barcelona per liderar la innovació europea

Catalunya, amb la seva capital al capdavant, es posiciona com a pol innovador del sud…

25 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

The New Barcelona Post, premi al Millor Disseny Editorial Digital de l’APPEC

L’Associació de Publicacions Periòdiques en Català reconeix el magazín digital per la seva "estètica moderna,…

24 d'octubre de 2025