Creativitat

El MNAC en guerra

El museu es volca en la contesa civil amb una mostra sobre l’evacuació d’obres d’art a París, avions soviètics a la Sala Oval y noves sales

Un forat de bala al cap d’un Sant Josep en un llenç barroc de segle XVII rep al visitant de l’exposició El Museu en perill, que el MNAC va inaugurar fa un parell de setmanes. El tret es va produir al principi de la guerra civil, quan un grup d’anarquistes va irrompre a la casa dels propietaris del quadre. Va ser un dels múltiples atacs contra el patrimoni artístic a Catalunya, que no només es va enfrontar al perill dels bombardejos franquistes, sinó també a la fúria dels diversos moviments revolucionaris i anticlericals.

La mostra del MNAC narra un capítol èpic, no bèl·lic però no menys transcendent, que va ser l’esforç titànic per part de les autoritats de la Generalitat de posar fora de perill centenars d’obres d’art.

Pintura barroca de segle XVII, de l’exposició El Museu en perill del MNAC.

Liderat per Joaquim Folch i Torres, primer es van concentrar les obres al MNAC, més tard es van evacuar a Olot i la major part van acabar l’any 1937 a París a l’exposició L’art catalan du Xeme au XVème siecle, una operació també propagandística per reforçar els suports a la República.

El quadre del tret dóna inici al relat d’aquella operació, amb l’exposició d’algunes de les obres del MNAC que van ser evacuades i fotografies que ho documenten. Una de les històries d’aquella salvaguarda de patrimoni no forma part de l’exposició, però val la pena explicar-la per la seva singularitat. Una de les obres evacuades i que van formar part de la mostra de París és la cadira del rei Martí l’Humà, un seient d’or i plegable que el monarca feia portar sempre amb ell per poder descansar quan la seva condició física ho requeria. En morir el rei Martí sense descendència, va estipular llegar la cadira i altres béns a Jesucrist com a rei de reis.

Aquest fet va generar segles després l’interès de Hitler pel tron ​​perquè formés part del museu de relíquies de poder que el líder nazi tenia planejat. Aquesta peculiar col·lecció havia començat amb una presumpta Llança del Destí —amb la qual el soldat romà Longinos hauria donat mort a Jesús a la creu— que es guardava en un museu de Viena.

Una de les obres evacuades i que van formar part de la mostra de París és la cadira del rei Martí l’Humà, que va generar segles després l’interès de Hitler

Els nazis van dedicar molts esforços en aquesta empresa i especialment en la recerca del Sant Grial, la gran relíquia. Fins i tot Himmler el va buscar al monestir de Montserrat. També hi va haver un intent de robatori a l’abadia londinenca de Westminster de la pedra Scone, sobre la qual es coronen els reis britànics. Avui, el tron ​​d’or del rei Martí s’exposa al museu de la catedral de Barcelona juntament amb la custòdia. La peça, amb la resta d’obres de la mostra de París, van tornar a Espanya l’any 1940.

El Museu en perill és una de les activitats en els últims mesos del MNAC relacionades amb la guerra civil. Fa unes setmanes, en aquesta mateixa secció parlàvem de La guerra infinita, una mostra sobre les imatges de la contesa a Barcelona que el fotògraf Antoni Campañà va mantenir oculta durant dècades.

La major part de les peces de El Museu en perill van ser evacuades el 1937 a París.

En paral·lel, a la Sala Oval del MNAC, pot contemplar-se fins al pròxim mes de setembre una instal·lació de l’artista Francesc Torres en la que recrea la participació de l’aviació soviètica en la guerra civil.

Rèpliques de dos aparells que van participar en la contesa converteixen de manera espectacular l’emblemàtic espai del museu en un dels escenaris d’aquells fets, llur base va ser el camp d’aviació de la Sénia, que més tard seria també utilitzat per la Legió Còndor alemana. Els dos avions exposats són un bombarder Tupolev SB-2 Katiuska en posició vertical de picat, com si estigués a centímetres d’estavellar-se contra el terra. L’altre és un caça Polikarpov I-16 Mosca.

Per completar l’oferta temàtica del MNAC amb la guerra civil, des del passat 1 de juliol s’han obert noves sales dedicades a l’art en aquest període històric. Un art d’avantguarda que va plasmar la influència de la propaganda en un i altre bàndol i en el qual els artistes van expressar els seus compromisos ideològics en la pintura, l’escultura i el gravat, però també amb nous suports com els cartells, la fotografia i el cinema.

En el seu conjunt, es tracta d’una bona oportunitat per visitar el museu de Montjuïc i fer activisme de la cultura com a mitjà per a la reactivació econòmica i social de la Barcelona post-pandèmia.

La mostra del MNAC narra l’esforç de la Generalitat de salvar centenars d’obres d’art.
Compartir
Publicado por
Xavi Casinos

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Els certàmens amb més visitants de Fira de Barcelona entre 1999 i 2024

Consolidada com a actor essencial per a l'economia de Catalunya, la Fira de Barcelona reuneix…

14 de juny de 2025
  • El Bar del Post

Alexandre Escrivà: La crida de les lletres

“Des de la pandèmia escric gairebé cada dia de la meva vida”. L'escriptor i músic…

14 de juny de 2025
  • Good News Barcelona

L’impacte del Mobile 2025 supera els 560 milions i 13.000 llocs de treball

La GSMA calcula que l'impacte del congrés des de la seva arribada a Catalunya ha…

14 de juny de 2025
  • Opinió

El Pare Coratge i els seus fills (se’n van de rave)

Malgrat els seus excessos i incongruències, 'Sirât' ha retornat el cinema al terreny frondós de…

13 de juny de 2025
  • Opinió

22@: el pulmó de la Barcelona tecnològica

Què fa de Barcelona una de les ciutats més apreciades a tot el món? L'arquitectura,…

13 de juny de 2025
  • Professionals

La llibretera romana

Enmig de novetats i clàssics d’escriptores i escriptors del seu país, la Cecilia Ricciarelli ha…

13 de juny de 2025