El certamen es reenfoca cap a un públic més professional i amb major capacitat de compra apostant per grans eslores, reformulant espais i estrenant ‘village’ d'estrella Michelin
El Salón Náutico, en el Port Vell de Barcelona.
Més de 500 vaixells, grans eslores, iots de luxe, un nou village, gastronomia d’estrella Michelin i grans marques han pres el Port Vell en el retorn del Saló Nàutic. Després d’una edició d’aturada per la Copa de l’Amèrica, l’esdeveniment ha tornat a omplir el port amb un aire renovat i un nou focus: atreure un públic amb més capacitat de compra i més professional. Tot com una declaració d’intencions, i amb un objectiu: consolidar-se com una cita imprescindible en el calendari nàutic europeu i escalar posicions entre les grans fires.
Amb més de 200 expositors i 130 embarcacions a l’aigua, el saló serà fins diumenge un aparador d’embarcacions de tota mena i mida, a més d’un escenari de conferències vinculades a la nàutica dins de l’Àgora Port, i també de presentacions de nous models, des de vaixells de vela i motor a catamarans i grans iots, passant també per tot allò relacionat amb la navegació, ja siguin accessoris, serveis o equipaments.
Amb una nova distribució i amb més espai, el saló s’estén en aquesta renovada edició des del Moll de la Fusta fins a part dels molls d’Espanya, del Dipòsit i Sota Muralla, als quals per primera vegada se suma el Moll de Barcelona, obert recentment a la ciutadania a tocar del World Trade Center. Nombrosos visitants es passegen pels molls, alguns tafanejant entre els models, i altres van més directes, buscant la ubicació precisa de l’embarcació que ja tenen en el punt de mira.
Salutacions en idiomes i accents diversos es barregen amb el so de la mar i els vaixells, que exhibeixen una gran varietat d’angles i formes, amb una tendència a eixamplar el casc, línies modernes i una aposta decidida pel confort. Per no perdre-se’n cap, els visitants poden desplaçar-se entre els molls del saló amb una llançadora gratuïta, que connecta la Marina Port Vell amb els grans iots atracats al Moll de Barcelona, a pocs metres del nou village i de la seva proposta d’alta gastronomia a través de Rafa Zafra, emmarcada en l’aposta del saló per reenfocar-se cap a un públic més exclusiu.
“El canvi de focus ens permet acostar-nos millor a aquest públic”, defensa Albert Cardona des de l’empresa de venda de vaixells Hermanos Guasch. “Els vaixells es dirigeixen a un públic molt concret, i el nostre objectiu és tancar vendes i generar clients potencials”, remarca Cardona, que elogia la nova línia del saló: “Hi ha ocasions en les quals atens un 80% de curiosos sense intenció de comprar, i cal anar a revertir la xifra”. Destinar massa temps a operacions que no poden conduir a una venda representa un hàndicap per a aquest tipus d’empreses, ja que “el cost i la logística de moure els vaixells fins a una fira és elevat i complicat”.
Des de l’empresa de venda i lloguer d’embarcacions Med Cat Yachts, José Antonio Rojo ho corrobora: “Portar els vaixells fins aquí pot suposar un cost d’entre 40.000 i 50.000 euros”. No obstant això, “estar a Barcelona és una aposta”, ressalta el gerent de l’empresa. El saló, de fet, està posicionat com la quarta cita firal nàutica a nivell europeu, per darrere de Dusseldorf, Cannes i Gènova, i vol ara anar escalant posicions per acostar-se als altres esdeveniments de referència i apuntalar-se com a punt clau tant per a venedors com per a compradors. Encara que aquesta venda és l’objectiu de la major part dels expositors, alguns arriben al saló amb altres propòsits, com ho fa la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB), de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Amb una embarcació de vela que va ser donada a la facultat fa mig segle i que utilitzen els alumnes per a la seva formació, la FNB desembarca en el saló per aixecar vocacions nàutiques.
El saló, però, no acaba a l’aigua: centenars d’empreses exposen al llarg dels molls desenes d’embarcacions, i molt més. Des de veles fins a cobertes calefactades per als vaixells, material de salvament marítim, motors i fins i tot vaixelles i botes d’aigua; tot allò que pugui necessitar un vaixell per navegar i per tot el que implica fer-ho, ja sigui referent al manteniment com a l’oci. Escúters submarins, motos aquàtiques i inflables de dissenys innovadors com els de Bayfloat omplen el Moll de la Fusta al costat dels vaixells i de tot tipus d’accessoris, com els del distribuïdor alemany SVB.
“Estem a Barcelona per continuar donant-nos a conèixer”, asseguren des de l’empresa. El mateix pretenen des de la companyia Arcos de Popa Veleros, que dissenya i fabrica aquestes estructures des de Catalunya per col·locar-les en la part posterior de les embarcacions. “Durant 15 anys hem viscut del mercat francès, però ara s’ha reduït dràsticament, i estem entrant en el mercat espanyol i portuguès”. Per donar força a aquesta entrada, assisteixen al Nàutic, aplaudint el seu reenfocament cap a un públic amb més capacitat de compra: “Per a nosaltres és preferible atendre deu potencials clients en cinc dies que a 100 curiosos sense pensament de comprar”.
És una visió que comparteixen altres expositors, com Miquel Vilanova i Oriol Santos, impulsors de Marconn. L’empresa es dirigeix a ports i marines amb les seves torretes de servei intel·ligents, que donen una nova dimensió a aquestes estructures, que proporcionen els subministraments bàsics a les embarcacions atracades en els molls. L’estructura, que es connecta amb una app per fer seguiment del consum, està fabricada amb productes reciclats que canvien segons el model i que van des de taps d’ampolla fins a xarxes fantasma recuperades de la mar.
L’oferta expositiva del saló es complementa enguany amb el nou village, que inclou un restaurant exclusiu amb un menú dissenyat pel xef Rafa Zafra, que compta amb dues estrelles Michelin. El luxe connecta amb més luxe al costat del village, amb les grans eslores del Moll de Barcelona. Entre ambdós espais, la Terminal Drassanes acull fins dissabte l’Àgora Port, com a punt de connexió professional amb un ampli programa de conferències, taules rodones i presentacions vinculades a l’àmbit marítim.
Prop d’aquests professionals i dels visitants més exclusius que s’acosten al village, els expositors de grans iots confien atreure un públic amb interès en comprar al llarg del saló. Des de Marivent Yacht, Álvaro Alegre posa en valor la importància de la nàutica en l’economia catalana, més enllà de la compravenda d’embarcacions, i que va “des dels patrons fins als distribuïdors i els serveis de manteniment, amb llocs de treball qualificats”.
Per continuar potenciant aquest sector i posant-lo en valor, el saló aspira a continuar posicionant-se entre les grans cites nàutiques, amb una oferta que va més enllà de l’aigua i amb la qual es proposa mirar de tu a tu als principals salons europeus. La primera edició del Nàutic renovat —i la 62 de l’esdeveniment— arriba així com un avís a navegants: el saló barceloní està determinat a guanyar posicions en l’escena firal internacional.
El futur del mecenatge a Catalunya troba en el seu horitzó una evolució natural de…
Aquells dies de pandèmia que van aturar el món i ens van confinar, la Inés…
“Si volem resoldre els grans reptes del nostre temps, hem d’invertir en ciència avui, no…
El mecenatge neix de la passió i, si no és autèntic, difícilment arrelarà.
A la conversa sobre El mecenatge, més enllà del finançament, convocats a Casa Seat pel…
Catalunya és encara avui el resultat de l’esplendor i l’auge de mecenes i patrocinadors a…