Experiència Gaudí

Per innovar, per renovar, per inventar (i Gaudí ho fa constantment) cal situar-se en el punt zero de l´experiència i saber eliminar les interferències del que és rutinari. No repetir còmodament allò que ja es coneix sinó buscar noves maneres. ¿No és això el que ha fet, sobretot l´artista contemporani? L'art del segle XX no s'explica sense aquest persistent procés de desaprenentatge

[dropcap letter=”A”]

ntoni Gaudí, el gran arquitecte, era un home senzill, un home de la terra. Els seus avis feien calderes, alambins, campanes. Venien d’una antiquíssima tradició de fundició dels metalls. I ell va heretar aquesta saviesa en el tractament dels volums. Perquè allò més important de Gaudí és que va reproduir en volums arquitectònics allò que va ser el seu paradís de la infància: la naturalesa en estat primigeni.

Tota la seva obra és una meravella. Molt plàstica, molt fotogènica. Per això la càmera se l’estima tant. El Park Güell, la casa Batlló, la Pedrera, la Sagrada Família, han suscitat milions i milions de fotografies. L’obra de Gaudí, si bé es mira, és plena de detalls ben resolts, de troballes creatives. “Original –deia ell- és tornar a l’origen”.

Retrat d’Antoni Gaudí, 1910.

Gaudí dominava no solament els volums i les formes sinó també la relació harmònica entre els volums i les formes. I els números, la geometria: la vella tradició pitagòrica. Ell mateix es definia com un geòmetra. Hi ha vincles d’analogia entre “geometria”, “generació” i “geni”. El prefix grec “geo” ens remet a “Gea” o Terra –i a la seva homònima Demèter, la deessa generadora per antonomàsia.

En l’obra de Gaudí no hi ha línies rectes perquè ell mateix considerava que en la naturalesa no es donen. Però això potser no és del tot exacte. Perquè no poden ignorar-se les enigmàtiques cristal·litzacions dels minerals sota terra.  “Jo sóc geòmetra, que vol dir sintètic” –declarava ell mateix. O “l’arquitectura és la primera arqui, o sigui el primer principi rector”.

Se l’està estudiant molt recentment des del positivisme científic. Però molt més que un tècnic, l’arquitecte Gaudí és un artista. Dominava els materials com un científic, els transformava com un creador.  Molt més que la mesura exacta de les seves multiformes realitzacions, ens hauria d’interessar el seu misteriós geni creador, aquell impuls de l’esperit que el feia tan especial.

Gaudí no s’entendria sense la religiositat popular tradicional. O sense l’esperit artesanal dels seus ancestres i dels seus col·laboradors (la moral de l’obra ben feta, el sentit comú, el sentit pràctic, el sentit de la realitat tal com és). Sense això no s’entendria la seva forma de fer, tan meticulosa, i la seva plena disponibilitat com a col·laborador de l’Altíssim en la recreació –humana- de la seva Obra.

Gaudí reverencia la natura i observa el procés evolutiu en totes les seves formes minerals, vegetals o animals. Hi ha en Gaudí el sentit profundíssim d’una connexió directa entre les mans de l’artesà i la consciència còsmica. Tot en Gaudí es presenta en comunió amb aquesta realitat transcendent. Més enllà dels aspectes accessoris, és això el que resulta més determinant en el seu procés creatiu.

I la llum, sempre la llum mediterrània que, amb una inclinació de 45 graus, “dóna harmonia a les formes -com ell mateix deia-, ja que no és ni horitzontal ni vertical”. Aquesta llum que ens baixa com pel cantó d’un escaire és la llum que aporta matisos, que il·lumina els detalls. Mentre que la llum zenital, que cau a plom, característica del tròpic, fa un món de llums i ombres, de blanc i negre, dual. I la llum boreal, que ve de l’horitzó, submergeix la realitat visible en una nebulosa, en una confusió fantasmal.

Croquis d’Antoni gaudí per la façana de l’ermita de Misericòrdia a Reus, 1903.

Es podria parlar d’un “paradigma Gaudí”: d’una manera d’entendre l’arquitectura –i el disseny, i l’art en general- consistent a buscar –i trobar- l’harmonia amb la natura. I no separar-se’n o imposar-li un punt d’artificialitat. Perquè per expressar alguna cosa d’una manera diferent, innovadora, abans cal haver percebut alguna cosa que no sigui una simple projecció del que ja ens és conegut.

Per innovar, per renovar, per inventar (i Gaudí ho fa constantment) cal situar-se en el punt zero de l’experiència i saber eliminar les interferències del que és rutinari. No repetir còmodament allò que ja es coneix sinó buscar noves maneres. ¿No és això el que ha fet, sobretot l´artista contemporani? L’art del segle XX no s’explica sense aquest persistent procés de desaprenentatge.

A Barcelona hi ha esplèndides mostres del geni d’aquest meravellós arquitecte. Tota l’obra d’aquest geni, gran arquitecte i alhora gran escultor, és com un enigmàtic bosc d’imatges, un laberint on potser podrem trobar claus per al coneixement de la més autèntica naturalesa humana. Perquè, més que una experiència estètica, admirar l’obra de Gaudí pot ser també, tal com ell mateix hauria volgut, una experiència espiritual.

Compartir
Publicado por
Oriol Pi de Cabanyes

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Helena Fàbregas Rebato: La càlida abraçada de la memòria

“Escriure fa que et replantegis qui ets una vegada i una altra, i al final…

13 de desembre de 2025
  • La Punyalada

Compassió pels senglars

L’esclat de la pesta porcina és a punt de provocar un autèntic genocidi de senglars.

13 de desembre de 2025
  • Creativitat

De l’artesania a la innovació, les festes de Nadal es reinventen a les llars barcelonines

La decoració nadalenca d’aquest any combina, a cada racó de la casa, passat i futur,…

13 de desembre de 2025
  • Professionals

“El piano és el meu millor amic, però m’encanta complementar-lo amb instruments electrònics”

El compositor i pianista luxemburguès, que des de 2003 manté una estreta relació artística amb…

13 de desembre de 2025
  • Business and Talent

Rècord històric per a Fira de Barcelona: 350 milions d’euros mentre projecta l’expansió

Un 17% més d'ingressos, 300 congressos i tres milions de visitants. Són les xifres d'activitat…

12 de desembre de 2025
  • Barcelona Futur

Neurociència d’avantguarda: el BCAN pren forma a Mundet

El Barcelona Center for Applied Neurosciences transformarà l'antic teatre de les Llars Mundet en un…

12 de desembre de 2025