Barcelona Futur

Frida o el mite inesgotable

La vida, obra i figura de l’artista mexicana Frida Kahlo continua sent, més de sis dècades després de la seva mort, una font inesgotable d’inspiració; una imatge icònica que ha transcendit el món artístic i s’ha convertit en bandera de diversitat i lluita. Però també en una «marca» colorista i suculenta que l’indústria de la moda no ha dubtat a apropiar-se. Tant és així, que Mattel ha creat una Barbie Frida, i alguns admiradors han posat el crit al cel.

Escriu en Carlos Fuentes que Frida «era una Cleopatra trencada que amagava el seu cos torturat, la seva cama seca, el seu peu baldat i les seves cotilles ortopèdiques sota els luxes espectaculars de les camperoles mexicanes, que durant segles han amagat gelosament les antigues joies, protegint-les de la pobresa, mostrant-les només a les grans festes de les comunitats agràries. Els encaixos, les cintes de seda, els huipiles, els tocats tehuanos emmarcant com llunes aquest rostre de papallona fosca, donant-los ales: Frida Kahlo, dient-nos a tots els presents que el patiment no faria pansir, ni la malaltia faria rància, la seva infinita varietat femenina».

Frida va fascinar en vida i segueix fascinant més de sis dècades després, convertida ja en icona pop. Així, tant inspira adolescents que es disfressen d’ella per Carnestoltes que a grans de la moda, que li dediquen les seves últimes col·leccions. La nova temporada de Stradivarius està protagonitzada per espectaculars models amb celles molt poblades i tocats florejats al cap, que vesteixen samarretes amb el rostre de l’artista i frases com «a beses entenc, a vegades no».

«Com han pogut convertir-la en això? No puc creure que hagin fet una Barbie de la nostra Friducha, que mai va tractar de semblar-se a ningú i sempre va celebrar la seva originalitat», va protestar Salma Hayek des del seu compte d’Instagram. Però l’actriu, que va ser candidata a l’Oscar per la seva interpretació a «Frida» (Julie Taymor, 2002), oblida que Magdalena Carmen Frida Kahlo Calderón suma tots els elements per ser fagocitada ferotgement pel mercat: valentia, originalitat, resiliència (un d’aquests conceptes de moda que, segons la RAE, apel·la a la «capacitat d’adaptació d’un ésser viu davant d’un agent pertorbador, o un estat o situació adversos»), tradició, ambigüitat, sensualitat, feminisme, lluita i color, molt color.

Detall d’un altar al museu de Frida Kahlo a Ciutat de Mèxic, 2017. Foto d’AFP Photo / Yuri Cortez
Compartir
Publicado por
Morrosko Vila-San-Juan

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Sense por

Les claus de Carlos Cuatrecasas, Paco Solé Parellada o Carme Ruscalleda, els 10 anys de…

11 de juliol de 2025
  • El Bar del Post

Enric Chalaux: Sense sortir d’aquella altra dimensió

“Visc en dues dimensions, una més terrenal i una altra, que per a mi és…

11 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

Barcelona redobla la inversió en transferència de coneixement fins els 46 milions

La plataforma público-privada barcelonina per dur la innovació del món acadèmic i científic a l'àmbit…

11 de juliol de 2025
  • Opinió

Que el caos sigui nostre!

L’escenògraf Marc Salicrú triomfa amb la seva invasió subtil de l'Arc de Triomf amb l’espectacle…

11 de juliol de 2025
  • Música

Mar i núvols

La nit de dimecres va tenir un aire definitiu: de nou la sorra convertida en…

10 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

La tallerista de ‘trencadís’

Amb bocins de rajola, aquesta alemanya establerta a Barcelona fa més de trenta anys aplega…

10 de juliol de 2025