Barcelona Futur

Frida o el mite inesgotable

La vida, obra i figura de l’artista mexicana Frida Kahlo continua sent, més de sis dècades després de la seva mort, una font inesgotable d’inspiració; una imatge icònica que ha transcendit el món artístic i s’ha convertit en bandera de diversitat i lluita. Però també en una «marca» colorista i suculenta que l’indústria de la moda no ha dubtat a apropiar-se. Tant és així, que Mattel ha creat una Barbie Frida, i alguns admiradors han posat el crit al cel.

Escriu en Carlos Fuentes que Frida «era una Cleopatra trencada que amagava el seu cos torturat, la seva cama seca, el seu peu baldat i les seves cotilles ortopèdiques sota els luxes espectaculars de les camperoles mexicanes, que durant segles han amagat gelosament les antigues joies, protegint-les de la pobresa, mostrant-les només a les grans festes de les comunitats agràries. Els encaixos, les cintes de seda, els huipiles, els tocats tehuanos emmarcant com llunes aquest rostre de papallona fosca, donant-los ales: Frida Kahlo, dient-nos a tots els presents que el patiment no faria pansir, ni la malaltia faria rància, la seva infinita varietat femenina».

Frida va fascinar en vida i segueix fascinant més de sis dècades després, convertida ja en icona pop. Així, tant inspira adolescents que es disfressen d’ella per Carnestoltes que a grans de la moda, que li dediquen les seves últimes col·leccions. La nova temporada de Stradivarius està protagonitzada per espectaculars models amb celles molt poblades i tocats florejats al cap, que vesteixen samarretes amb el rostre de l’artista i frases com «a beses entenc, a vegades no».

«Com han pogut convertir-la en això? No puc creure que hagin fet una Barbie de la nostra Friducha, que mai va tractar de semblar-se a ningú i sempre va celebrar la seva originalitat», va protestar Salma Hayek des del seu compte d’Instagram. Però l’actriu, que va ser candidata a l’Oscar per la seva interpretació a «Frida» (Julie Taymor, 2002), oblida que Magdalena Carmen Frida Kahlo Calderón suma tots els elements per ser fagocitada ferotgement pel mercat: valentia, originalitat, resiliència (un d’aquests conceptes de moda que, segons la RAE, apel·la a la «capacitat d’adaptació d’un ésser viu davant d’un agent pertorbador, o un estat o situació adversos»), tradició, ambigüitat, sensualitat, feminisme, lluita i color, molt color.

Detall d’un altar al museu de Frida Kahlo a Ciutat de Mèxic, 2017. Foto d’AFP Photo / Yuri Cortez
Compartir
Publicado por
Morrosko Vila-San-Juan

Artículos recientes

  • Menú del dia

Els científics del sabor

Entre el laboratori i la cuina, biòlegs, químics i microbiòlegs estan donant forma a una…

12 de maig de 2025
  • Ecosistema emprenedor

Catalunya es consolida com a segona regió mundial en captació d’inversió estrangera en salut

Les empreses catalanes enfocades al desenvolupament de solucions tecnològiques aplicades a l'àmbit de la salut…

12 de maig de 2025
  • Ecosistema emprenedor

Ratio capta 650.000 euros per digitalitzar el mercat immobiliari i obrir-lo a inversors

La 'startup' barcelonina ha facilitat inversions immobiliàries per valor de més de 10 milions d'euros…

12 de maig de 2025
  • Good News Barcelona

Pimec es reforça renovant la seva seu per a “grans empresaris de petites empreses”

L'estrena de l'edifici reformat ha congregat figures de l'esfera empresarial i política, en una trobada…

12 de maig de 2025
  • Trencadís

La Sant Andreu Jazz Band brilla a Nova York

La formació és l'únic conjunt europeu que ha participat en el festival Essentially Ellington, impulsat…

12 de maig de 2025
  • Good News Barcelona

Automobile es desborda en una edició marcada per les firmes xineses i el cotxe elèctric

El saló internacional organitzat per Fira de Barcelona reuneix una trentena d'automobilístiques en més de…

11 de maig de 2025