Banda Muntanya

Gestoria Barcelona S.L.

No és la primera vegada que algú proposa una ciutat governada per gestors. No és el mateix plantejar el “govern dels millors” que apuntar, directament, a una gestió apolítica i sense ideologia. La persona que ha llençat aquesta idea els darrers dies es planteja ser candidat a l’alcaldia, però paradoxalment diu que no vol fer política: la idea és agafar gent sense condicionant ideològic i, a partir d’aquí, prendre les decisions més eficients o més eficaces o més objectivament profitoses en el balanç de resultats. Se suposa que el judici d’aquests resultats s’haurà de fer mitjançant un excel, o un powerpoint ben explicat a tothom, perquè es tracta de no oferir missatges polítics sinó la freda garantia que aquella opció és la millor. Deixi les decisions de la seva vida per als tècnics. Doni pas a la gestió professional dels afers col·lectius. Faci com jo, no es fiqui en política. 

Si això és així, anem a posar alguns exemples aplicats a Barcelona per veure si pot funcionar la fórmula: per exemple, el tramvia per la Diagonal. Un projecte que ha estat rebutjat en referèndum per la ciutadania i que, tantes vegades com s’ha presentat al ple del consistori, també ha estat rebutjat. Però que tot i així es farà, perquè suposo que els ciutadans no en sabem prou i els nostres representants no voten prou bé, i en canvi deu haver-hi importants informes tècnics que avalen la seva construcció. Uns informes que deuen parlar de mobilitat i de sostenibilitat, del fet que cal apostar per un transport públic no contaminant i que, suposadament, l’ús del tramvia descongestionaria de cotxes el centre. Bé, això és prefectament possible. Tot i així, seria també perfectament possible que existissin diversos informes tècnics (també d’alta qualificació professional) que aconsellessin renunciar al projecte perquè la descongestió no s’aconsegueix eliminant calçada, perquè per a transport públic no contaminant ja tenim els busos i vehicles elèctrics, i perquè es poden connectar els tramvies sense afectar aquest eix central amb una cicatriu gran i permanent. Arribats a aquest punt, quin informe triarem? Qui tria entre els tècnics? Un robot? Hi ha una manera objectiva de determinar quin especialista és millor i i quin és pitjor? Anem a currículums, a rànquings, a quantitat de projectes executats amb èxit? I, fins i tot així quants serien suficients i què seria l’”èxit”? Conec un governant, molt poc democràtic, que tècnicament sabia construir uns pantans excel·lents. I molt exitosos.

Un altre cas: per exemple, les superilles. Una idea que, més enllà dels despatxos d’arquitectes o urbanistes, responia en teoria a una necessitat ideològica. Un principi bastant compartit, per cert: fer més habitables les illes de cases de la ciutat creant espais lliures de cotxes i oferint més calçada als vianants. Tan compartida, era la idea, que l’alcalde anterior ja va impulsar-ne els primers projectes. Ara bé: posar-les en un lloc o un altre, obeirà a criteris tècnics o polítics? La gran pregunta seria, per exemple, si l’Eixample es pot permetre una superilla en el seu cor geogràfic i de densitat urbana. Sí? No? Afavorirà això la descongestió automobilística o bé, pel contrari, crearà un caos circulatori permanent i encara més contaminant? Tenim alternatives al cotxe prou ben preparades? Com anem, de transport públic eficaç i regular? I com anem, de pàrquings als accessos de la ciutat? I la gent que fa servir el cotxe per treballar, de forma encara necessària, què haurà de fer? Totes aquestes preguntes tenen resposta eminentment tècnica, o bé cal tenir una visió ideològica per a decantar la decisió? De nou, qui nomena el tècnic? Haurem de confiar en la seva autoafirmació que “I am not a robot” o bé, precisament, farem veure que hi ha una manera no política de prendre decisions col·lectives? I encara més important: la gent seria capaç de creure-s’ho, això?

El mateix postulant a candidat va afirmar, fa uns anys, que en un determinat referèndum ell votaria que sí i immediatament marxaria del país. Suposo que es tractaria d’una decisió tècnica, avalada per diversos estudis i balanços, fruit d’un indiscutible full de resultats i certificat per la més prestigiosa de les consultories de la metròpoli. Si no, seria francament decebedor. Prendre decisions per convicció humana, o per principis. No, tu no. A tu, precisament, no t’hi veig.

Compartir
Publicado por
Jordi Cabré

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Fora de quadre: el sector Prim i els seus futurs fantasmes

La futura estació de La Sagrera inclourà una transformació urbana amb 15.000 habitatges nous

16 d'agost de 2025
  • Opinió

A Gràcia, més tiradors de cervesa!

L’Ajuntament prohibeix als baristes de Gràcia la disposició de tiradors de cervesa a l’exterior dels…

16 d'agost de 2025
  • Good News Barcelona

Els ‘rebesavis’ de l’aeroport de Barcelona

Globus i Setmana Aèria de 1910: Passió pel vol a la ciutat

15 d'agost de 2025
  • Ecosistema emprenedor

Livo, l’app que connecta professionals i centres sanitaris per cobrir torns i vacants

La plataforma opera en 200 hospitals i sociosanitaris, i es proposa arribar a 250 a…

15 d'agost de 2025
  • Gaudeix de Barcelona

Els 5 millors locals de Barcelona per prendre un Bitter KAS

A Barcelona, el Bitter KAS continua sent el rei dels aperitius, un clàssic que ha…

15 d'agost de 2025
  • Good News Barcelona

El Parc de l’Alba suma 127 pisos protegits més entorn del Sincrotró

La cooperativa Fem Ciutat invertirà cinc milions d’euros en una promoció que s’inscriu en la…

15 d'agost de 2025