La companyia barcelonina de 'delivery' es fixa en el 'retail' per al seu creixement, amb l'objectiu de convertir-se en una de les deu grans empreses espanyoles en només una dècada
Sacha Michaud i Oscar Pierre, cofundadors de Glovo. © Glovo
Sobreviure. Aquesta ha estat la constant de Glovo des de fa una dècada, quan Oscar Pierre va fundar la companyia amb l’objectiu de realitzar encàrrecs digitals. En aquests deu anys de trajectòria, des de la seva fundació al març de 2015, la companyia ha hagut de sobreviure i sobrepassar diversos intents de tancament, reestructuracions i fins i tot enfrontar-se a diversos procediments judicials simultanis, alguns dels quals encara oberts. Tanmateix, en aquesta dècada la companyia ha fet alguna cosa més que simplement sobreviure, i ha aconseguit fites com el fet de convertir-se en la primera start-up catalana considerada unicorn —distinció que reconeix a les empreses que aconsegueixen una valoració de més de 1.000 milions de dòlars— i entregar més de 1.000 milions de comandes.
Així, en aquests deu anys de vida, Glovo ha aconseguit evolucionar des d’una petita empresa que va aixecar més de 100.000 euros de petits inversors per als seus inicis, entre ells Sacha Michaud que va acabar convertint-se en cofundador de la companyia, a ser comprada per la multinacional alemanya Delivery Hero i operar en 23 països i 1.800 ciutats. Una evolució exponencial que s’ha accentuat especialment en els últims anys, després de la pandèmia, amb l’auge del comerç en línia però que, per al seu fundador Oscar Pierre, “només és el principi”. Pierre considera que la companyia encara té molt de camí per a recórrer i confia que pugui arribar a convertir-se en una de les deu grans empreses espanyoles en només una dècada.
L’evolució en aquests deu anys no ha estat lineal ni fàcil” ha recordat el seu cofundador Michaud, qui ha lamentat que pel camí han hagut “d’acomiadar a gent talentosa, tancar línies de negoci i vendre països”. Tanmateix, després d’anys d’haver de superar dificultats, l’actual robustesa de Glovo no només es demostra en les seves xifres, després d’haver lliurat productes per un valor de més de 20 mil milions d’euros i comptar amb una mitjana de tretze comandes per segon a tot el món, sinó també en el fet que l’acte de celebració del seu desè aniversari hagi comptat amb representants institucionals i empresarials com el president de la Generalitat Salvador Illa, o el president de Foment del Treball Josep Sánchez Llibre, així com representants sindicals.
Una representació institucional i empresarial que respon a la nova etapa que emprèn Glovo, amb un nou model laboral pels seus repartidors després d’anys de demandes i litigis en els tribunals espanyols. Després d’anys de disputa legal, no només als tribunals sinó també al Congrés, que va aprovar la coneguda com a Llei Rider l’any 2021 per a la regularització d’aquests treballadors, Glovo posarà fi al seu model de falsos autònoms i contractarà la totalitat dels seus repartidors, que passaran a ser treballadors assalariats en plantilla. Un nou model laboral que l’empresa va anunciar el mes de desembre passat, un dia abans que Pierre declarés per un presumpte delicte contra els drets dels treballadors, però que es formalitzarà a partir de l’1 de juliol.
El president Salvador Illa ha felicitat a Glovo per aquest nou model, agraint que “amb aquesta nova etapa el projecte empresarial pugui ser compatible amb els drets dels treballadors”. Illa també ha recordat que malgrat que Catalunya necessita grans empreses tecnològiques, també necessita que aquestes siguin capaces d’adaptar-se a la normativa per estar “al servei del bé comú”, agraint a Glovo aquest canvi de model, i davant la presència de representants sindicals com el secretari general d’UGT, Pepe Álvarez, i l’exsecretari general de CC.OO. de Catalunya, Javier Pacheco.
El cofundador de Glovo ha afirmat que el pas que dona la companyia es tracta d’un “cas inèdit a tot el món”, ja que, segons Pierre, cap altra plataforma de repartiment a domicili ha emprès una transició tan ràpida i radical en el seu model de repartidors”. Una transició que afrontarà amb actualment 3.000 empleats en oficines, la meitat dels quals treballen des de les oficines del Yellow Park de Glovo al 22@, i més de 245.000 repartidors a tot el món, a més de 3.000 treballadors més en atenció al client i als establiments.
No obstant això, amb aquest nou model la companyia encara no tancarà totes les seves causes obertes ja que, de fet, la celebració de la seva dècada de vida coincideix en dates amb l’inici de la demanda que Just Eat, que sí tenia els seus treballadors contractats en plantilla, va interposar a Glovo per competència deslleial, assegurant que l’empresa s’havia estalviat més de 645 milions d’euros amb el seu model de repartidors com a falsos autònoms. Així, la companyia li reclama a la seva competidora un total de 295 milions per danys i perjudicis, en un judici que s’inicia aquest 17 de juny.
A més del nou model laboral, Glovo també afronta aquesta nova etapa amb l’objectiu de continuar creixent ràpidament, fixant-se l’objectiu de lliurar comandes per un valor de més de 6 mil milions d’euros només per a enguany. Per a assegurar el seu creixement, la companyia, sense abandonar la restauració i el lliurament de comandes de menjar a domicili que continua sent un dels seus principals mercats, amplia la seva mirada i es fixa en el retail i el quick-commerce, és a dir, el lliurament de productes de roba o fins i tot de supermercats en pocs minuts o hores, un nínxol de mercat que ha crescut un 40% anualment des de 2021.
Un creixement que, encara que es preveu global, serà significatiu a zones com Catalunya, que és “una de les regions més penetrades” per Glovo, i on es calcula que només en l’últim any 1,5 milions de persones han utilitzat aquest servei per a fer alguna comanda dels més de 12.000 comerços associats. En aquest sentit, el president de Foment del Treball també ha reconegut que Glovo representa un “nou model d’èxit empresarial català internacional, molt disruptiu i resident, que fa que Barcelona sigui capaç de competir amb economies com París, Berlín o fins i tot Silicon Valley”.
Juntament amb Caram Caram!, identifiquem els productes amb empremta que configuren la identitat culinària de…
Madrid DF no és només el títol d'un llibre: és una provocació, una tesi urbanística…
L'alcalde referma la voluntat de la ciutat de liderar àmbits com el tecnològic, el científic,…
El Govern vol doblar el nombre de famílies acollidores i garantir que cap infant menor…
Al llarg de les sis edicions de la campanya 'Cap llar sense aliments' s'han recollit…
A més del medicament per al tractament del Parkinson, pel qual han obtingut subvencions de…