Hashtag Barcelona

I si el bicitaxi fos sinònim de progrés?

A Barcelona, des de principi d’any, els bicitaxis –vehicles destinats al transport de passatgers, accionats amb tracció humana i amb una capacitat de dos passatgers i el conductor– ja acumulen gairebé 2.000 denúncies. La majoria, perquè els aparquen allà on els rota i perquè circulen com si la ciutat fos xauxa, és a dir, fora dels itineraris que tenen autoritzats. Només aquest dissabte passat, la Guàrdia Urbana va interposar 85 denúncies contra aquests Vehicles de Mobilitat Personal o VMP –categoria que comparteixen amb els patinets elèctrics–, en el marc d’un dispositiu de control desplegat al front marítim.

Des del juny, coincidint amb l’arribada del bon temps i dels turistes, l’ajuntament ha intensificat el control dels bicitaxis, un tipus de vehicle cada cop més abundant a les zones més turístiques de la ciutat: Ciutat Vella, Barceloneta, Sagrada Família… Jaume Collboni, primer tinent d’alcalde, va anunciar a l’inici de la temporada turística que Barcelona prioritzaria l’eliminació dels bicitaxis il·legals i que velaria perquè circulin adequadament pels carrers de la ciutat. En la mateixa compareixença, Albert Batlle, tinent d’alcalde de Prevenció, va anar una mica més enllà en afirmar de manera rotunda: “No ens agraden els bicitaxis”.

Segons va recollir la premsa, Batlle va afegir que els bicitaxis “no encaixen ni en el model de ciutat ni en el model turístic que volem”. Sobre les paraules de Collboni, res a dir. Em pregunto, però, si quan Batlle declarava sense matisos la guerra als bicitaxis ho feia en nom del consistori o només en el seu. Bàsicament, perquè pot semblar que aquesta postura frontalment anti-bicitaxis es contradiu amb l’aposta decidida que fa l’equip d’Ada Colau a favor de la bicicleta: potenciació del bicing, creació de carrils bici a tort i a dret…

Em pregunto si quan Batlle declarava sense matisos la guerra als bicitaxis ho feia en nom del consistori o només en el seu. Bàsicament, perquè pot semblar que aquesta postura frontalment anti-bicitaxis es contradiu amb l’aposta decidida que fa l’equip d’Ada Colau a favor de la bicicleta

Pot ser que quan Batlle diu que els bicitaxis aquí no encaixen tingui al cap els caòtics carrers de grans urbs asiàtiques com Bombai o Bangkok on simpàtics rickshaws bastant kitsch –allà dels bicitaxis n’hi diuen així– o tuk-tuks, la seva versió motoritzada, porten milers de persones amunt i avall a qualsevol hora del dia i de la nit, en mig d’un tràfic infernal.

Per tant, puc entendre que a priori Batlle i com ell molts barcelonins de bé arrufi les celles davant la proliferació dels bicitaxis a Barcelona. Convindria, però, no perdre de vista que ciutats avançades com Berlín, Viena, Amsterdam o Nova York estan apostant justament per aquest sistema de transport alternatiu i ecològic, i que pels seus carrers és cada cop més habitual veure uns bicitaxis adaptats als nous temps amb dissenys futuristes i equipats amb motors elèctrics.

Convindria no perdre de vista avançades que ciutats com Berlín, Viena, Amsterdam o Nova York estan apostant justament per aquest sistema de transport alternatiu i ecològic, i que pels seus carrers és cada cop més habitual veure uns bicitaxis adaptats als nous temps amb dissenys futuristes i equipats amb motors elèctrics

Què vull dir amb tot això? Doncs que potser el bicitaxi no té per què ser un fenomen a erradicar dels nostres carrers ni tampoc que forçosament hagi d’anar associat a la picaresca, el descontrol i la precarietat… En una paraula, no té per què ser cutre. Ben al contrari, aquests vehicles lleugers podrien ser una bona alternativa no només al bus turístic sinó també al taxi i a la petita furgoneta de repartiment. I si el bicitaxi, ben gestionat, fos sinònim de progrés?

Un dels controls efectuats per la Guardia Urbana de Barcelona. ©Twitter/@GUBBarcelona
Compartir
Publicado por
Francesc Soler

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Els certàmens amb més visitants de Fira de Barcelona entre 1999 i 2024

Consolidada com a actor essencial per a l'economia de Catalunya, la Fira de Barcelona reuneix…

14 de juny de 2025
  • El Bar del Post

Alexandre Escrivà: La crida de les lletres

“Des de la pandèmia escric gairebé cada dia de la meva vida”. L'escriptor i músic…

14 de juny de 2025
  • Good News Barcelona

L’impacte del Mobile 2025 supera els 560 milions i 13.000 llocs de treball

La GSMA calcula que l'impacte del congrés des de la seva arribada a Catalunya ha…

14 de juny de 2025
  • Opinió

El Pare Coratge i els seus fills (se’n van de rave)

Malgrat els seus excessos i incongruències, 'Sirât' ha retornat el cinema al terreny frondós de…

13 de juny de 2025
  • Opinió

22@: el pulmó de la Barcelona tecnològica

Què fa de Barcelona una de les ciutats més apreciades a tot el món? L'arquitectura,…

13 de juny de 2025
  • Professionals

La llibretera romana

Enmig de novetats i clàssics d’escriptores i escriptors del seu país, la Cecilia Ricciarelli ha…

13 de juny de 2025