Escena

La vida de les dones importa (i no cal ser feminista per afirmar-ho)

Fins al 30 de juliol, les actrius Emma Vilarasau, Mont Plans i Júlia Bonjoch representen al Romea 'Lali Symon' en una obra excel·lent, dirigida per Sergi Belbel

La Lali Symon és una actriu que cada dia emet per televisió un directe gravat en què explica una vida que ella no té i no tindrà mai. És una contradicció vital de la protagonista, que l’ha portat a amagar que és mare soltera. La seva filla no ha anat mai a cap programa seu, ni tampoc ha pogut explicar mai a ningú que la famosa Lali Symon que la població mira per televisió és la seva mare. Ningú no les hi relaciona perquè a la televisió la Lali Symon porta perruques, ulleres i vestits estridents. Aquesta és una de les trames de l’obra de teatre Lali Symon, que el director Sergi Belbel ha escrit perquè les actrius Mont Plans, Emma Vilarasau i Júlia Bonjoch brodin i l’exalcin.

He dit “una de les trames”, perquè l’obra, que dura gairebé dues hores, és complexa, té mil i una capes, i totes s’entrellacen les unes amb les altres. I dit això, cal negar que l’obra sigui “feminista”. I si més no, descrivim què vol dir “feminisme”. Si per “feminisme” entenem que s’explica la vida de tres dones, que lluiten per tenir un lloc a la societat amb totes les càrregues emocionals i personals que porten, llavors és clar que ho és. Ara bé, no podria ser que el dramaturg Sergi Belbel, autor del guió, ha volgut narrar la vida d’una dona treballadora, amb professió d’èxit, que cuida de la mare i de la filla? Explicar aquesta realitat és fer una obra feminista? I en aquest punt podem donar la raó a qui ho ha dit, perquè en algun moment de l’obra la Lali Symon (la ficció dins de la ficció) pot incomodar els homes.

Per acabar, unes línies finals per a la interpretació de les protagonistes, que hi excel·leixen tant, que a estones és com si haguéssim entrat al menjador de casa de la veïna (o de la nostra mateixa casa), de tan versemblant i familiar que són les escenes. La jove Bonjoch encaixa com un guant al costat de la Vilarasau i Mont Plans, malgrat que hi ha moments que dubta o s’entrebanca amb el guió. Per tot això, i perquè l’obra aconsegueix provocar les dues emocions bàsiques que va dir Aristòtil que havia de fer el teatre (riure i plorar), anar a veure la Lali Symon és dedicar-se una estona de cel. Però sense sortir del Teatre Romea.

Mont Plans i Emma Vilarasau, en els papers de mare i filla.

 

Compartir
Publicado por
Trinitat Gilbert

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

EstarB, l’aposta de Barcelona per la universalització de la salut mental per als joves

L’any 2021, en ple procés de normalització postpandèmia, l’Ajuntament de Barcelona va consultar als joves…

31 d'octubre de 2025
  • Gastronomia

“Del Gastronomic Forum Barcelona surts amb idees noves, contactes de valor i el paladar despert”

El saló posarà enguany el focus en la Nova Cuina Catalana, en un moment clau…

31 d'octubre de 2025
  • Ecosistema emprenedor

Barcelona, pol de l’economia circular per transformar la indústria

El nou BAC exerceix de laboratori d'idees i "d'escola de cofundadors” per impulsar projectes que…

31 d'octubre de 2025
  • Opinió

Barcelona, ciutat de mar… d’esquena al mar?

Repensar la mobilitat i l'accessibilitat ciutadana és clau per recuperar la nostra identitat mediterrània

31 d'octubre de 2025
  • Gaudeix de Barcelona

W Barcelona: La gran vela que va minvar

Tercer capítol de la sèrie hotels amb història i històries d'hotels. En aquesta ocasió, el…

31 d'octubre de 2025
  • Imatges

El museu somniat de Carmen Thyssen a Barcelona comença a perfilar-se

El projecte, impulsat per la companyia Stoneweg Places & Experiences i presentat de la mà…

30 d'octubre de 2025