Escena

La vida de les dones importa (i no cal ser feminista per afirmar-ho)

Fins al 30 de juliol, les actrius Emma Vilarasau, Mont Plans i Júlia Bonjoch representen al Romea 'Lali Symon' en una obra excel·lent, dirigida per Sergi Belbel

La Lali Symon és una actriu que cada dia emet per televisió un directe gravat en què explica una vida que ella no té i no tindrà mai. És una contradicció vital de la protagonista, que l’ha portat a amagar que és mare soltera. La seva filla no ha anat mai a cap programa seu, ni tampoc ha pogut explicar mai a ningú que la famosa Lali Symon que la població mira per televisió és la seva mare. Ningú no les hi relaciona perquè a la televisió la Lali Symon porta perruques, ulleres i vestits estridents. Aquesta és una de les trames de l’obra de teatre Lali Symon, que el director Sergi Belbel ha escrit perquè les actrius Mont Plans, Emma Vilarasau i Júlia Bonjoch brodin i l’exalcin.

He dit “una de les trames”, perquè l’obra, que dura gairebé dues hores, és complexa, té mil i una capes, i totes s’entrellacen les unes amb les altres. I dit això, cal negar que l’obra sigui “feminista”. I si més no, descrivim què vol dir “feminisme”. Si per “feminisme” entenem que s’explica la vida de tres dones, que lluiten per tenir un lloc a la societat amb totes les càrregues emocionals i personals que porten, llavors és clar que ho és. Ara bé, no podria ser que el dramaturg Sergi Belbel, autor del guió, ha volgut narrar la vida d’una dona treballadora, amb professió d’èxit, que cuida de la mare i de la filla? Explicar aquesta realitat és fer una obra feminista? I en aquest punt podem donar la raó a qui ho ha dit, perquè en algun moment de l’obra la Lali Symon (la ficció dins de la ficció) pot incomodar els homes.

Per acabar, unes línies finals per a la interpretació de les protagonistes, que hi excel·leixen tant, que a estones és com si haguéssim entrat al menjador de casa de la veïna (o de la nostra mateixa casa), de tan versemblant i familiar que són les escenes. La jove Bonjoch encaixa com un guant al costat de la Vilarasau i Mont Plans, malgrat que hi ha moments que dubta o s’entrebanca amb el guió. Per tot això, i perquè l’obra aconsegueix provocar les dues emocions bàsiques que va dir Aristòtil que havia de fer el teatre (riure i plorar), anar a veure la Lali Symon és dedicar-se una estona de cel. Però sense sortir del Teatre Romea.

Mont Plans i Emma Vilarasau, en els papers de mare i filla.

 

Compartir
Publicado por
Trinitat Gilbert

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Els certàmens amb més visitants de Fira de Barcelona entre 1999 i 2024

Consolidada com a actor essencial per a l'economia de Catalunya, la Fira de Barcelona reuneix…

14 de juny de 2025
  • El Bar del Post

Alexandre Escrivà: La crida de les lletres

“Des de la pandèmia escric gairebé cada dia de la meva vida”. L'escriptor i músic…

14 de juny de 2025
  • Good News Barcelona

L’impacte del Mobile 2025 supera els 560 milions i 13.000 llocs de treball

La GSMA calcula que l'impacte del congrés des de la seva arribada a Catalunya ha…

14 de juny de 2025
  • Opinió

El Pare Coratge i els seus fills (se’n van de rave)

Malgrat els seus excessos i incongruències, 'Sirât' ha retornat el cinema al terreny frondós de…

13 de juny de 2025
  • Opinió

22@: el pulmó de la Barcelona tecnològica

Què fa de Barcelona una de les ciutats més apreciades a tot el món? L'arquitectura,…

13 de juny de 2025
  • Professionals

La llibretera romana

Enmig de novetats i clàssics d’escriptores i escriptors del seu país, la Cecilia Ricciarelli ha…

13 de juny de 2025