Barcelona retailer

Les lliçons infinites del retail

Els comerços amb ànima són una font d'aprenentatge continu

En l’era de la innovació i la creativitat, l’èxit en el món del retail es teixeix amb una bona dosi d’inspiració i influències externes. Quedar-se atrapat en una oficina, en un escenari de trucades i distraccions, pot limitar la nostra llibertat creativa i la capacitat d’innovació.

La veritable font d’inspiració en el retail neix quan creuem les quatre parets d’una oficina, explorant noves experiències, perspectives i desafiaments. És llavors quan absorbim l’essència de llocs infinits. En la meva opinió, el 80% de les empreses que impulsen la creativitat no només milloren la competitivitat, sinó que augmenten la fidelitat dels seus clients.

Per exemple, si et dediques a l’alimentació, és imprescindible visitar botigues d’aliments a cada racó, absorbint coneixement i experiències allà on vagis. Sigui per treball o per plaer, durant els meus viatges sempre tracto de sentir i connectar amb els punts de venda de cada ciutat per aprendre’n.

En convertir-me en client i sortir de la meva zona de confort, tinc l’oportunitat de posar-me en la seva situació. D’aquesta manera, puc avaluar la disposició de productes, la decoració, la il·luminació i la interacció amb el personal, tan important en un negoci com el nostre. Aquesta comprensió profunda de l’experiència del client és la clau per fer que el teu negoci sigui atractiu i còmode, diferenciant-te de la resta.

Conèixer la competència és una altra de les nostres fonts d’aprenentatge més valuoses. Ens brinda informació sobre les seves estratègies i operacions, la qual cosa ens permet analitzar-nos a nosaltres mateixos i identificar oportunitats per diferenciar-nos.

O, també, ens permet conèixer alguns productes que funcionen. Què dir dels èxits en altres mercats. En l’icònic Borough Market de Londres, un aparentment senzill lloc de gots de maduixes banyades amb xocolata del restaurant Turnips, és un autèntic imant per als clients: la cua no cessa durant tot el dia. És tan llarga i fluida que ni tan sols tens temps d’avorrir-te mentre esperes, el flux de clients està sistematitzat a la perfecció.

Quan les coses es fan bé, el retail pot ser infinit. Amb un cas il·lustratiu viatgem aquesta vegada a Itàlia. Angelo Feroci és un negoci amb una història comercial que ha perdurat durant dècades. La seva botiga, situada a la Via della Maddalena, a Roma, ha estat reconeguda per la qualitat de la seva carn des dels anys 20.

I si observem una fotografia d’Angelo Feroci del 2008 i una del 2023, veurem que l’únic que ha passat entre elles és el temps. Malgrat 15 anys de diferència, la botiga d’aliments em va fascinar en ambdues ocasions. No va ser casualitat, va ser la màgia que emanava del seu producte, el seu ambient i singularitat.

Imatges de la botiga d’Angelo Feroci a Roma.

Barcelona és una ciutat plena de comerços que tenen ànima, llocs especials que no només han resistit el pas del temps, sinó que han millorat amb ell, com un bon vi, creant aquest retail infinit que esmentava.

Recuperar l’essència d’aquests llocs infinits és fonamental, com ho és aprendre’n. Per exemple, Santa Eulàlia, fundada el 1843 i situada al Passeig de Gràcia, és tot un referent en el món de la moda per a homes i dones, amb un atelier de sastreria i camiseria a mida que realitza creacions per encàrrec.

O, fundat el 1908 per la família Vilaseca, el Colmado Quilez, als seus inicis una modesta confiteria de barri, ha evolucionat per convertir-se en l’establiment exitós que coneixem avui en dia. Qui no recorda la seva impressionant façana a la cantonada de Rambla de Catalunya i el carrer Aragó. El 1940, el senyor Julián Quílez va continuar amb la tradició, guanyant una merescuda fama a la ciutat.

Barcelona és una ciutat plena de comerços que tenen ànima, llocs especials que no només han resistit el pas del temps, sinó que han millorat amb ell

No podem oblidar tampoc altres dos d’aquests llocs infinits del retail: Vidal Pons, amb quatre generacions de tradició de mercat. El Colmado Múrria, un emblemàtic establiment modernista fundat el 1898 al carrer Roger de Llúria, o Frutas Soley, un lloc de productes alimentaris al mercat de la Boqueria que està en marxa des del 1864 i continua sent un negoci familiar.

Si desitges emprendre un recorregut per aquestes joies del retail, et convido a explorar-les a través del llibre Barcelona Gourmand. Per escriure’l, vaig realitzar una selecció d’establiments emblemàtics de la ciutat, com els esmentats anteriorment, que ofereixen les tres claus de l’èxit: un espai singular, el millor producte i, molt especialment, un servei molt professional i atent. Un d’aquests llocs que són una font d’aprenentatge inesgotable per a tots aquells que busquen l’excel·lència en el món del retail.

Compartir
Publicado por
Jorge Mas

Artículos recientes

  • Business and Talent

Les teràpies innovadores, protagonistes del hub d’AstraZeneca

El nou hub global d’AstraZeneca a l’edifici Estel reforça el lideratge de Barcelona en ciències…

4 de novembre de 2025
  • Baco Boca

Ruta de Tapes Raval(s): deu parades obligatòries per assaborir el barri

El Raval torna a desplegar la millor cara gastronòmica amb una nova edició de la…

4 de novembre de 2025
  • Professionals

Mercadona potencia la incorporació de talent amb un portal d’ocupació més àgil

La companyia pot contactar proactivament amb candidats a través de la nova eina

4 de novembre de 2025
  • Gaudeix de Barcelona

Big Mamma amplia el seu imperi gastronòmic a Barcelona amb un nou homenatge a la dolce vita

Amb més de 30 restaurants a Europa i després de la seva exitosa arribada a…

3 de novembre de 2025
  • Good News Barcelona

“Soc optimista amb la tecnologia: anirem cap a una ciutat més còmoda”

El director de l'Smart City Expo World Congress, Ugo Valenti, aborda les novetats d'una edició…

3 de novembre de 2025
  • Opinió

Barcelona i blockchain, una aposta pel futur de la tecnologia

Barcelona s'ha convertit en la seu, un any més, de la European Blockchain Convention, la…

3 de novembre de 2025