Llibertat en sèrie

Es pot parlar d’una revolució que afecta tota la cadena de la indústria cinematogràfica i televisiva, des de la concepció i l’escriptura fins a la distribució i el consum. L’espectador és cada vegada més lliure a l’hora d’escollir o rebutjar continguts. L’aplicació cada vegada més intensiva de les imatges generades per ordinador s’afegeix a l’encara temptativa però creixent utilització d’algoritmes per a la producció d’elements argumentals.

[dropcap letter=”E”]

ls tres pilars que fa mig se­gle sostenien l’imperi comercial nord-americà —la venda al detall de productes de magatzem, la fabrica­ció i venda d’automòbils i la indústria cinematogràfica— han estat o estan sent radicalment transformats per Silicon Valley. Les conseqüències són de tota mena, des de la definició de nous nínxols de consum al mercat fins a l’abandó de vells models de distribució. Penseu en el que Ama­zon ha suposat per als Woolworths i Sears, o el que representarà la irrup­ció del vehicle autònom desenvolu­pat per Waymo, empresa de Google. I Hollywood? L’aplicació cada ve­gada més intensiva de les CGI —les imatges generades per ordinador—, i l’encara temptativa però creixent utilització d’algoritmes per a la pro­ducció d’elements argumentals, des de storylines fins a seqüències guio­nitzades, augura, potser de manera distòpica, una indústria cinemato­gràfica capaç de prescindir algun dia del seu component més glamurós, però també ocasionalment menys dòcil i ben onerós —les tempera­mentals stars—, i dels sempre reivin­dicatius i inconformistes guionistes.

Això encara està per veure, tot i que ja hi ha algun indici de què s’acosta en aquest front. Com ara Peter Cushing, ressuscitat vint anys després de mort i que torna a passe­jar gràcies a una de les innombrables franquícies de Star Wars.

Del que no tenim dubte és de l’efecte combinat d’un vell format —la sèrie televisiva— i les noves plataformes de distribució de pro­ductes digitals, que en alguns casos també irrompen com a productores de continguts. Fa tot just quatre anys, tot i que ja sembla mig segle, Netflix, fins aleshores consagrada a l’streaming en tarifa plana de pro­ductes audiovisuals de canals de televisió convencionals o per cable, va produir la seva primera sèrie, sota la batuta, a més, d’un reconegut direc­tor de Hollywood: House of Cards, de David Fincher. L’èxit d’aquesta sèrie, remake de l’homònima brità­nica del 1990, es mesura en Emmys —amb 56 nominacions el 2016— i sens dubte s’afegeix a la llarga llista de les sèries que configuren el que alguns anomenen la tercera edat d’or de la televisió nord-americana, amb èxits previs com The Wire, Los Sopranoo Breaking Bad, però també s’ex­plica per la innovació absoluta que va significar la seva distribució no serialitzada. En efecte, Netflix, que actualment inverteix més de 6.000 milions de dòlars anuals en desenvolu­pament de continguts, va aplicar per primera vegada a House of Cards la fórmula que ha repetit des de llavors amb totes les seves produccions, des d’Orange Is the New Black fins a Nar­cos o Daredevil: l’estrena simultània de tots els capítols de cada nova temporada, de manera que aquesta empresa ha potenciat la fórmula del binge-watching, sessions maratonia­nes de visionament de productes seriats abans practicades per una minoria addicta a determinades sèries que era capaç de veure o tornar a veure temporades senceres en format DVD. Segons un estudi recent, ac­tualment gairebé les dues terceres parts dels adolescents nord-ameri­cans fan almenys dues vegades al mes maratons de sèries de cinc ho­res seguides. I d’acord amb la meva pròpia experiència, suposo que no pocs adults també són capaços de sucumbir a aquest plaer culpable.

Cotxe de conducció automàtica Waymo de camí a la seu de Google a Mountain View, EUA. Foto de Michael Shick

A Netflix s’hi han sumat Amazon i Hulu com a productors de contin­guts audiovisuals, generalment de bona qualitat cinemàtica. Com que la producció de les velles cadenes de televisió —convencionals o de cable o satèl·lit— ha seguit la seva marxa imparable, l’actual panorama és d’abundància, o bé d’inflació: quan s’acabi, aquest any haurà ofert un total de 500 sèries en tots els gène­res, la qual cosa representa un in­crement del 40 % respecte del 2015. També hi ha efectes apreciables en les modalitats d’escriptura. En des­aparèixer gairebé del tot el consum serial, l’estructura narrativa d’algu­nes sèries incorpora el factor binge o maratonià, i ho fa en detriment d’un dels grans èxits de sèries com Los So­prano o The Wire, que les emparen­tava amb el gran cinema o fins i tot la novel·la: la integritat i la coherència del conjunt com a resultat de la lenta maduració de situacions i personat­ges. En tots els casos, però, es pot parlar d’una revolució que afecta tota la cadena de la indústria, des de la concepció i l’escriptura fins a la distribució i el consum. L’espectador és cada vegada més lliure a l’hora d’escollir o rebutjar continguts, i hi ha creadors que comencen a produir sèries inde­pendents, com la petita joia de Louis C.K., Horace and Pete. Sens dubte, davant del que és políticament i nacionalment correcte, tota nova llibertat és benvinguda.

Compartir
Publicado por
Ana Nuño

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Portal de l’Àngel avança en les obres per mudar la seva pell

L'avinguda renova el seu paviment en una reforma que va més enllà d'allò estètic, en…

26 d'agost de 2025
  • Good News Barcelona

La vela busca popularitzar-se amb un nou format de competició escolar

Barcelona Capital Nàutica i la Federació Catalana de Vela impulsen un nou programa que aspira…

26 d'agost de 2025
  • Ecosistema emprenedor

Barcelona prova d’establir circuits més segurs per a dones esportistes

Combinant tecnologia i voluntaris, la prova pilot, que es testarà fins a finals de desembre…

26 d'agost de 2025
  • Opinió

Barcelona SOS

Per què una ciutat de la categoria de Barcelona no té un pla B i…

25 d'agost de 2025
  • Imatges

Rubens o l’artista que transformava la passió en pulsió artística

L'exposició a Caixaforum exalta la creativitat del Barroc flamenc amb més de 62 obres que,…

25 d'agost de 2025
  • Good News Barcelona

De com l’Aquàrium va néixer d’un partit de rugbi a Austràlia

L'impuls de l'empresari Anicet Ciscar va desembocar en un equipament que va obrir fa 30…

25 d'agost de 2025