“Bizbarcelona posa a l’abast dels actors econòmics els recursos clau per a la competitivitat”

The New Barcelona Post conversa amb Lorenzo di Pietro, director general de Barcelona Activa, principal entitat promotora de Bizbarcelona i del Saló de l’Ocupació, salons centrats en la competitivitat de les pimes barcelonines i en la millora de les oportunitats laborals.

El directiu explica què poden esperar les persones que lideren negocis de la propera edició, que se celebra els dies 15 i 16 d’octubre al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona. Es tractaran temes clau com la recerca de talent, el creixement empresarial o la transició digital i ecològica.

— El Bizbarcelona ja té una bona trajectòria a la ciutat i és la referència per a moltes pimes del país. Què podem esperar de nou enguany al congrés?

— El Bizbarcelona és el saló de referència per a les pimes, els professionals autònoms i el comerç de Barcelona, un espai que representa l’economia de proximitat i real de la ciutat. Des de l’Ajuntament, i especialment des de Barcelona Activa, mantenim el nostre compromís amb el teixit empresarial de la ciutat com a actor econòmic essencial i impulsem aquest esdeveniment per dotar-lo d’eines, recursos i coneixement per al seu creixement. El Bizbarcelona ofereix a pimes, comerços i persones autònomes o autònoms els recursos necessaris per reforçar la seva competitivitat i afrontar la doble transició digital i ecològica. L’objectiu és garantir que aquesta transformació sigui accessible també per a les pimes i microempreses, proporcionant eines i oportunitats que els ajudin a adaptar-se i a créixer en un entorn econòmic en constant evolució.

— Per a quins altres reptes voleu aportar recursos, eines i coneixement?

— El talent. Igual que la tecnologia i la sostenibilitat, el talent continua sent, i serà, un element clau per a la competitivitat de les empreses. I per això hem preparat una programació específica sobre la incorporació del talent a les pimes. A més, des de l’Ajuntament impulsem una política molt àmplia de promoció de la Formació Professional, especialment de l’FP dual. El Bizbarcelona és una oportunitat per posar en valor tots els recursos disponibles a la ciutat que faciliten el contacte entre l’alumnat de FP i les pimes que busquen incorporar nou talent. I volem complementar aquest enfocament amb un altre element clau: el finançament.

— Com s’abordarà?

— De nou, l’economia en general, i la pime en particular, necessita finançament per poder créixer, especialitzar-se, abordar nous mercats… I per això hem preparat també una bateria de sessions al voltant d’instruments de finançament enfocats al creixement empresarial.

“L’objectiu és crear un veritable marketplace on les pimes siguin protagonistes, actuant alhora com a clients i proveïdores”

— Els dirigents de la pime, sobretot des de les patronals, fa anys que es queixen que en molts casos no acaben de trobar el talent que necessiten, sobretot els manquen professionals provinents de l’FP dual. Des de Barcelona Activa i l’Ajuntament, com afavoriu la relació entre el talent i les pimes, més enllà del Bizbarcelona?

— Això és absolutament essencial. Perquè les empreses siguin competitives, necessiten persones qualificades. Per aquest motiu, juntament amb el Bizbarcelona —i no és per casualitat—, se celebra el Saló de l’Ocupació, que respon a la necessitat de les pimes i del teixit productiu de captar talent qualificat. Així, el Saló de l’Ocupació és l’aparador del talent disponible a la ciutat. La nostra vocació és connectar oferta i demanda: el Bizbarcelona representa les empreses competitives i el Saló de l’Ocupació, les persones qualificades. Des de Barcelona Activa oferim un ampli dispositiu de formació estable, amb cursos curts per a actualitzacions ràpides i programes més llargs de reorientació professional (fins a 6.000 places anuals), per millorar l’ocupabilitat i facilitar la inserció laboral. A més, adaptem aquesta oferta formativa als sectors estratègics que estan generant ocupació de qualitat.

— Entenc que el fet que el Bizbarcelona coincideixi amb el Saló de l’Ocupació us aporta la possibilitat de generar un transvasament entre demanda i oferta d’ocupació?
.
— Exactament. Per això plantegem dos salons diferents, doncs s’adrecen a públics diferents, però que podrien ser un de sol, ja que són dues cares de la mateixa moneda. No hi pot haver empreses competitives sense professionals qualificats, ni formació útil si no condueix a una feina de qualitat. En aquest sentit, el Bizbarcelona i el Saló de l’Ocupació són absolutament complementaris i cadascun té sentit gràcies a l’altre.

— Actualment, què manca més en l’àmbit del talent? Que és el que més demanen les pimes?

— Les pimes mostren una clara tendència a incorporar nous professionals, especialment en l’àmbit del talent digital, tant en perfils bàsics com avançats. També continuen demandant perfils vinculats a les vendes en entorns digitals. En definitiva, tots els llocs relacionats amb la transformació digital, que ja mencionàvem al principi, impacten de manera transversal en totes les empreses. Per això, aquest serà un dels temes centrals del Bizbarcelona.

Bizbarcelona oferirà activitats i xerrades el 15 i 16 d’octubre.

— Un punt que pot resultar positiu és la possibilitat que moltes empreses que no es coneixen puguin fer-ho i generar sinergies. Tenint en compte que no sempre és fàcil, com ho treballeu per incentivar-ho?

— Efectivament, aquesta és una altra de les finalitats del Bizbarcelona. Volem provocar una trobada entre empreses de manera espontània, i alhora de manera planificada. Per una banda, tenim espais de networking perquè els empresaris i empresàries i les persones autònomes o autònoms es puguin trobar. Però, a més, també tenim un espai interessant com és el Village, on hi ha un seguit d’empreses expositores, moltes de les quals també són pimes, que tenen solucions perquè d’altres empreses les incorporin en la seva gestió quotidiana i estratègica. L’objectiu és crear un veritable marketplace on les pimes siguin protagonistes, actuant alhora com a clients i proveïdores, i on conflueixin oferta i demanda de productes i serveis que van des de solucions digitals fins a propostes de sostenibilitat.

El Bizbarcelona comptarà amb més de 75 empreses expositores, un centenar de conferències amb 170 ponents, 45 tallers i deu espais de networking

— I més enllà del Bizbarcelona, com manteniu viu el llegat del saló la resta de l’any?

— Com en qualsevol saló, durant els dos dies del Bizbarcelona es concentra tot el valor i l’oferta de promoció del teixit econòmic de la ciutat, posant en relleu la feina que es fa durant tot l’any. En el cas de l’Ajuntament de Barcelona i de Barcelona Activa, comptem amb un equipament de referència: l’Oficina d’Atenció a les Empreses (OAE), situada a l’edifici MediaTIC del 22@. Des d’allà oferim, de manera presencial i virtual, una àmplia cartera de serveis per a pimes, que abasta des de l’assessorament estratègic fins a la incorporació de talent i l’accés a finançament. Aquesta oferta és estable, però flexible, ja que s’adapta constantment a les necessitats i al context econòmic de la ciutat. Un exemple recent és la creació d’una finestreta específica per informar sobre els aranzels i el seu impacte en les empreses i l’economia local.

Una de les ponències de Bizbarcelona.

— Quins sectors econòmics cal potenciar a la ciutat? Espais com Bizbarcelona us ajuden a donar a conèixer aquesta mancança entre els empresaris i que algun s’animi a expandir el seu negoci?

— Des de l’Ajuntament disposem del pla Barcelona Impulsa 2035, una agenda econòmica que identifica els sectors estratègics per a la ciutat, és a dir, aquells que generen i generaran ocupació de qualitat i aportaran valor tant a Barcelona com a la seva ciutadania. Aquests sectors els promovem de manera integral a través de totes les polítiques de promoció econòmica municipals. Parlem, per exemple, de l’economia de les cures o de l’economia blava, que impulsem i donem a conèixer des de tots els espais de promoció econòmica de la ciutat. Per això, al Bizbarcelona i al Saló de l’Ocupació també hi ha càpsules específiques que posen en valor la presència i el potencial d’aquests sectors.

— Quines són les expectatives de participació en el Bizbarcelona d’enguany?

— Tenim molt bones expectatives. Ja tenim confirmades 75 empreses expositores, que és un gran volum, a més de 28 entitats col·laboradores, 160 activitats programades, entre elles un centenar de conferències amb 170 ponents, 45 tallers, deu espais de networking i un espai d’assessorament personalitzat per resoldre dubtes i atendre consultes relacionades amb la gestió empresarial. Estem parlant de xifres que ens fan esperar una edició espectacular.

Assistents al Bizbarcelona, al recinte Montjuïc.
Compartir
Publicado por
Adrià Rovira Serra

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

El mecenatge, un motor silenciós per a la promoció de la cultura

Catalunya és encara avui el resultat de l’esplendor i l’auge de mecenes i patrocinadors a…

9 d'octubre de 2025
  • Opinió

El mecenatge i les coses que ens fan millors

La legislació vigent en matèria de mecenatge és la història d’una cadena de transmissió que,…

8 d'octubre de 2025
  • Professionals

Gabriel de Mariscal (Llet Nostra): “El mecenatge no és una despesa, sinó una responsabilitat”

Convençut que el mecenatge pot transformar la societat, el director general de Llet Nostra aposta…

8 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

El sector social mira les empreses a la recerca d’aliances més enllà del finançament

Entitats del tercer sector treballen amb el teixit empresarial per generar sinergies estratègiques que multipliquin…

8 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

Jèssica Celda Rescalvo: “Hem de cohesionar la societat, trobar-li el sentit i l’ànima”

La Taula d’Entitats del Tercer Sector de Catalunya es va crear el 2003 per representar…

8 d'octubre de 2025
  • Opinió

Més de 30 anys impulsant el compromís social

El mecenatge és una manera de donar suport a activitats culturals, científiques o socials; una…

7 d'octubre de 2025