La 'foodtech' de menjar saludable per a empreses redobla la seva aposta per les cantines físiques després de superar els 100 empleats
Els cofundadors de Nora Real Fodd, Nora Vallcorba, Nora Barata i Albert Solé.
D’una idea emprenedora que va començar en una cuina de 20 metres quadrats a servir més de 4.000 menús diaris a empreses de tota mena de l’àrea de Barcelona. Ara, el menjar saludable per a empreses de Nora Real Food arriba als seus comensals a través de la seva plataforma digital i de les seves cantines físiques, que ha obert en companyies com Mango, Glovo o Social Point.
La foodtech, amb més de 100 empleats, aposta per impulsar la gestió de cantines físiques per continuar creixent, amb la previsió d’assolir enguany els 10 milions de facturació. Encara que l’empresa va néixer com una plataforma digital de menús per a empreses, la startup va expandir el seu negoci a les cantines físiques. Aquesta modalitat, que ja representa el 60% dels ingressos, consisteix en desplaçar cuiners a les empreses per preparar el menjar des de les seves instal·lacions, ja siguin grans corporacions a petites startups.
Amb el seu model, Nora Real Food ha anat guanyant pes a Barcelona i el seu entorn metropolità. “La nostra intenció és, a curt-mitjà termini, arribar a Madrid”, destaca la cofundadora de la companyia Nora Barata. “La previsió és preparar el desembarcament a Madrid a partir de l’any que ve”, remarca l’ànima de Nora Real Food, que es va posar a cuinar la startup fa vuit anys.
De fet, el projecte va començar molt abans. “Des de petita m’ha encantat la cuina; era tímida, i la cuina era la meva manera d’expressar-me”. Però, en un moment en el qual l’hostaleria no entrava en el món universitari, es va graduar en Econòmiques, i va passar després per sectors que van des de l’automoció al turisme i l’àmbit sanitari. Fins que va fer els 50, i es va decidir a llançar-se, tenint en compte una premissa: “Fer que coincideixi la teva passió amb la teva professió és un luxe”.
Així va ser com, amb la seva filla, Nora Vallcorba, va començar a “donar voltes pel món” per conèixer diversos models de negoci vinculats a la cuina. “I aquí vam veure una escletxa, en la city de Londres, amb una empresa que oferia menús molt cuidats i saludables als empleats de l’entorn”. Inspirant-se en aquesta companyia —“que era molt diferente de tot el que existia en aquell moment”—, Vallcorba va centrar el projecte final de carrera a Esade en desenvolupar una empresa similar, “i aquests en van ser els fonaments”.
“El sector de les oficines és infinit, la gent necessita menjar, i com és d’important cuidar això en el lloc de treball! Això té un gran impacte social també”, defensa Barata. Amb aquesta visió de fons, va decidir fer el salt el 2017; va deixar la seva feina i ho va apostar tot a Nora Real Food.
Aquest salt el va donar en una cuina de 20 metres quadrats. “Servíem amb correus electrònics, i de 30 comandes ens equivocàvem en 20. Estàvem jo i el cuiner, i repartia jo mateixa a mesura que sortien les comandes”, rememora. I com ha aconseguit créixer des de la trentena de comandes a 4.000 menús diaris? “Escoltant el client i a base de prova i error, estant molt oberts al mercat i a la seva evolució. T’equivoques constantment, i la qüestió és anar millorant”, explica Barata. Un any després d’obrir en aquesta cuina de 20 metres quadrats, la startup es va mudar a un local més gran en el mateix carrer: “Va tancar un restaurant pròxim, i ens vam quedar amb l’espai, i també amb una cuinera”.
Aprofitar aquesta oportunitat imprevista va portar l’empresa a assolir les 300 comandes, a posar en marxa la web i a ampliar l’equip fundador, amb Nora Vallcorba i també Albert Solé. “Vam començar a créixer i a reformar una nova cuina central i, en plena expansió i en plenes obres, ens va enxampar la pandèmia”. Per sobreviure, van fer una ronda de family and friends de 455.000 euros, i no es van quedar parats: “Vam fer una recol·lecta de fons per servir menús solidaris a hospitals”. I en van servir uns 6.000, amb tres persones treballant.
Després del daltabaix per la pandèmia, “vam anar sortint del forat”. El 2021 van facturar 1,3 milions d’euros, i el 2022 pràcticament van duplicar la xifra, amb 2,9 milions. La facturació va escalar el 2023 fins a fregar els cinc milions, i l’any passat van superar els set. “Tenim previst tancar 2025 amb deu milions d’euros”, ressalta Barata.
Aquest augment de facturació va lligat a l’obertura de nous serveis, amb un protagonista: les cantines físiques situades de manera permanent en grans empreses. A la plataforma digital de menús saludables per distribuir a empreses des d’una cuina central a Barcelona, la startup va sumar aquesta nova modalitat: les cantines físiques, mitjançant les quals el seu personal es desplaça a l’empresa i cuina in situ, per a plantilles que en diversos casos superen els 500 treballadors. “Un exemple és Mango, on tenim a 25 persones treballant”. Ara, la companyia pretén continuar expandint-se, també de manera territorial, amb Madrid com el següent pas en el seu full de ruta.
Deu emprenedores participen en el pioner programa Lagertha Project, que vol impulsar i accelerar projectes…
L'empresa de disseny industrial mira a Europa central per continuar expandint-se, ja consolidada a Àsia…
Qui resistit, vincit. Aquesta frase del poeta llatí Persio és la que em dóna el…
L'emblemàtica Casa Batlló ha rebut cinc milions de visitants des que l'any 2021 renovés la…
Cinc anys després, els infants de Ciutat Vella encara reclamen un espai digne de lleure…
Quan la tardor es vesteix de llums a l'Índia, el restaurant Mayura, al cor de…