Barcelona Futur

Les obres per connectar el tramvia començaran la tardor de 2021

La unió del Trambesòs i el Trambaix es desencalla després d'anys d'anades i vingudes. Un acord del Govern municipal i ERC dissipa el camí per aconseguir que el tramvia creui la ciutat per la Diagonal, anant des de Sant Feliu de Llobregat fins a Sant Adrià del Besòs. L'últim escull pendent és arribar a un acord amb la concessionària de la infraestructura per veure com es reparteixen els beneficis del tram que ara s'ha de començar a construir.

Setmana d’avenços importants per a les infraestructures de Barcelona. Els primers trens de Rodalies van començar a passar dimarts per l’interior de La Sagrera. El Govern va anunciar dimecres un nou calendari per a la finalització de l’L9, amb 2029 com a data límit, mentre que l’Estat va presentar divendres el nou pla de Rodalies, amb una inversió de 6.346 milions d’euros fins al 2030. I, dissabte, l’Ajuntament de Barcelona ha posat sobre la taula la data d’inici de les obres per connectar el tramvia per la Diagonal: la tardor de 2021.

El futur tramvia de la Diagonal començarà la seva connexió amb obres al tram comprés entre Verdaguer i plaça Glòries, amb l’objectiu de tenir-les enllestides a finals de l’any 2023. Quan entri en funcionament, els veïns podran fer aquest trajecte en només set minuts i les vistes que tindran de la Diagonal seran diferents de les d’ara, amb més espai per als vianants, les bicicletes i els arbres, en línia amb la ciutat de les superilles que està impulsant l’Ajuntament. “Volem una Diagonal plena de persones, verd i aire net”, valora l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que defineix el nou tramvia com una infraestructura estratègica que marcarà un abans i un després en la transformació urbana de la ciutat.

Així es veurà la zona compresa entre els carrers Marina i Castillejos, on el tram passarà pels laterals, mentre que entre Passeig de Sant Joan i Marina ho farà pel mig.

La unió del Trambesòs i el Trambaix, projecte coordinat per l’exconseller Pere Macias, servirà per connectar nou ciutats metropolitanes i els barris de Barcelona, sobretot els de Poblenou, Maresme i Besòs, a més de dinamitzar la part baixa de la Diagonal i beneficiar el comerç, segons remarca el primer tinent d’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni. Les diferents universitats i centres de recerca que es troben pel camí, com la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Universitat Pompeu Fabra, també trobaran una nova manera de connexió per als seus estudiants. “El tramvia canviarà la vida de la gent”, resumeix la tinent d’alcalde d’Urbanisme i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, que assenyala que només la primera fase de les obres permetrà treure 4.000 cotxes del carrer.

L’acord presentat aquest dissabte, tancat entre el Govern municipal i ERC, ha permès fixar el conveni de col·laboració amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), repartint-se entre ambdues administracions qui fa què. L’Ajuntament de Barcelona s’encarregarà de la urbanització del tram Verdaguer-Glòries, amb una inversió de 56 milions d’euros, i l’ATM de la construcció de la infraestructura tramviària i la compra dels trens, amb 61 milions d’euros. En paral·lel a aquesta primera fase per a la connexió del tramvia, es continuaran desenvolupant les obres del col·lector de l’avinguda Diagonal, pas previ i necessari per poder unir-lo, atès que un cop implantada la nova infraestructura no es podran fer obres de clavegueram d’aquesta magnitud.

Però, per arribar a veure això i que les obres comencin la tardor vinent, primer s’ha de superar un obstacle. L’acord ha determinat què fa l’Ajuntament i l’ATM, però no ha negociat encara amb l’empresa concessionària del tramvia. Això serà el que acabarà marcant que les obres arranquin o no l’any que ve. El consistori i l’ATM han de definir amb la concessionària qui es quedarà amb els beneficis del servei que unirà els dos actuals tramvies. L’aposta del consistori és que se’ls quedin les administracions, tenint en compte que seran elles les que aquest cop facin la inversió per desenvolupar la infraestructura. “Tota negociació és complexa”, remarca Sanz. Malgrat això, la intenció de l’Ajuntament és començar a fer ja les licitacions per arribar amb tot preparat a la tardor de 2021, a l’espera de l’acord amb la concessionària.

El tramvia passant per l’avinguda Diagonal © Vicente Zambrano González
Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Ecosistema emprenedor

Les vikingues de l’economia blava

Deu dones participen en el pioner programa Lagertha de formació de directives per a empreses…

18 de setembre de 2025
  • Creativitat

1.500 activitats per a reivindicar Barcelona com a capital mundial de l’arquitectura

Amb un pressupost d'onze milions d'euros, la celebració de l'esdeveniment internacional desplegarà propostes de febrer…

18 de setembre de 2025
  • Professionals

Dones líders en tecnologia emergeixen com a noves referents per al talent del futur

El Tech Spirit 4 Women reuneix professionals de l'ampli ventall tecnològic enaltint l'ecosistema barceloní i…

18 de setembre de 2025
  • Opinió

10 milions? Potser sí, però on viuran?

Una de les claus per a planificar les estratègies de futur en termes de població…

17 de setembre de 2025
  • Baco Boca

Reneix el Mundial Bar: l’històric local del Born torna amb aire fresc

Renovat pel Grup Confiteria, que respecta el seu llegat centenari i recupera el caràcter històric,…

17 de setembre de 2025
  • Imatges

Helen Levitt: La mirada de l’invisible

Del 24 de setembre de 2025 a l'1 de febrer de 2026, podrem acostar-nos a…

17 de setembre de 2025