Ecosistema emprenedor

Orxates Fillol: l’orxata fresca feta a Badalona que es beu a tot arreu

L'empresa familiar inverteix 250.000 euros a llançar nous productes per desafiar la data de caducitat d'aquesta beguda estiuenca i desestacionalitzar l'oferta

Amb la calor xafogosa de tots els estius, cada vegada més intensa, l’orxata es reivindica com una de les estrelles clàssiques de la temporada. Ho saben bé a Orxates Fillol, una empresa de Badalona que porta gairebé 100 anys servint-la, adaptant-se als gustos dels clients sense perdre la qualitat pel camí. Així ho explica Xavi Juan, quarta generació d’un negoci que té les seves arrels a Xàtiva. D’aquí va venir la seva família, portant les receptes per barrejar la xufla, l’aigua i el sucre. Van començar a repartir orxata pels carrers de la ciutat catalana fins que van obrir un establiment ja històric a la Rambla de Badalona en el qual aquesta beguda es va començar fent darrere de la barra.

Molt jove, amb només 17 anys, Xavi Juan va decidir emancipar-se i posar en marxa una fàbrica als afores de Badalona on produir orxata per a tercers. Ho va fer després de veure com el seu pare havia començat a vendre la que feien ells mateixos a altres establiments i la xifra de clients no parava de créixer. Això passava a la vegada que el seu local al passeig marítim sumava un restaurant i una cafeteria. Amb el repartiment arribant cada vegada a més llocs i dedicant-li cada vegada més temps, l’orxateria va acabar decidint centrar-se en el negoci original i deixar de costat aquesta segona font d’ingressos.

Era l’any 1989 quan Xavi Juan es va posar a treballar pel seu compte, després que el seu oncle li ensenyés com es feia l’orxata. Al principi, només venia el producte a bars i restaurants de Badalona. Aviat van anar arribant més enllà de les seves fronteres, anant-se’n cap al Maresme, el Vallès, la Costa Brava i Tarragona, no més enllà de Catalunya, tenint en compte que l’orxata natural caduca en pocs dies.

Aquesta és la principal limitació de la beguda i és on el copropietari d’Orxates Fillol, amb 30 anys d’experiència, ha volgut innovar per trobar una fórmula que permetés ampliar la distribució. Van començar a fer proves a finals de 2019 i, poc després, va arribar una pandèmia que va deixar a les barres sense servir i els va convèncer que havien de seguir en aquesta direcció. L’any 2021, van llançar una orxata fresca envasada en ampolla —500 ml— que es pot conservar en nevera durant 21 dies des que es barregen els seus tres ingredients bàsics i durant 72 hores un cop oberta. Xavi Juan afegeix que, a més, està sense pasteuritzar i no porta conservants ni additius, la qual cosa els diferencia respecte a altres opcions que es poden trobar als supermercats.

Actualment, Orxates Fillol ven la seva orxata fresca envasada a cadenes com Veritas, Condis i El Corte Inglés, a més de ser la marca blanca d’altres supermercats i distribuir-la en hotels, restaurants i bars. Farggi, Häagen-Dazs i Santa Gloria en són alguns. També han incorporat nous tamanys —1 litre i 3 litres— i modalitats —eco i sense sucre—. Com no en tenien prou, han començat a produir llet merengada i cubanitos, amb sabor vainilla i xocolata, la qual cosa els permet desestacionalitzar un negoci molt estiuenc.

La companyia ha invertit més de 250.000 euros a donar-li forma a tots aquests nous productes en els últims anys. L’any 2022, va facturar 500.000 euros, un 25% més que en l’exercici anterior. Amb la previsió de fabricar 250.000 litres d’orxata fresca el 2023, Xavi Juan espera tornar a créixer aquest any, però no s’aventura a donar una xifra en un negoci que sempre depèn del bon temps que faci. El que sí que han necessitat ja ha estat ampliar la seva capacitat d’emmagatzematge amb una nova nau, arribant als 2.000 metres quadrats. La plantilla se situa en els 13 empleats, treballant a la fàbrica i el repartiment.

Els tres tipus d’orxata fresca envasada que ha creat Orxates Fillol.
Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Opinió

La mare de l’Eixample i sa filla quinqui

Ramblejant per l’Eixample, torno a comprovar com són les mares qui asseguren la continuïtat estètica…

18 d'octubre de 2025
  • Creativitat

080, renovar-se o morir

La 36a edició de la setmana de la moda barcelonina s'acomiada del recinte modernista de…

18 d'octubre de 2025
  • El Bar del Post

Héctor Floría: Deixar la tonteria de banda

“Estic molt content d'haver deixat la tonteria i haver fet el pas de dedicar-me a…

18 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

L’esport femení alça la veu

El primer 'The Change Congress' va reunir unes 200 persones, en una trobada on van…

18 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

L’AIJEC celebra 40 anys: “No demanem privilegis, demanem oportunitats”

Pau Sarsanedas (GPAINNOVA) ha rebut el premi a Jove Empresari de l’any i Madequa Health…

17 d'octubre de 2025
  • Música

Un altre Romanticisme és possible: un Mendelssohn inquietant i poderós exorcitza els tòpics a l’Auditori

El mestre Savall inaugura el cicle de música antiga “El so original” amb una portentosa…

17 d'octubre de 2025