Música

Pablo Heras-Casado i Javier Perianes interpreten Bartók

Que el folklore no està renyit amb l’alta cultura ho ratifica el Concert per a piano núm. 3 de Béla Bartók, en la rigorosa i apassionant interpretació que Pablo Heras-Casado i Javier Perianes brinden, al costat de l’Orquestra Filharmònica de Munic, al Palau de la Música, després d’una reeixida gravació per al segell Harmonia Mundi. De la mateixa manera, vam comprovar que tampoc la professionalitat està renyida amb l’amistat ni amb el sentit de l’humor, que irradien aquestes figures de la interpretació. Figures properes i obertes, que s’expliquen amb el mateix grau de detall i expressivitat que en les seves intervencions musicals, tractant de trobar la paraula més adequada, sabent que la universalitat del llenguatge musical comprèn i supera semànticament qualsevol proposició gramatical.

La música és el vehicle d’expressió en què millor es posa de manifest la confluència de la Cultura, formada per tot allò que constitueix l’univers simbòlic d’una societat, i les cultures populars, també anomenades folklore, que sovint tenen un origen mític o desconegut. Mentre que la Cultura dibuixa una època, el folklore li dóna color. Així, en la música, succeeix que tots dos elements s’entrellacen a la perfecció per crear una expressió més elevada, com podem trobar en la música d’alguns dels principals compositors de l’avantguarda: Stravinsky, Enescu, Falla o el mateix Bartók. Aquest compositor, de procedència magyar-poble especialment sotmès a invasions i, per tant, a influències d’altres cultures al llarg de la història- és el nucli musical del nostre vídeo.

Els protagonistes absoluts, ambdós andalusos, ens descobreixen la fascinació de Bartók pels tons i ritmes populars, equiparables als que Falla va imprimir a la seva música. A més, tant Heras-Casado com Perianes no dubten a recordar el vincle entre formació i obertura d’horitzons, mostrant el necessari transvasament o intercanvi artístic entre regions amb un bagatge cultural tan ric. En el moment de més impuls internacional de les seves carreres, els dos conserven el seu arrelament personal i professional amb Catalunya: Perianes va obtenir els seus primers èxits musicals a Barcelona, ​​i Pablo Heras-Casado va realitzar part de la seva formació vinculat a conjunts corals catalans, un dels eixos del folklore català més sòlids.

Compartir
Publicado por
Jacobo Zabalo

Artículos recientes

  • Creativitat

Pedra, passatge, gelosia

El 7 d'octubre La Fundació Catalunya-Pedrera va obrir les portes de la Casa Milà per…

27 d'octubre de 2025
  • Opinió

Les de Barcelona ho peten a Londres

Àngels. Anna. Beatriz. Edwina. Elisabeth. Francesca. Gemma. Helena. Inés. Laura. Lorena. Mar.  Marta. Matilde. Montse.…

27 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

“La veritable riquesa no és posseir més, sinó tenir temps”

Una travessa de dotze anys en veler convertida en un homenatge a la lentitud, al…

27 d'octubre de 2025
  • El Bar del Post

Álex Chico: Escriure per salvar-se d’un món que mata

“Des d'un punt de vista literari tracto de no analitzar-me massa. Només et diria que…

25 d'octubre de 2025
  • Opinió

Currentzis: geni o narcís?

Dimecres passat al Palau, Teodor Currentzis va arrasar amb un concert que generà opinions radicalment…

25 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

La passarel·la com a preludi: París i els codis d’un nou món

Escriure sempre ha estat la meva eina més valuosa per mantenir-me alineada amb el meu…

25 d'octubre de 2025