El Port de Barcelona licita el pilot per electrificar la terminal de ferris

Serà un dels primers espais de la infraestructura que provarà aquesta nova manera d'alimentar els vaixells

El Port de Barcelona continua avançant en el seu pla per electrificar els molls i reduir en un 50% les emissions de CO2 de cara a 2030. L’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) ha tret a licitació el projecte pilot per subministrar electricitat als vaixells que operen a la Terminal Ferry Barcelona. Per un import de més de cinc milions d’euros, el concurs inclou la redacció i execució del projecte, així com el servei per connectar els ferris a la xarxa elèctrica i el manteniment de la instal·lació.

La terminal de ferris serà un dels primers espais de la infraestructura on es provarà aquesta nova manera d’alimentar els vaixells quan atraquen al port. Grimaldi, empresa italiana de ferris, va signar un acord amb l’APB el passat mes de febrer per connectar els seus vaixells al sistema que acaba de sortir a licitació.

El nou sistema també es provarà a la zona sud del port, a la terminal BEST, projecte que es va licitar a principis d’aquest any. Els dos pilots serviran per instal·lar els primers punts de subministrament d’electricitat per a embarcacions, siguin ferris o portacontenidors, i analitzar com respon la infraestructura.

El port invertirà més de 110 milions d’euros en l’electrificació dels molls, un projecte a llarg termini que es va començar a plantejar a principis de 2020 i es visualitzarà l’any que ve, quan els primers vaixells s’endollin a la infraestructura, un cop resolts els concursos. Uns 90 milions d’euros es destinaran a instal·lar punts de connexió als diferents molls que permetin connectar les embarcacions amb la xarxa elèctrica, mentre que 20 milions d’euros aniran a desplegar el cablejat necessari per fer arribar l’electricitat als bucs. S’utilitzaran fons propis per cobrir la inversió, tot i que no es descarta l’opció de rebre fons europeus per finançar el projecte.

El pla preveu tenir electrificats d’aquí a vuit anys tots els punts d’atracada dels creuers, el Moll Prat i les terminals de ferris. A partir de 2030, s’anirà expandint l’electrificació a altres zones, com el Moll de l’Energia o la terminal APM.

A banda de les proves pilot a la terminal BEST i a la de ferris, un altre element fonamental en el pla d’electrificació dels molls és la construcció d’una nova subestació elèctrica a la Ronda Litoral per part de Red Eléctrica, on el port s’haurà de connectar per alimentar els vaixells. El passat mes de març, la companyia va confirmar la materialització d’aquesta subestació, que tindrà una capacitat de 220 kV i estarà ubicada molt a prop del Moll Príncep d’Espanya.

Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Social Stories

Una gala solidària per equipar el centre infantil de neurorehabilitació de l’Avan

La III Nit de l'Esperança aspira a reunir fons per adquirir màquines i equips per…

14 de setembre de 2025
  • Professionals

Borja Molina-Martell: “L’èxit és el ‘Método Paco’, sense dreceres”

El fundador i soci de Grupo Nomo reivindica la filosofia Kaisen de millora contínua i…

14 de setembre de 2025
  • El Bar del Post

Martí Llorens: Memòria fotogràfica

“La nostra relació amb la fotografia ha canviat radicalment en les últimes tres dècades. La…

12 de setembre de 2025
  • Good News Barcelona

Barcelona, tercera ciutat del món en atracció d’inversió estrangera en IA

La capital catalana també se situa com una de les urbs en què més llocs…

12 de setembre de 2025
  • La Punyalada

Okupar l’espai públic

Barcelona és una ciutat on cada dia és més difícil exercir l’art del passeig

12 de setembre de 2025
  • Ecosistema emprenedor

Liquats Vegetals aspira a convertir-se en la tercera marca europea de begudes alternatives a la llet

Amb una facturació de 93 milions d’euros i 300 treballadors, la companyia fabricant de marques…

12 de setembre de 2025