Opinió

Senyor, emporta-te’m aviat

El festival DocsBarcelona d’enguany s’endinsa en el tema de la fragilitat d’Europa amb una programació de primera divisió

Fa dècades, quan hom volia fer-se el cultureta i renegar de la teleescombraria, solia afirmar aquella coneguda frase de “jo només veig documentals de La 2”. Servidor sempre ha estat un gran amant dels dos extrems i vaig gaudir moltes nits d’insomni admirant com Coto Matamoros, visiblement enfarlopat, insultava la periodista Carmen Hornillos en una obra mestra del teatre dita Crónicas Marcianas. Al seu torn, m’entusiasmava passar-me tardes escurant fins a l’últim documental del canal més alternatiu de Televisió Espanyola, ja fos centrat en la sofertíssima vida de la gasela de Thompson als prats de l’Àfrica Septentrional o un dels molts films dedicats a l’holocaust nazi i les seves atrocitats morals. Amb el temps, el gènere documental s’ha incrustat al meu gust d’una forma quasi drogoaddicta i és fàcil palesar com, any rere any, supera la gran majoria de films de ficció, per independents que siguin.

Señor, llévame pronto és una esplèndida pel·lícula sobre la vida de Carmen, una anciana de 86, fatigada d’una vida curulla de guerres i d’ensurts, que decideix suïcidar-se

Això he pensat en especial durant aquest curs, quan m’he vist obligat a empassar-se bodrios de pel·lis insofribles com ara Conclave o Emilia Pérez, productes amb certs encerts de disseny i producció, però amb guionistes semiwokes que caldria enviar a galeres. En canvi, podria parlar-vos de desenes d’excel·lents documentals, la qual cosa ve a tomb per celebrar l’edició d’enguany del DocsBarcelona (s’acaba diumenge, encara teniu temps!), festival íntegrament dedicat al gènere que resulta un autèntic bàlsam. Enguany, els responsables del festival han dit que el seu leitmotiv és la crisi i la fragilitat d’Europa (palesa en docus explícitament polítics com ara Riefenstahl, Rabbit à la Berlin, Facing War, Mr. Nobody against Putin i etc); però diria que els films més rellevants són aquells que versen sobre els efectes filosòfics, socials i també els emocionals d’aquesta caiguda en la gent més corrent imaginable.

És així que he gaudit especialment pel·lícules com ara A 9-Month Contract (Ketevan Vashagashvili), The Dialogue Police (Susanna Edwards), Only on Earth (Robin Petré) i, per damunt de totes elles, el sorprenent documental Señor, llévame pronto de Guillermo F. Flórez; aquesta és una esplèndida pel·lícula sobre la vida de Carmen, una anciana de vuitanta-sis anys, fatigada d’una vida curulla de guerres i d’ensurts, que decideix suïcidar-se.

El cineasta la segueix durant els seus últims mesos —ella mateixa ha dictat la sentència de la seva pròpia mort el 12 d’octubre, just quan s’ordenà monja— i coneixem el seu pas per l’estament eclesial, el posterior matrimoni, divorci i vida sexual joliua però, sobretot, l’escoltem reflexionar sobre per què vol posar fi al camí amb una barreja inquietant de sornegueria i de tranquil·litat existencial. Es troba bé, no té cap malaltia greu, però ja en té prou.

En tot aquest procés fins el dia del seu suïcidi (podríem fer paral·lelismes de saltimbanqui entre la mort de la Carmen i el traspàs induït d’Europa, i no serien gens agosarats), el cineasta F. Flórez acompanya la seva protagonista, l’escolta sense jutjar-la i busca entendre-la fins el seu últim vespre de vida, en una escena de comiat d’una emotivitat fora mida. Resulta magnífic veure com aquesta histriònica inconeguda prepara la seva mort com un ritus d’afirmació personal; això va de l’elecció del verí amb el qual la vol palmar, fins com va desfent-se dels seus mobles per regalar-los als amics i cremant lentament la seva intransferible producció documental (fotografies, dietaris i cintes de vídeo o de casset que ja no veurà ningú). Tot això, cal insistir, és vist clínicament pel cineasta, que no ens masega per emocionar-nos amb excés, sinó que té la delicadesa de deixar via lliure al pensament.

Insisteixo en el fet que caldria relligar documentals com aquest al tema de la mitja-mort d’Europa i de totes aquelles certeses polítiques i vitals que el vell continent ens havia garantit. Tot això està desapareixent de sobte, i qui sap si ho vivim traumàticament o de forma sorneguera, que és com la Carmen de Guillermo F. Flórez decideix fotre el camp de la vida. Una obra bellíssima, de poc més d’una hora, que val molt més que totes les merdes de Hollywood d’aquest any tan insofrible de tanta propaganda visual.

Compartir
Publicado por
Bernat Dedéu

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

El sector social mira les empreses a la recerca d’aliances més enllà del finançament

Entitats del tercer sector treballen amb el teixit empresarial per generar sinergies estratègiques que multipliquin…

8 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

Jèssica Celda Rescalvo: “Hem de cohesionar la societat, trobar-li el sentit i l’ànima”

La Taula d’Entitats del Tercer Sector de Catalunya es va crear el 2003 per representar…

8 d'octubre de 2025
  • Opinió

Més de 30 anys impulsant el compromís social

El mecenatge és una manera de donar suport a activitats culturals, científiques o socials; una…

7 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

“El mecenatge neix del cor i transforma la societat”

“Les petites accions i donacions tenen el poder de generar grans transformacions”. Aquest és el…

7 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

Mecenes i ciència: un binomi clau per avançar en recerca

En un context d'efervescència científica, els investigadors troben en el mecenatge d'empreses i particulars part…

7 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

Lluís Bernabé (Fundació La Marató): “Posem en valor la força de la ciutadania a través de les fundacions”

El director executiu de la Fundació La Marató enalteix el teixit associatiu català i la…

7 d'octubre de 2025