Després de tancar 2024 com el millor any de la història pel sector editorial català, lectors i autors es reuneixen, fins al 28 de setembre, a La Setmana del Llibre en Català, que celebra enguany la seva edició més multitudinària amb la previsió de superar els 100.000 assistents.
265 segells editorials i llibreries estan representades al llarg de 94 casetes a La Setmana del Llibre en Català. © La Setmana
Espai de lectura i calma. De detenir-se a seleccionar curosament quina serà la següent lectura, sense presses i sense haver d’acabar jutjant (i triant) un llibre per la seva portada. De descobrir les últimes novetats editorials per a acostar-les a les biblioteques municipals i omplir els carretons de noves propostes. De retrobaments entre lectors i aquells autors que tan bé coneixen a través de les seves paraules. Però també un espai de reivindicació de l’apassionant hàbit que suposa lectura i de la diversitat i riquesa de la literatura catalana. Amb aquests múltiples objectius, La Setmana del Llibre en Català s’ha instal·lat, un any més, en 8.900 metres del Passeig Lluís Companys, a tocar de l’Arc de Triomf.
Ho ha fet en una edició de màxims, ampliant el nombre de casetes i d’activitats. I en un ambient festiu, ja que enguany la cita literària, acostumada a celebrar-se a principis de setembre, torna a coincidir amb les Festes de la Mercè, època de l’any en què Barcelona respira cultura popular, música i, ara també, literatura en català. En total, 265 segells editorials i llibreries estan representades, fins al 28 de setembre, en 94 casetes durant la gran cita del llibre en català.
Tot i que Sant Jordi continua imposant la seva força quant a vendes i facturació —ja que enguany s’han superat els 26 milions d’euros de facturació i els 2 milions d’exemplars venuts durant la jornada del llibre i la rosa—, és durant La Setmana quan els lectors troben un espai de calma i connexió amb els seus autors preferits i amb una figura imprescindible per a la indústria literària, però que sovint queda relegada a l’ombra: els editors.
“Com a editors, ens falta trobar més espais per a poder parlar detingudament amb els lectors, veure com han rebut o quines emocions els han despertat els llibres als quals has dedicat tantes hores. La Setmana permet aquest contacte més directe i es converteix, també, en una forma de reivindicar el valor de la nostra feina”, expressa Marta Moreno, editora d’Ara Llibres. Aquesta trobada, entre aquells que fan possible els llibres i aquells que els gaudeixen, és l’espai que intenta incentivar La Setmana des de 1983, any en què es va celebrar per primera vegada.
En les seves més de quaranta edicions, La Setmana també s’ha erigit com un termòmetre de l’estat de la literatura en català. Un termòmetre que mostra símptomes del bon estat de salut del sector, però que encara detecta un gran marge de millora. De fet, tot i que el Baròmetre d’Hàbits de Lectura i Compra de Llibres de 2024 subratlla que un 68,2% dels catalans té l’hàbit de llegir, només un 34,6% acostuma a fer-ho en català, mentre que el castellà continua imposant-se, amb un 63,1% dels lectors que llegeix habitualment en castellà.
Tot i les aclaparadores dades, entre lectors i editors concentrats a La Setmana es respira un cert sentiment d’esperança. Esperança per unes xifres de Sant Jordi que reafirmen la cada vegada més gran presència del català: amb un 52,3% dels exemplars venuts en català. A més d’esperança per les últimes dades de la indústria literària catalana, dades que van portar el Gremi d’Editors de Catalunya a qualificar 2024 com el millor any de la història del sector editorial català. L’any passat, es van vendre exemplars per un valor de 260 milions. D’aquests, uns 80 milions d’euros s’havien invertit en llibres escrits en català.
Esperançats també per una generació que, per molt que sembli dominada per mòbils, vídeos curts i missatges ràpids, aposta per la lectura. I ho fa en català. Segons el mateix informe, un 45,3% dels joves entre 14 i 24 anys llegeix habitualment en català. Per aquest motiu, el públic familiar i juvenil és una altra de les grans apostes de l’edició d’enguany de La Setmana, amb més de la meitat de casetes que aposten o intenten acostar-se a aquest tipus de públic, per aconseguir que mantinguin l’hàbit de llegir en català al llarg de tota la seva vida lectora.
Casetes com la de l’editorial Finestres, nascuda l’any 2021 i amb seu a la llibreria Finestres, que aposta per publicar únicament còmic per a tots els públics en llengua catalana. “A Catalunya tenim molta tradició de llegir còmic, però ens costa trobar exemplars que estiguin escrits o traduïts a llengua catalana”, lamenta Octavi Botana, director editorial de Finestres. Una manca d’exemplars que justament pretén combatre aquesta iniciativa. Al llarg de l’any, l’editorial publica deu novetats, entre traduccions d’autors estrangers contemporanis, clàssics internacionals recuperats i, com no podia ser d’una altra forma, autors catalans. A La Setmana del Llibre en Català, precisament, arriben amb dues novetats: La senyora Marga i els vampirs, de Javier Pérez Andújar i il·lustrat per Raquel Gu, i Fibi, de Jerémie Moreau.
Així com el còmic, precisament una de les claus que subratllen els editors com a imprescindible per a fer créixer el nombre de lectors en català és oferir títols de tots els gèneres i gustos. “El lector català vol, com qualsevol altre lector, llegir de tots els gèneres i som els escriptors i les editorials els encarregats d’oferir-los aquesta varietat”, comentava l’escriptor Jaume Clotet en una de les múltiples conferències que tenen lloc en el marc de La Setmana.
Una literatura que sigui capaç d’atraure tota mena de públic però també de representar les diferents realitats de la societat catalana. Precisament, l’editorial JANDE va ser fundada al gener d’aquest mateix any per Aissata M’ballo i Diana Rahmouni per compensar la infrarepresentació de veus racialitzades o d’ascendència migrant en la literatura catalana. “Unes veus que tenen dificultat per accedir al sector editorial en català, sigui pel seu color de pell, pel seu origen o per la seva raça”, lamenta M’ballo.
Nascuda a inicis d’any, l’editorial és la primera vegada que participa en La Setmana del Llibre en Català, una oportunitat, diuen, perquè els lectors catalans “s’apropin a aquestes veus que escriuen en català i que també formen part de la literatura catalana”, defensa M’ballo. L’editorial es presenta a la Setmana amb els cinc títols publicats fins al moment, que inclouen tant autors catalans, com Fàtima Saheb o Youssef El Maimouni —autor que fins ara havia escrit en castellà i que a La Setmana presenta la seva primera novel·la en català— i autors internacionals traduïts al català, com Sheena Patel o Mariama Bâ.
L’editorial JANDE és només un dels múltiples exemples de petites i independents editorials que existeixen a Catalunya, i que troben el seu lloc a La Setmana del Llibre en Català. Petites editorials que aconsegueixen no només sobreviure sinó fins i tot consolidar-se en una potent indústria literària catalana dominada per grans noms com Planeta o Penguin Random House. Una indústria catalana que, de fet, s’ha erigit com el gran motor de la indústria a escala espanyola: concentrant un 70% de la producció editorial de tot l’Estat.
Segells com Seix Barral, Destino, Salamandra o Alfaguara tenen la seva seu a Catalunya sota el paraigua de grups com Penguin o Planeta, al costat d’editorials més petites i fins i tot cooperatives. El sector català va tancar l’any passat amb una facturació de 840 milions d’euros i ja dona feina a 35.000 empleats. Amb tot, Barcelona s’ha convertit en una de les ciutats literàries de referència, no només perquè els seus carrers han inspirat milers d’autors, sinó també perquè s’ha convertit en una ciutat des de la qual es produeix, es ven i es consumeix exemplars de gran qualitat literària. Tant és així que enguany serà la ciutat convidada d’honor a la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara (FIL), la trobada literària més rellevant d’Iberoamèrica, que comptarà amb més de 700 autors d’una cinquantena de països.
L’esperança dels llibreters i editors, així com dels organitzadors de La Setmana, és que totes aquestes xifres, que demostren el dolç moment de la indústria literària catalana, també s’aconsegueixin traduir en un augment i una defensa de l’escriptura i la lectura en català. “El lector té ganes de llegir i té ganes de fer-ho en català. Editorials i autors hem de treballar per oferir-los títols de màxima qualitat literària i de tots els gèneres perquè no hagin de recórrer a llegir en altres llengües”, ha defensat Marta Moreno, editora d’Ara Llibres. Per aquest motiu, l’editorial de referència de no-ficció en català també ha aprofitat la cita literària per a presentar la seva nova col·lecció, [càpsula], centrada en assaig breu en català, un gènere encara poc conreat pels autors locals.
Un propòsit, el de contagiar l’amor per la literatura i la lectura en català, que La Setmana del Llibre en Català reivindica no només a través de les seves casetes i expositors, sinó també a través d’un extens programa de més de 300 activitats. Recitals, presentacions de llibre, converses, pòdcast en directe, taules rodones, entrega de premis literaris, homenatges i, com no podia ser d’una forma, firma de llibres per a acurtar la distància entre autors i lectors. Un programa amb el qual els organitzadors esperen assolir unes vendes al voltant d’un milió d’euros i superar els 100.000 assistents, amb l’objectiu que aquests quedin impregnats de la riquesa i qualitat dels llibres escrits en català.
Barcelona ja ha demostrat que pot liderar. Ara ha de tornar a fer-ho.
La trobada vira cap a una oferta i experiència 'premium' per interpel·lar a visitants més…
Cada dos divendres, a The New Barcelona Post obrirem les portes d’un hotel amb història.…
Barcelona viu de nou una Mercè amb accent musical i sabor mediterrani. Un any més,…
Entrevistem Víctor Gutiérrez de Tena Català, participant del programa de lideratge i ciutat de Barcelona…
La pròxima sessió del cicle Moments Estel·lars, organitzat per The New Barcelona Post, aprofundirà en…