Creativitat

Sónar+D o com endevinar el futur

La intel·ligència artificial envaeix el programa congressual del festival de música electrònica, una tendència de la qual ja van començar parlar els seus ponents fa anys, marcant un camí que els artistes del cartell també han acabat seguint

Moltes vegades quan es passeja pel Sónar+D, les conferències i la zona expositiva del festival de música electrònica, es veuen projectes que semblen d’un altre món. Fan gràcia i un pensa que queden massa lluny. Però, ai, després passen els anys i tothom parla d’ells, uns veient la panacea a problemes que ni se sabia que existien i altres sentint-se completament atemorits davant qualsevol desviament.

Així ha passat amb la intel·ligència artificial (IA), amb una primera ponent esmentant-la a l’edició del 2016, fa ja set anys, quan es parlava de com les empreses utilitzaven les dades que se’ls hi oferien alegrement cada vegada més en el seu benefici. Un any més tard, la paraula protagonitzava instal·lacions artístiques i s’emportava algunes ponències destacades, amb la participació del director del programa d’IA de Google, Kenric McDowell, pensant com s’anava a transformar l’art amb l’ús dels algoritmes, i la de l’investigador de Google Magenta Douglas Eck, analitzant els avanços que també podien tenir en el camp de la música.

D’aquests primers passos a què aquest any la IA sigui la gran protagonista del Sónar+D. Més de 100 projectes formen part de la zona expositiva, amb iniciatives pioneres com una IA que jutja a qui se li posa per davant, bé o malament, dient de tot menys coses maques si no li caus bé. També ha participat l’artista local Maria Arnal, en col·laboració amb el Barcelona Supercomputing Center (BSC), amb una eina musical basada en IA per superar els límits físics de la veu humana, o la startup barcelonina Krea, la creadora d’una plataforma de disseny per crear vídeos i imatges amb IA que està pensada per a qualsevol, tant si són professionals com si no ho són, i que ja l’han començat a utilitzar a Pixar.

Si en general les tendències populars a l’escenari són les que acaben incloent-se en el programa congressual i expositiu, aquesta vegada, els papers s’han invertit. “Es va començar a parlar al Sónar+D i ara són els artistes els qui l’han incorporat”, exposa la seva comissària, Antònia Folguera. De fet, fa tres anys, quan es va celebrar la primera edició d’AI & Music, programa de la Comissió Europea per avaluar la relació entre IA i música, van tenir problemes per trobar músics que utilitzessin aquesta tecnologia de manera rellevant. Enguany, tornant-lo a organitzar, el panorama ha canviat completament.

Fins i tot, la utilitzen artistes del cartell del Sónar 2024 com la iraniana Sevdaliza, un nom habitual de molts festivals, sense anar més lluny, l’any passat al Primavera Sound. “La IA s’ha fet més accessible i ha acabat impregnant tot el festival. Està molt present a la societat i els artistes no són impermeables”, remarca Folguera, qui fa uns anys hagués pensat que la realitat virtual anava a ser la que s’anava a popularitzar més. Per a aquells que encara dubtin sobre el seu ús i els sembli massa futurista, poden anar a buscar a l’avatar Laura AI, desenvolupat per l’empresa barcelonina Lowkeymoves, qui s’ha estudiat tot el que es fa al Sónar, també la història del festival o possibles temes de conversa pensant en el perfil dels seus assistents, per respondre a qualsevol pregunta, com quan toca l’artista que volen veure o fins a quina hora podran estar ballant. A veure en uns anys qui atén en una estació quan no es trobi l’andana.

La cantant i compositora iraniana Sevdaliza al Sónar 2024. © Nerea Coll
Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

Sense por

Les claus de Carlos Cuatrecasas, Paco Solé Parellada o Carme Ruscalleda, els 10 anys de…

11 de juliol de 2025
  • El Bar del Post

Enric Chalaux: Sense sortir d’aquella altra dimensió

“Visc en dues dimensions, una més terrenal i una altra, que per a mi és…

11 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

Barcelona redobla la inversió en transferència de coneixement fins els 46 milions

La plataforma público-privada barcelonina per dur la innovació del món acadèmic i científic a l'àmbit…

11 de juliol de 2025
  • Opinió

Que el caos sigui nostre!

L’escenògraf Marc Salicrú triomfa amb la seva invasió subtil de l'Arc de Triomf amb l’espectacle…

11 de juliol de 2025
  • Música

Mar i núvols

La nit de dimecres va tenir un aire definitiu: de nou la sorra convertida en…

10 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

La tallerista de ‘trencadís’

Amb bocins de rajola, aquesta alemanya establerta a Barcelona fa més de trenta anys aplega…

10 de juliol de 2025