Escena

Els teatres de Barcelona revaliden el seu dolç moment

Per segon any consecutiu, les sales de la capital catalana han superat la barrera dels tres milions d’espectadors i una facturació de més de 94 milions d’euros

Si el moment que viu el teatre català s’hagués de representar dalt d’un escenari, la producció es convertiria, definitivament, en una de molt exitosa i prolífica. Una producció que congregaria, com a mínim, tres milions d’espectadors. Aquesta és la xifra que, per segon any consecutiu, han superat les sales barcelonines, després d’assolir-la per primera vegada durant la temporada passada

De fet, les sales de la capital catalana no només han revalidat la seva bona salut, sinó que fins i tot han aconseguit superar els seus rècords d’assistència i facturació. Ho han fet amb 3,1 milions d’espectadors, un 4% més que durant la temporada anterior, i una recaptació de 94 milions d’euros, incrementant en 1,8 milions d’euros (un 2%) la seva facturació respecte a l’any 2024. 

Aquestes xifres rècord confirmen que les sales barcelonines viuen un dels seus millors moments de la història, ja que en només cinc anys han aconseguit incrementar en més de mig milió els espectadors anuals als teatres de Barcelona. Per segon any consecutiu, a més, les sales barcelonines han assolit la històrica barrera dels tres milions d’espectadors, superant amb escreix el rècord d’assistència anterior, que s’havia fixat en 2,81 milions d’assistents durant la temporada 2011-2012.  

El públic ha augmentat en paral·lel a l’increment d’espectacles i funcions: durant aquesta temporada s’han programat 13.179 funcions de 1.234 espectacles. Així mateix, l’ocupació de les sales de teatre també ha assolit un altre rècord històric, amb una mitjana del 64%, tot i que durant certs dies aquestes xifres han fregat el 90% d’ocupació, com durant la jornada organitzada per l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (ADETCA) Cap Butaca Buida. 

Produccions amb segell català 

“Tanmateix, el més important no és la quantitat d’espectadors o de facturació, sinó com hem aconseguit aquestes xifres: amb un augment de les sales de teatre de proximitat i apostant a la cartellera per la dramatúrgia en català” ha defensat la presidenta d’ADETCA, Isabel Vidal, en un acte al Teatre Poliorama on ha fet balanç de la temporada 2024-2025. 

Els teatres barcelonins han superat, per segon any consecutiu, els tres milions d’espectadors. © Sergi Panizo

Com ha recordat la presidenta d’ADETCA, darrere d’aquests rècords d’assistència i recaptació, es troben espectacles, companyies i professionals que han fet possible revalidar aquestes bones xifres. Companyies i productores que, enguany, majoritàriament han apostat per la producció pròpia i les obres en català, que ha representat l’idioma d’un 39% de les produccions, enfront del 34% d’obres que s’han representat en castellà.

En aquest sentit, la temporada ha estat protagonitzada pel retorn definitiu de Mar i Cel, l’última representació abans del comiat definitiu a la històrica Dagoll Dagom. La història de la Blanca i el Saïd ha aconseguit emocionar i congregar més de 300.000 espectadors al Teatre Victòria. També ha destacat l’humor d’Escape Room 2 —amb direcció interpretació de Joel Joan— i el sempre sorprenent i diferent Improshow al Teatreneu, companyia que promet un espectacle diferent a cada representació, gràcies a les idees i frases escrites pels espectadors. 

El comiat definitiu de Dagoll Dagom i Mar i Cel ha estat un dels espectacles amb més espectadors, amb 300.000 entrades venudes. © Guillem Roset / ACN

Tanmateix, en aquesta temporada d’èxit no només han triomfat les grans produccions, sinó que també s’ha registrat un augment significatiu d’assistència en les sales de menys de 200 localitats. Aquesta trentena de sales barcelonines ha sumat 372.000 espectadors, un 28% més que durant l’any anterior. La presidenta d’ADETCA també ha celebrat que en els darrers dos anys s’hagin recuperat o s’hagin iniciat els processos per a ressuscitar fins a vuit sales desaparegudes a Barcelona, com el Teatre Capitol o el Teatre Arnau, ambdues sales en procés de rehabilitació per a la seva futura reobertura. 

Vidal ha destacat “l’esforç publicoprivat” per a donar nova vida a aquestes històriques sales desaparegudes, tot i que no ha desaprofitat l’ocasió per a reclamar a la Generalitat una major aportació en cultura i arts. A banda de reclamar que el pressupost en Cultura assoleixi el 2%, Vidal també ha demanat que es redueixi la burocràcia per a les productores i companyies i s’aposti per una llei de mecenatge i incentius fiscals per afavorir les produccions amb segell català. 

L’humorista i presentador de la Gala Catalunya Aixeca el Teló, Jordi Oriol, també ha aprofitat aquesta cerimònia celebrada al Gran Teatre del Liceu per a reclamar —davant de les autoritats presents, com el president de la Generalitat, Salvador Illa, o el Ministre de Cultura, Ernest Urtsaun— que el 2% del pressupost de la Generalitat s’inverteixi en Cultura, en comptes de destinar-se a altres àrees com la defensa. 

La gala celebrada al Gran Teatre del Liceu, sota el lema On tot és possible, ha servit per a donar el tret de sortida a una nova temporada teatral que, esperen, fins i tot aconsegueixi superar aquests nous rècords. L’acte, imprevisible i ple de sorpreses, també ha servit com a tast de la varietat i riquesa de les companyies i produccions catalanes, que abasten des del teatre familiar amb màscares, titelles i capgrossos de Comediants, l’acrobàcia aèria de Juan Carlos Panduro, fins a l’emotivitat de la música a través del violí de Marta Cardona o la veu de Magalí Sare, que ha estrenat durant la gala dos dels tres temes del seu triple single Anunci.

La Gala Catalunya Aixeca el Teló, presentada per Jordi Oriol, ha servit com a tret de sortida de la nova temporada teatral. © Sergi panizo

La cerimònia també ha servit per recordar i reconèixer la productora Bitò —Menció Honorífica Premi Catalunya de Teatre 2025—, de Josep Domènech i Salvador Sunyer, així com per animar els espectadors a omplir, un any més, les sales de la capital catalana. “El públic té ganes d’assistir al teatre, que no només es consolida com un espai de gaudi i reflexió, sinó també de convivència”, ha afirmat la presidenta d’ADETCA. Especialment, davant d’una nova temporada amb “una cartellera impressionant”, en paraules de Vidal. Amb tot, l’objectiu de les sales barcelonines, observant la tendència positiva dels últims anys, no és conformar-se sinó aspirar a més, confiant a superar enguany la barrera dels 3,5 milions d’espectadors. 

Una nova i exitosa temporada

La Gala Aixeca el Teló ha estat només un tast de les diferents produccions entre les quals podrà navegar i deixar-se sorprendre l’espectador a les sales barcelonines. Així com durant la gala, que ha aposat pel factor sorpresa, el Gran Teatre del Liceu, una de les sales que, any rere any, congrega un major nombre d’espectadors, també vol sorprendre amb la màgia de l’imprevisible. La  temporada, amb un total de 116 funcions, comptarà amb plats forts com Manon Lescaut d’Àlex Ollé o l’esperat debut de Lise Davidsen a Tristan und Isolde.

La gala, celebrada al Gran Teatre del Liceu, ha comptat amb artistes com Marta Cardona, Elena Gadel o Juan Carlos Panduro. © Sergi Panizo

La màgia també serà un dels elements protagonistes de la cartellera d’enguany, amb l’esperat retorn de l’internacional Mago Pop als escenaris de la capital catalana, al Teatre Victòria després de triomfar a Broadway. L’espectacle de màgia promet ser un dels grans plats forts de la nova temporada, al costat de produccions amb segell català com el retorn en format musical de l’emblemàtica i acolorida La Cubana, que presenta la seva nova producció L’amor venia amb taxi. 

Després de quatre dècades de trajectòria, la mítica i divertida companyia barcelonina ha decidit retornar a un dels escenaris imprescindibles en els seus inicis, el Teatre Romea, on van fer el seu primer espectacle l’any 1986. No només el Romea, sinó tots els teatres del Grup Focus —Romea, Condal, Goya i La Villarroel—, també han batut el seu propi rècord d’assistència, amb 517.000 espectadors, i volen continuar seduint el públic local. Ho faran amb propostes com la nova versió del musical Germanes de sang —una altra de les produccions indispensables de la temporada—, o obres més fosques com La mà, la comèdia negra de Martin McDonagh dirigida per Pau Carrió. 

Un dels plats forts de la temporada serà el retorn en format musical de La Cubana, que estrena L’amor venia amb taxi.

La temporada no serà només un moment d’humor i musicals —com el clàssic Fantasma de l’òpera que fins al febrer s’instal·la al Tívoli—, sinó també un moment de pausa i reflexió. Així, el Teatre Lliure ens convida a reflexionar sobre el món amb obres com El barquer, dirigida pel propi director de la sala, Julio Manrique, i ambientada en la violència de la Irlanda del Nord dels anys 80. Una crítica social que també s’instal·la en la nova temporada del TNC, en aquest cas sobre les dones i el seu paper al teatre i el món. La sala obrirà l’any teatral amb un obscur espectacle de dansa de La Veronal, reforçant la dansa com un altre dels gèneres per excel·lència a les sales barcelonines. 

Però les produccions no només es concentraran en les grans sales, sinó que escenaris com el del Teatre Texas també han preparat una temporada històrica i emotiva, que arrenca amb la reposició d’El Principi d’Arquímedes, un dels grans èxits internacionals del teatre català, traduït a una vintena d’idiomes. Una varietat de sales i produccions, amb obres per a tots els gustos i edats, que vol reafirmar el bon estat de salut del teatre català, assolint i superant rècords any rere any.

Compartir
Publicado por
Ainara Valadez Medina

Artículos recientes

  • El Bar del Post

Álex Chico: Escriure per salvar-se d’un món que mata

“Des d'un punt de vista literari tracto de no analitzar-me massa. Només et diria que…

25 d'octubre de 2025
  • Opinió

Currentzis: geni o narcís?

Dimecres passat al Palau, Teodor Currentzis va arrasar amb un concert que generà opinions radicalment…

25 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

La passarel·la com a preludi: París i els codis d’un nou món

Escriure sempre ha estat la meva eina més valuosa per mantenir-me alineada amb el meu…

25 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

La cursa de Barcelona per liderar la innovació europea

Catalunya, amb la seva capital al capdavant, es posiciona com a pol innovador del sud…

25 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

The New Barcelona Post, premi al Millor Disseny Editorial Digital de l’APPEC

L’Associació de Publicacions Periòdiques en Català reconeix el magazín digital per la seva "estètica moderna,…

24 d'octubre de 2025
  • Good News Barcelona

El nen que somiava la seva botiga de sabates

Algunes de les passes que es fan cada dia al món es fan dins de…

24 d'octubre de 2025