Good News Barcelona

Les vendes de cava per Internet es disparen un 45%

El sector va comercialitzar un 13,62% menys d'ampolles l'any 2020 a conseqüència de la pandèmia, però va poder aguantar el cop millor del que esperava gràcies al bon comportament de les exportacions, que van limitar a un 8% el seu descens. El 71% del cava que es produeix ja es ven al mercat exterior.

El sector del cava ja fa temps que està acostumat a fer front a anys adversos i a esquivar tota mena de dificultats. La pandèmia ha donat un nou cop als productors que, així i tot, valoren força positivament els resultats aconseguits durant aquest fatídic 2020, ja que les seves vendes s’han enfonsat, només, un 13,62%. El tancament del sector de la restauració i la desaparició del turisme a escala global podria haver passat una factura molt superior als cavistes, que consideren aquest descens del 13,62% una clara “mostra de resiliència” davant l’impacte de la pandèmia.

En total, les 209 empreses elaboradores de cava, la majoria d’elles ubicades al Penedès, van comercialitzar 215,5 milions d’ampolles durant l’any 2020. Es tracta d’un descens del 13,62% amb relació als 249,5 milions d’ampolles comercialitzades el 2019, un any rècord en termes de volum, ja que va ser el segon millor de la història del cava, després de 2017, amb un rècord 252,5 milions.

El 71% de tot el cava comercialitzat es va exportar, un percentatge força superior al pes del 66% que tenien les exportacions l’any 2019, fet que consolida a la DO Cava com la denominació d’origen espanyola que més exporta. En concret, es van vendre en el mercat internacional 152 milions d’ampolles, el que suposa una caiguda del 7,92% en relació amb els 165 milions exportats un any abans. “La diversificació de mercats que té el cava és una riquesa, un fons de comerç molt valuós que s’ha demostrat com un atenuant a la caiguda del mercat interior, més afectat per la pandèmia”, ha explicat el president del Consell Regulador del Cava, Javier Pagès.

Segons el màxim responsable de la DO, “2020 ha estat un any molt desafiant, difícil i atípic“, però admet que els resultats “han superat les expectatives inicials” gràcies a “l’esforç, treball i tenacitat” del sector.

Si al total d’expedicions (215 milions d’ampolles) es resta el volum exportat (152 milions), queden 63 milions d’ampolles que es correspondrien al consum al mercat espanyol, xifra que suposa un descens del 25%. La DO Cava, però, exposa que segons la consultora de mercat Nielsen, el retrocés seria del 12,3%. El canal amb més impacte per la covid seria el de l’hostaleria, amb una caiguda del 38,8%. Molt inferior és el descens als supermercats, que Nielsen xifra en un 4,7%.

Tal com ha passat amb la majoria de sectors, la dada positiva d’aquest any pandèmic és l’increment del comerç online. Concretament, les vendes de cava per Internet han crescut un 44,9%, ja que molts cellers fins ara no venien els seus productes en línia i es partia d’unes bases molt petites. El confinament de la població va obligar els cavistes a reaccionar i a posar en marxa botigues virtuals per poder seguir en contacte amb els seus clients. S’haurà de veure ara com evoluciona i es consolida aquest nou canal de venda.

La DO Cava ha creat quatre grans zones geogràfiques i diverses subzones per identificar millor l’origen de les ampolles. ©DO Cava

Tornant al mercat internacional, Alemanya segueix sent el principal destí de les exportacions de cava, seguit del Regne Unit, Bèlgica, Estats Units i el Japó. Exceptuant Regne Unit (que ha crescut un +6,5% per l’efecte previ al Brexit), les expedicions han caigut a tots aquests grans mercats. Al contrari, han crescut a doble dígit a països on els volums són molt més petits, com Rússia, Finlàndia, Suècia i Lituània, fet que demostra que el cava segueix estenent la seva presència internacional —arriba a més de cent països— gràcies a la seva relació qualitat-preu.

Més enllà de les xifres sobre els volums comercialitzats, la DO Cava se centra ara a posar en marxa el pla estratègic que el consell regulador va aprovar l’estiu passat i que suposa introduir a partir d’aquest any un nou sistema de zonificació (per indicar millor l’origen) i segmentació del cava, a més a més d’incrementar els sistemes de control i traçabilitat per garantir la qualitat. Així, a partir d’ara als caves joves (190 milions d’ampolles l’any passat) se’ls denominarà caves de guarda i els caves amb una criança de més de 18 mesos passaran a dir-se caves de guarda superior (25 milions d’ampolles). Fins ara, els caves reserva havien de tenir un mínim de 15 mesos, però ara l’exigència s’eleva a 18 mesos.

En paral·lel s’han creat quatre grans zones dins d’Espanya per identificar millor l’origen del cava: Comtats de Barcelona (amb les subzones: Valls d’Anoia-Foix; Serra de mar; Conca del Gaia; Serra de Prades i Pla de Ponent), Valle del Ebro (amb les subzones: Alto Ebro i Valle del Cierzo), Viñedos de Almendralejo —pel cava produït a Extremadura— i Altos de Levante — pel procedent de la Comunitat Valenciana—.

Compartir
Publicado por
Sergi Saborit

Artículos recientes

  • Creativitat

El poderós art emergent envaeix les galeries de Barcelona amb ArtNou

Una seixantena de joves artistes, menors de 35 anys, exposen les seves creacions a més…

20 d'agost de 2025
  • Barcelona Futur

Ciutat Vella encara la seva segona gran transformació per tornar a ser el centre de Barcelona

El Pacte per Ciutat Vella defineix el full de ruta per a la dècada vinent…

20 d'agost de 2025
  • Good News Barcelona

Més de 100 espècies marines s’instal·len en els esculls artificials del Port Olímpic

Les 50 estructures fondejades durant la reforma del port s'han convertit en un refugi i…

20 d'agost de 2025
  • Good News Barcelona

Un temple com una veritat

Visita actualitzada de les obres de la Sagrada Família, analizant-ne els detalls i els calendaris,…

18 d'agost de 2025
  • Baco Boca

Bonavista, la terrassa que revoluciona el Moxy Barcelona

Elevant-se sobre la ciutat, Bonavista -la nova terrassa de l'Hotel Moxy Barcelona- irradia energia amb…

18 d'agost de 2025
  • Ecosistema emprenedor

The Blue Box, el dispositiu per detectar càncer de mama amb una prova d’orina

L'empresa es prepara per començar els assajos clínics a Europa, amb l'objectiu de obtenir el…

18 d'agost de 2025