Imatges

El World Press Photo torna a Barcelona amb un retrat íntim i local de l’any de la pandèmia

L'exposició s'estrena aquest dijous al CCCB amb les fotografies guanyadores de l'edició 2020, que es podran veure fins al 12 de desembre

En un moment en el qual cada cop costa més distingir la realitat de la ficció, el fotoperiodisme torna a fer parada a Barcelona per reivindicar la seva feina en una nova mostra del World Press Photo, el concurs de fotografia més prestigiós del món. L’exposició, organitzada per la Fundació Photographic Social Vision, s’estrena aquest dijous al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) amb les fotografies guanyadores de l’edició 2020, que es podran veure fins al 12 de desembre. També hi haurà l’opció de visitar-la de manera digital des de casa amb la col·laboració de Filmin. Aquesta nova modalitat es va provar per primer cop durant l’any passat i, després de la seva bona acollida, la plataforma barcelonina repetirà aquesta experiència, que porta al llenguatge audiovisual les imatges de l’any.

Com no podia ser d’una altra manera, el World Press Photo 2021 recull les històries de la pandèmia, però ho fa d’una manera íntima i local, tenint en compte que les restriccions a la mobilitat i els confinaments van obligar a la majoria de fotògrafs a treballar des dels seus llocs de residència. La crisi que es viu des de l’any passat es llegeix en l’abraçada entre plàstics a una residència de Brasil de Mads Nissen, la fotografia guanyadora del concurs.

Però també en altres fotografies més dures, com la d’una metgessa de Mèxic amb la cara plena de marques provocades per la mascareta i les ulleres de protecció, de Lorenzo Tugnoli, o la d’un cadàver d’una víctima de coronavirus embolicada amb plàstic per a residus tòxics a Indonèsia, de Joshua Irwandi. L’impacte de la covid també es deixa veure més enllà de la primera línia. La mostra exposa com va afectar la quotidianitat, amb exemples com el d’una família que passa el confinament entre coloms als Països Baixos, de Jasper Doest.

La covid ha tenyit l’exposició, segons remarca la directora de Photographic Social Vision, Silvia Omedes, però també hi ha espai per a totes les altres històries que van marcar el 2020. L’exposició inclou fotografies que retraten les protestes de Black Lives Matter als Estats Units, amb un home i una dona discutint sobre la retirada d’un monument, d’Evelyn Hockstein, o les manifestacions a Mineapolis per la mort de George Floyd, de John Minchillo. No desapareixen tampoc els conflictes bèl·lics, com el que retracta l’argentí que viu a Barcelona, Pablo Tosco, a través de la Fàtima, una dona iemenita que va tornar al seu poble, destruït per la guerra, per pescar, una tasca tradicionalment reservada per als homes.

Edició rècord

Malgrat les dificultats que han tingut els fotoperiodistes per fer la seva feina durant la pandèmia, l’edició d’aquest any del World Press Photo ha registrat una participació més alta de professionals com també de presentació de més obres respecte de la de 2020, ha assenyalat la comissaria en cap del World Press Photo, Sanne Schim van der Loeff. En total, el concurs de fotografia ha comptat amb la participació de 4.315 fotògrafs amb 74.470 imatges. D’aquests, s’han seleccionat 45 guanyadors, dels quals el 24% han estat dones, el doble que la mitjana de passades edicions.


Aquestes són algunes de les fotografies que es poden veure fins al 12 de desembre al CCCB a l’exposició World Press Photo:

1. La primera abraçada de Mads Nissen. Millor fotografia del World Press Photo 2021.

2. El pantanal en flames de Lalo de Almeida. Primer premi de reportatge gràfic a la categoria de Medi Ambient.

3. Un lleó marí juga amb una mascareta en el mar de Califòrnia de Ralph Pace. Primer premi de fotografia individual del World Press Photo 2021.

4. Boulder a la pila de llenya d’Adam Pretty. Primer premi de fotografia individual a la categoria d’Esports.

5. Iemen: la fam, una altra ferida de guerra de Pablo Tosco. Primer premi de fotografia individual a la categoria de Temes Contemporanis. 

6. Debat sobre el memorial de l’Emancipació d’Evelyn Hockstein. Primer premi de fotografia individual en la categoria de Notícies d’Actualitat.

7. Disturbis a Minneapolis: les seqüeles de George Floyd de John Minchillo. Tercer premi de reportatge gràfic en la categoria de Notícies d’Actualitat.

8. Invasió de llagostes a l’Àfrica de l’Est de Luis Tato. Tercer premi de reportatge gràfic en la categoria de Natura.

9. La transició d’Oleg Ponomarev. Primer premi de fotografia individual en la categoria de Retrats.

10. The Ameriguns de Gabriele Galimberti. Primer premi de Reportatge gràfic en la categoria de Retrats.

Compartir
Publicado por
Cristina Martín Valbuena

Artículos recientes

  • Professionals

Cristina Castañer: “L’artesania s’està convertint en el nou gran luxe silenciós”

Amb gairebé 60 anys, Cristina Castañer va decidir donar un gir a la seva vida…

31 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

L’automobilística xinesa Chery aposta per Catalunya amb un nou centre de R+D a Cornellà

La nova planta, que es posarà en marxa al llarg de tardor, comptarà amb una…

31 de juliol de 2025
  • Professionals

“La IA ens ajuda a aconseguir l’excel·lència en els serveis als nostres clients”

En els últims anys, la sostenibilitat s'ha convertit no només en una necessitat per al…

31 de juliol de 2025
  • Creativitat

Dissenyar sistemes, no edificis: la visió de Josep Miàs

Amb una trajectòria marcada per la cerca de projectes híbrids, flexibles i generosos amb el…

29 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

Barcelona inaugurarà el Tour de França 2026 amb un recorregut modernista

Els ciclistes desfilaran des de Sant Pau a la Sagrada Família el 2 de juliol,…

29 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

Vall d’Hebron estrena el primer ciclotró públic de Catalunya per a produir radiofàrmacs

Aquest accelerador de partícules permetrà desenvolupar medicaments essencials per al diagnòstic i tractament personalitzat de…

28 de juliol de 2025