El projecte ja està en marxa, però és necessària la col·laboració público-privada de tots els actors clau de l’audiovisual català
Fa unes setmanes es va presentar oficialment el projecte arquitectònic de la Nau Turbines de la futura Catalunya Media City. L’acte celebrat a les Tres Xemeneies del Besòs va donar l’impuls definitiu a l’aposta estratègica que consolidarà la indústria audiovisual catalana en el panorama mundial. Tal com va afirmar el president Illa el dia de la presentació, la Catalunya Media City ja no té marxa enrere. El futur hub audiovisual avança decididament en els fronts urbanístic i arquitectònic, però ara cal enfocar-se en la part industrial que ha d’acollir l’espai.
D’entrada cal entendre com es configurarà la Catalunya Media City. Imaginem que són dos grans blocs. El primer estaria format per la Nau Turbines i el seu entorn. Aquest sector representa els fonaments de la Catalunya Media City, on confluiran recerca, formació, espais i equipaments audiovisuals per a empreses i professionals i un gran espai de produccions culturals d’arrel audiovisual obertes al públic. Un edifici emblemàtic que ha de ser conegut arreu del món per la seva ubicació única, la seva imatge arquitectònica, les seves produccions i el seu passat industrial. La Nau Turbines haurà de nodrir de nous professionals i d’innovacions en tecnologia i continguts a la indústria audiovisual mundial que s’ubicarà d’aquí uns anys en el segon gran bloc de la Catalunya Media City.
El segon bloc estarà format per les Tres Xemeneies i per la zona destinada a la indústria audiovisual i a l’habitatge, on es generarà el creixement econòmic i industrial que permetrà recuperar la gran inversió feta. En aquesta àrea també es construiran infraestructures tecnològiques avançades, com platós amb tecnologia de darrera generació, centres de dades i telecomunicacions, que estaran al servei de les empreses de tota la cadena de valor de l’audiovisual que s’hi instal·larà.
Per aconseguir els objectius industrials de la Catalunya Media City, cal accelerar els terminis, la seva definició i, immediatament després, l’execució
Un factor important és la compartició d’aquestes infraestructures i equipaments entre tots els actors de la Catalunya Media City per garantir que reverteixen positivament en tots ells. És clau configurar un ecosistema empresarial que generi connexions entre les empreses per produir els continguts i les aplicacions tecnològiques audiovisuals del futur. Per aconseguir aquest objectiu, cal focalitzar-se en l’atracció de les principals empreses internacionals de la indústria que aquí trobaran el talent i els partners estratègics que necessiten.
Per exemple, si apostem per la producció audiovisual amb IA, hem de tenir capacitat de concentrar els big players que lideren aquest sector, com Open AI o Runway. Però també cal atraure les agències i estudis que aporten la creativitat i produeixen els continguts, així com els operadors que integren aquests continguts a les seves plataformes.
També podem convertir-nos en un referent de les tecnologies de producció virtual, i atraure empreses líders, com Epic Games, per tal que utilitzin els equipaments de la Catalunya Media City. Les tecnologies de producció virtual, combinades amb la IA i futures innovacions, seran imprescindibles en l’audiovisual del demà. Per tant, també hem d’atraure les grans plataformes i operadors del nostre país, com la CCMA o el nou canal en català de RTVE, però també els players internacionals que trobaran en aquest espai el millor entorn mundial de producció virtual.
Cal trobar els operadors que donin a la Catalunya Media City el recorregut esperat, i donar suport i facilitats a la indústria local per tal que en formi part
Per aconseguir els objectius industrials de la Catalunya Media City, cal accelerar els terminis, la seva definició i, immediatament després, l’execució. Cal dibuixar industrialment el projecte. És a dir, definir estratègies de captació de la indústria audiovisual internacional amb una perspectiva tant de producció com de les noves tecnologies i usos que trobem a l’ISE, i dels promotors industrials que construeixin els edificis i les infraestructures. Cal trobar els operadors que donin a la Catalunya Media City el recorregut esperat, i donar suport i facilitats a la indústria local per tal que en formi part, a través d’ajuts a la innovació, entre d’altres.
Per fer-ho possible, és recomanable comptar amb les principals organitzacions econòmiques de la indústria audiovisual catalana, com el Clúster Audiovisual de Catalunya, per impulsar-ne el desenvolupament industrial. Ara és el moment d’establir les bases sòlides d’aquest projecte de futur tan important per al nostre país. I cal fer-ho bé, amb la implicació de tots els actors clau de l’audiovisual.
La plataforma, que genera continguts i planificacions didàctiques d'acord amb la normativa, està immersa en…
18 restaurants de Barcelona presentaran aquest cap de setmana les seves diferents versions dels 'tacos',…
Un supermercat paquistanès, ‘tapadora’ d’un bar a la Casa Montagut, nou temple del ‘cante’
La ronda de finançament ha estat liderada per Jeito Capital, amb la participació d'AXA IM…
Fira de Barcelona es converteix en el major aparador de materials i solucions constructives innovadores,…
L'agència de captació d'inversions de Barcelona Global ha atret el certamen cap a la ciutat,…