Des de l’enginyeria aeroespacial a la salut, la computació quàntica i les simulacions moleculars, travessats per la intel·ligència artificial. Científiques i directives de múltiples branques i sectors amb un fort component tecnològic han desbordat el Pier07 del Tech Barcelona amb projectes innovadors, startups disruptives i trajectòries professionals de nivell, que han convertit el cèntric hub en un aparador de talent femení tecnològic.
“És important que les dones fem soroll i tinguem visibilitat”, ha destacat la investigadora i gestora de projectes en el sector espacial Mireia Colina, ara senior business development manager d’Indra. Impulsora del capítol de Barcelona de Women in Aerospace Europe, Pujol ha insistit en la necessitat que les joves comptin amb referents tecnòlogues en les quals emmirallar-se: “Cal que hi hagi dones en els càrrecs més alts, tant tècnics com de lideratge”.
Aquesta cridada a disposar de més referents femenines ha estat una constant en la jornada: “El que necessitem són referents, sobretot durant l’escola, perquè qualsevol noia pugui veure de manera natural que pot estudiar enginyeria de la mateixa manera que pot estudiar qualsevol altra cosa”, ha destacat Eva Martín, responsable d’innovació de la startup Qilimanjaro Quantum Tech, que treballa des del 2019 per posar a la disposició del mercat aplicacions pràctiques de la computació quàntica.
Les dones representen el 30% dels professionals de l’àmbit tecnològic
Mentre Qilimajaro naixia el 2019 com a spin-off de la Universitat de Barcelona, Nextmol ho feia al mateix temps des del Barcelona Supercomputing Center (BSC), com ha explicat la seva impulsora i CEO, Mónica de Mier. Ella va ser una de les pioneres en començar a traçar el pont entre la ciència i el mercat des del BSC, impulsant diverses spin-off, com ha explicat la responsable de transferència tecnològica del BSC, Anna Escoda. Des de Nextmol, De Mier treballa per desenvolupar “una química sostenible” perquè productes com detergents i cosmètics deixin de contaminar i passin a ser biodegradables.
Nextmol és una de les 14 spin-off que han sorgit des del BSC —d’elles, només tres estan liderades per dones, com ha detallat Escoda—. Ara, el BSC es prepara per a fer un salt, com una de les set IA Factories que s’estan creant a Europa i que s’obriran a qualsevol investigador o projecte que requereixi un gran volum de computació amb el qual començar a entrar les seves propostes d’IA.
I és que la IA està cridada a desencadenar una transformació transversal en tots els sectors, inclosa la salut, com ha destacat Marta Tolós, la Group Head dels serveis d’IA d’AstraZeneca. Tolós lidera aquesta àrea des del hub global que ha obert la farmacèutica en la capital catalana, atreta per una ciutat amb “un ecosistema sanitari brutal”, que l’han convertit en una de les ciutats europees amb més assajos clínics.

Aquest ecosistema i el talent del qual disposa la ciutat han estat clau en l’atracció de professionals com Susana Kamph que, arribada des de Suècia, ha estat cap del Sostenibilitat d’Ikea a Catalunya durant els últims anys, i ara s’ha llançat a crear Xplore Studios, amb els quals aspira a acompanyar al retail cap al futur. “Volem dibuixar un customer journey amb experiències i tecnologies com la realitat augmentada”, ha detallat Kamph. El pilot es testarà a Barcelona, però la voluntat és global. “Veurem què és el que millor funciona, i després escalarem a altres ciutats”, ha explicat Kamph al costat de Gabriela Davila, responsable de Recursos Humans de l’IT Hub Nestlé, situat a Esplugues i en el qual treballen 850 persones. “D’elles, el 36% són dones”, ha explicat Davila, que ha reivindicat que, per al centre, la innovació és un fil conductor: “La tecnologia és nostre mindset”.
Com ha destacat a la mateixa taula rodona la directora de Transformació de Tous, Berta Sanmartí, la innovació també és bàsica en la firma joiera de Manresa. “A Tous portem la transformació en l’ADN, forma part de la nostra cultura”, i Sanmartí contribueix a canalitzar-la: “Ajudem els equips a navegar cap a aquest objectiu comú, donant suport i accelerant projectes innovadors dins de la companyia”.
Referents, programes i visibilitat
La innovació i la tecnologia adquireixen un paper protagonista en una societat en la qual el sector dista molt de ser igualitari, i és que les dones representen només un 30% del sector tecnològic. Per aprofundir en els motius pels quals aquesta xifra es resisteix a créixer de manera significativa, l’Associació Catalana d’Enginyeria de Telecomunicació i Tecnologies Digitals (Telecos.cat) i el centre de recerca i2cat han entrevistat 20 professionals del sector i han realitzat 100 enquestes en el seu informe No és feina de dones. Les primeres dades de l’estudi, que es presentarà de manera integral durant els pròxims mesos, conclouen que “hi ha molt de potencial, i la diversitat femenina és un recurs infrautilitzat”.

Tot amb l’objectiu de transformar l’ecosistema TIC català, cap a “un entorn més inclusiu, més just i més competitiu i amb més referents”, segons la investigadora Iolanda Domingo. L’estudi constata la persistència de la bretxa salarial, l’accés desigual en la promoció i “micromasclismes que sovint passen desapercebuts”, a més de dificultats en la conciliació entre la vida laboral i familiar. Però l’informe no es queda en el diagnòstic: entra a llançar propostes, com implementar mentors amb enfocament de gènere, impulsar nous programes i potenciar fòrums per a donar visibilitat a dones TIC.
També ha llançat propostes en aquest sentit Maite Malet, des de la gestora de capital de risc Asabys Partners. “Han de crear-se més programes i iniciatives de finançament dirigides específicament a dones”, ha defensat al costat d’Elena Rico (Impact Partners) i a Peña Solano (WA4Steam), que han coincidit en la necessitat d’arribar fins a les més joves. “Cal evitar biaixos quan les nenes i nens es plantegen què estudiar, i que coneguin referents amb els quals vegin que és possible treballar en un fons d’inversió o en un consell d’administració”, ha remarcat Rico.
Des de WA4Steam, Peña ha anat més enllà: “Cal donar visibilitat a les referents, que es vegin les inversores i les decisores, i que aquesta visibilitat porti després al networking”. I és que “queda molt per fer”, davant la xifra que només el 2% del capital privat arriba a startups d’impuls femení, i que només el 20% dels fundadors són dones. El treball de moltes ja combat aquestes xifres, des de startups com Motional Hub, Holomit i Reveal Genomics. Les han presentat Carla Zaldua, Beth Batlló i Adriana Herrero en format pitch durant l’acte, en el qual moltes han coincidit en un objectiu: arribar al dia en què no sigui necessari celebrar un esdeveniment com aquest perquè s’hagi aconseguit la igualtat en el sector.