El DC-9 que va portar Tarradellas: Un plató històric a l’Aeroport del Prat

Un moment clau en la història de Catalunya

Amb aquest relat encetem una sèrie quinzenal a The New Barcelona Post per reviure moments claus de la història aeronàutica de Barcelona, episodis que tenen lloc al seu aeroport o que hi convergeixen. En aquest primer capítol, viatgem al 23 d’octubre de 1977, quan havien passat gairebé dos anys de la mort del dictador i un esdeveniment al Prat va marcar el retorn de la democràcia a Catalunya.

L’Aeroport de Barcelona-El Prat no és només un encreuament d’avions; és un lloc on Catalunya també ha forjat la seva memòria. Aquell dia, un McDonnell Douglas DC-9, amb matrícula EC-BYE i batejat com Ciudad de Mahón, va aterrar a les seves pistes amb un passatger que va canviar el rumb de la història: Josep Tarradellas i Joan, president de la Generalitat a l’exili.

Dirigit pel cineasta Pere Portabella, aquell moment es va convertir en un documental, amb el Prat com a plató i l’avió d’Iberia com a coprotagonista de la Transició. Una placa de marbre a la terminal T2B, instal·lada el 2002 pel seu 25è aniversari, commemora l’esdeveniment. Anys després, un Consell de Ministres va batejar l’aeroport amb el seu nom, segellant el seu llegat.

Una imatge poc coneguda: el DC-9 ‘Ciudad de Mahón’ rumb a Barcelona amb periodistes i polítics catalans celebrant el moment. © Arxiu Nacional de Catalunya

El Ciudad de Mahón va enlairar-se des de Madrid-Barajas amb uns 90 passatgers, entre ells Tarradellas, la seva esposa Antònia Macià, la seva filla Montserrat, parlamentaris catalans i periodistes. Una falsa amenaça de bomba va endarrerir la sortida del vol, afegint tensió a un dia ja carregat de simbolisme.

En aterrar al Prat, milers de persones esperaven el polític de 78 anys, mentre un centenar de reporters capturaven cada instant. El rugit dels motors es va fondre amb els aplaudiments i crits de la multitud, expectant pel retorn del president.

Una imatge per a la història

El DC-9 va desplegar la seva escala ventral i Tarradellas va baixar per trepitjar terra catalana per primera vegada en quatre dècades. La imatge, immortalitzada per Portabella i desenes de fotògrafs, es va convertir en icònica. Hores després, des del Palau de la Generalitat, el seu “Ciutadans de Catalunya, ja soc aquí!” va ressonar com un eco que va néixer a les pistes del Prat.

Placa que recorda el retorn de Tarradellas a l’Aeroport del Prat. © Javier Ortega Figueiral

El vol del retorn

El camí de l’exili al retorn també va ser aeronàutic. El 27 de juny de 1977, un Learjet 25B va portar Tarradellas des de Villacoublay, a prop de París, fins a Madrid-Barajas. Allà va negociar amb Adolfo Suárez i va ser rebut pel rei Joan Carles I. Aquest vol discret va obrir el camí per al retorn triomfal al Prat.

Destinació: llegat

El Ciudad de Mahón va ser rebatejat com a Cala Galdana, va passar a mans d’Aviaco i més tard va tornar a Iberia. Després de retirar-se el 2001, va ser cedit al Museu d’Aeronàutica i Astronàutica a la base de Cuatro Vientos.

L’avió que va portar Tarradellas des de l’exili, a l’esquerra, al costat d’un Phantom i un Boeing 727. © Javier Ortega Figueiral

El Prat, escenari de memòria

El 1977, l’aeroport no va ser només la destinació d’un avió; va ser el lloc on Catalunya va escenificar el seu renaixement. Més que un encreuament d’avions, el Prat és un espai de somnis, memòries i promeses. Aquell 23 d’octubre, amb el Ciudad de Mahón i Tarradellas com a protagonistes, es va obrir el primer acte d’una nova era.

Compartir
Publicado por
Javier Ortega Figueiral

Artículos recientes

  • Professionals

Cristina Castañer: “L’artesania s’està convertint en el nou gran luxe silenciós”

Amb gairebé 60 anys, Cristina Castañer va decidir donar un gir a la seva vida…

31 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

L’automobilística xinesa Chery aposta per Catalunya amb un nou centre de R+D a Cornellà

La nova planta, que es posarà en marxa al llarg de tardor, comptarà amb una…

31 de juliol de 2025
  • Professionals

“La IA ens ajuda a aconseguir l’excel·lència en els serveis als nostres clients”

En els últims anys, la sostenibilitat s'ha convertit no només en una necessitat per al…

31 de juliol de 2025
  • Creativitat

Dissenyar sistemes, no edificis: la visió de Josep Miàs

Amb una trajectòria marcada per la cerca de projectes híbrids, flexibles i generosos amb el…

29 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

Barcelona inaugurarà el Tour de França 2026 amb un recorregut modernista

Els ciclistes desfilaran des de Sant Pau a la Sagrada Família el 2 de juliol,…

29 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

Vall d’Hebron estrena el primer ciclotró públic de Catalunya per a produir radiofàrmacs

Aquest accelerador de partícules permetrà desenvolupar medicaments essencials per al diagnòstic i tractament personalitzat de…

28 de juliol de 2025