Menú del dia

El Racó d’en Binu: Sols davant el perill

El documental 'Binu, història de dues estrelles' posa de rellevància el valor social, cultural i gastronòmic d’un dels restaurants més singulars de Catalunya

En literatura, hi ha una pregunta que tot autor ha de fer als seus personatges: per què feu el que feu? La resposta no sempre és evident; sovint, nosaltres mateixos actuem sense tenir molt clar els motius que ens porten a perseverar o abandonar per sempre un projecte. En aquest món inundat d’scroll infinit i informació constant, sorprèn encara més que restaurants com El Racó d’en Binu segueixin obrint cada dia. I és que aquesta és la història d’una perseverança sense precedents.

Fem cinc cèntims del projecte: obert el 1970, El Racó d’en Binu va ser el primer restaurant català en aconseguir dues estrelles Michelin fora de Barcelona i el primer en abandonar la guia vermella per voluntat pròpia. Retirades les insígnies, també van perdre la majoria dels clients; no per la falta de categoria sinó, més aviat, per les males intencions d’un familiar del tot shakespearià.

De cop, tothom va creure que aquest local que pren el nom de l’avi Albino era tancat. Però la nostra parella protagonista, en Francesc Fortí i la Francina Suriñach, van seguir aixecant-se cada matinada per cuinar i parar una taula fantasmagòrica. Com van sobreviure a l’oblit? Doncs gràcies a xefs que els hi compraven torrons, pastes de full i uns suflés de taronja que ja són un símbol culinari contemporàni.

Francesc Fortí i Francina Suriñach.

Curiosament, les xarxes socials a càrrec de la cosina d’en Francesc van ser el punt d’inflexió: el món digital va descobrir-los i estimar-los, fascinats per unes receptes que ja no es poden trobar enlloc més. El seu 50è aniversari, el 17 de febrer del 2020, vaticinava tot un èxit de comensals i reconeixement. Dues setmanes més tard, però, començava la pandèmia.

Un documental enigmàtic

La seva història ha estat documentada per Guillem Cabra i Marc Clapés, que han dirigit Binu, història de dues estrelles, amb la qual van gravar més de 100 hores del dia a dia d’aquest local crepuscular. Guanyador del premi Biznaga de Plata al Festival de Màlaga, i actualment disponible a Filmin, el llargmetratge vol donar veu a una parella que ha estat constantment silenciada.

Il·lustracions originals dels llibres d’Ignasi Domènech.

Clapés i Cabra, a més, van decidir distanciar-se del llenguatge clàssic i seqüencial i potenciar certes dissonàncies entre text i imatge, evitant la correlació directa (a la televisió això té un nom ben gastronòmic: “de patata a patata” significa que es mostren imatges de patates mentre es parla d’aquest tubercle, evidència portada al màxim). La música inquietant, de vegades kubrickiana, acompanya aquesta parella que no surt mai del restaurant.

Aquest qüestionament a l’hora de muntar s’alinea amb el propi qüestionament d’El Racó d’en Binu, que posa en entredit la cuina actual defensant receptes com la llagosta a la cardinal, el filet Wellington o el llobarro a la papillota, a més de pròpies com la sopa del Maresme, el filet Francesc o les mítiques garotes que a tants polítics han enamorat.

La recepta més enigmàtica, però, és aquest suflé que imita el barret d’un cuiner i que més d’una persona s’ha ofert a comprar-ne la recepta. “A mi ja no em poden comprar, ja no estic a la venda”, exclama en Francesc des del menjador ideat per l’arquitecte Antoni de Moragas, sota unes il·lustracions originals dels llibres d’Ignasi Domènech i uns menús de seda natural. “Si jo pogués, li prendria foc a tot”.

Llobarro a la papillote.

Però, un moment: si la seva motivació final no és el reconeixement, els diners o la perpetuació d’un negoci o d’un estil, per què han aguantat tant de temps quan tot els hi ha anat en contra? Li preguntem i ens respon amb una de les seves frases críptiques: “No hem abandonat perquè massa persones haurien estat contentes. Al final, el que ha tingut raó he estat jo”.

Curiosament, o potser no tant, al documental apareix Sol davant el perill, el western en què, després de molta resistència i dubtes, Gary Cooper i Grace Kelly s’enfronten sols al malvat i maccarthista Ian MacDonald. D’alguna manera, aquesta lluita contra l’amenaça exterior també és present a la faula del Binu. Una història que recorda als gormands i llamencs del món una lliçó ben important: sí, estem sols davant l’adversitat, però cal lluitar fins al final.

 

Compartir
Publicado por
Anna Torrents

Artículos recientes

  • Trencadís

El cinema a la fresca de la Sala Montjuïc es trasllada a les Tres Xemeneies

Del 27 de juny al 6 d'agost es podran gaudir d'una selecció de 18 pel·lícules…

30 d'abril de 2025
  • Creativitat

La Escocesa, residència d’art entre vidres trencats i edificis fabrils intel·ligents

L'antic recinte industrial del Poblenou veu créixer el seu centre artístic i es prepara per…

30 d'abril de 2025
  • Good News Barcelona

La japonesa NYK construirà la nova terminal de cotxes del port per 75 milions

La infraestructura ha adjudicat la terminal a la naviliera per 27 anys

30 d'abril de 2025
  • Good News Barcelona

Automobile Barcelona apunta a 350.000 visitants mentre accelera cap a l’electrificació

El saló internacional organitzat per Fira de Barcelona reunirà 29 marques automobilístiques del 9 al…

29 d'abril de 2025
  • Creativitat

L’art digital despunta a Barcelona amb l’OFFF Festival

L'esdeveniment comptarà per primer any amb un programa d'activitats gratuïtes a la zona de Glòries,…

29 d'abril de 2025
  • Barcelona Global Young Talent

“L’educació de qualitat i les habilitats digitals són clau per als joves”

Entrevistem Eric Antràs Agut, participant del programa de lideratge i ciutat de Barcelona Global i…

29 d'abril de 2025