Opinió

Una nit per recordar: la gala anual de la Fundació Catalunya Cultura

El passat 14 d’octubre vam viure una nova edició de La Nit de l’Empresa i la Cultura, una vetllada que va demostrar, una vegada més, que quan la cultura és al centre, la societat s’eleva. Una menció especial a l’equip de la Fundació Catalunya Cultura, liderat per Maite Esteve i presidit per Eloi Planes, per aconseguir no només una nit amb un missatge profund i alhora entretinguda, sinó per treballar cada dia amb propòsit i passió per la nostra societat. Perquè, sense cultura, la societat és morta.

La meva participació com a jurat en l’última edició va ser, per a mi, molt més que un honor; va ser una revelació. Quan se’m va encarregar, juntament amb els meus companys Aitor, Pere, Cristina i Jordi, avaluar els projectes en les categories de Gran Empresa i Petita i Mitjana Empresa, vaig començar amb una idea preconcebuda: esperava trobar iniciatives valuoses emmarcades dins la Responsabilitat Social Corporativa (RSC).

L’impacte va ser immediat. No vaig trobar només bones intencions, sinó un veritable ecosistema d’inversió en valors, talent i innovació. Vaig descobrir empreses, algunes sense el ressò mediàtic que mereixen, amb una aposta real i estratègica per la cultura. No es tracta de donar suport per quedar bé, sinó d’un compromís autèntic: la cultura com a vehicle més potent per generar impacte social i econòmic genuí.

Les empreses han de garantir els beneficis a curt termini, però també la competitivitat i la sostenibilitat a llarg termini. I avui, aquesta competitivitat no es mesura només amb el balanç financer, sinó amb la seva capacitat d’adaptació, de disrupció, d’atracció de talent i d’impacte positiu a la societat.

Aquí és on el talent cultural esdevé el veritable motor de transformació. La cultura, en totes les seves formes, des de les arts escèniques i visuals fins al disseny o la divulgació científica, ens aporta pensament lateral, esperit crític i creativitat, tres actius imprescindibles per a la supervivència i evolució empresarial.

Quan una empresa inverteix en un projecte cultural, no està fent una donació, està fent una aposta estratègica pel seu futur. Està incubant idees, narratives i lideratges que marcaran el demà. El suport empresarial a la cultura ha de ser vist com una inversió amb retorn, en valors, en reputació, en innovació i en capacitat disruptiva.

Jurat del Premi Cultura durant la Nit de l’Empresa i la Cultura, amb Helena Torras com a membre del jurat.

El missatge que la Fundació Catalunya Cultura impulsa: que la cultura sigui un pilar fonamental de la societat, no és una aspiració idealista, sinó una necessitat per a qualsevol economia avançada. Perquè la cultura actuï com a pilar, cal que l’empresariat la tracti amb el mateix rigor i ambició que qualsevol línia de negoci estratègica.

La Nit de l’Empresa i la Cultura ens recorda cada any la importància de donar suport i reconèixer projectes culturals que generen valor real. Ens mostra que, a casa nostra, hi ha iniciatives que, tot i néixer amb pocs recursos, estan transformant la societat i el teixit empresarial. Són aquestes iniciatives, visionàries, persistents, compromeses, les que alimenten el pensament crític i la innovació. La nostra responsabilitat social no és només compensar, sinó accelerar aquest impacte. Hem d’actuar com a motors d’impuls del talent, identificant i finançant idees culturals que millorin la qualitat de vida de la nostra ciutat i del nostre país.

Presentació del projecte Vibez durant la Nit de l’Empresa i la Cultura.

Programes com Impulsa Cultura són essencials: converteixen el talent en projectes viables, innovadors i amb impacte. Són el punt on l’escala empresarial es troba amb la profunditat cultural, generant un cercle virtuós de creixement. Després d’aquesta experiència com a jurat, en surto amb una convicció clara: l’aposta per la cultura a Catalunya és molt més àmplia i sòlida del que sovint imaginem. Només cal fer-la visible i situar-la en el centre de les decisions estratègiques.

Convido tothom a canviar la lent. Deixem de veure el suport a la cultura com una despesa o una acció filantròpica, i comencem a entendre’l com el que realment és: la matèria primera de la creativitat, la innovació i l’humanisme que necessitem per mantenir la competitivitat global i construir una societat més rica, més justa i més il·lustrada.

Que La Nit de l’Empresa i la Cultura continuï sent el catalitzador d’aquesta visió.

Compartir
Publicado por
Helena Torras

Artículos recientes

  • Professionals

Pas a pas, amb passió i sentit, la visió empresarial de Joaquim Uriach

Cinquena generació d'una saga amb 187 anys d'història, el també actual president del Palau de…

13 de novembre de 2025
  • Lletres

On no s’apaga la memòria d’aquesta ciutat

Un llibre recull la història de l'Arxiu Municipal de Barcelona des de la seva fundació,…

13 de novembre de 2025
  • Good News Barcelona

El Liceu reuneix els seus Mèdici

Un recordatori del poder transformador de la cultura quan empreses, institucions i creadors caminen junts

12 de novembre de 2025
  • Business and Talent

Barcelona concentra el 92% del talent digital de Catalunya (i el 17% d’Espanya)

De la recerca biomèdica al 5G: Barcelona accelera la concentració de talent digital, projectes i…

12 de novembre de 2025
  • Opinió

Ciutats globals, la darrera frontera davant dels nous bàrbars

L'únic mitjà segur de dominar una ciutat acostumada a viure lliure és destruir-la. Aquesta cita…

12 de novembre de 2025
  • Good News Barcelona

Innovació i tecnologia per a una gestió sostenible de l’aigua metropolitana

El projecte pioner PERTE RESSONA té com a objectiu transformar el cicle integral de l’aigua…

12 de novembre de 2025