Solucions multifactorials, incentius i mirada global, claus per a un futur més sostenible

Directius de Vueling, Cellnex i Zurich defensen al Cercle d'Economia la necessitat d'avançar cap a la simplificació burocràtica i de contemplar la transició verda com una oportunitat per impulsar nous sectors, com el vinculat al combustible sostenible a l’aviació

Impulsar iniciatives des de múltiples angles per fer passos cap a la sostenibilitat, en un context amb incentius per avançar en aquesta direcció i amb una visió global que posi el focus d’acció també en l’àmbit local. És la fórmula cap a un futur més sostenible que han plantejat des de les seves respectives postures la consellera delegada de Vueling, Carolina Martinoli; el conseller delegat de Cellnex, Marco Patuano: i la consellera delegada del grup Zurich a Europa, Orient Mitjà i Àfrica, Alison Martin, a la reunió anual que organitza el Cercle d’Economia. 

“Hem de construir resiliència junts, per reduir la probabilitat i l’impacte de les conseqüències del canvi climàtic”, ha destacat Martin, que ha insistit en la necessitat d’abordar aquests reptes de manera col·lectiva. La també responsable global de sostenibilitat de Zurich considera que aquesta col·laboració ha de fomentar-se no tant a nivell global, sinó en l’àmbit local, “per resoldre problemes que després podran prendre’s com a exemples i escalar-se a una escala més global”. 

Per resoldre aquests problemes, la representant de Zurich proposa “incentivar la innovació que es requereix per anar cap a la transició”, i contemplar la transformació de l’economia com una oportunitat: “Mirem als riscos, però no estem espantats, sinó que busquem com solucionar-los”. 

Martinoli veu en la indústria del SAF una potencial oportunitat que podria generar fins a 58.000 milions d’euros a Espanya

La CEO de Vueling ha posat el focus en una d’aquestes oportunitats: el combustible sostenible a l’aviació, conegut com a SAF. Tot i ser prop d’un 5% més car que el jet fuel, el 2023 “es va vendre fins a l’última gota produïda de SAF”. No obstant això, aquesta producció no va arribar a l’1% del combustible que requereix l’aviació, per la qual cosa “el que es necessita són polítiques que ajudin a escalar-ho”. El SAF, que pot obtenir-se de residus urbans i agrícoles, representa una opció de curt termini per al sector, ja que no requereix canvis d’infraestructures ni dels avions. 

En aquest sentit, Martinoli veu en la indústria del SAF una potencial oportunitat que podria generar fins a 58.000 milions d’euros a Espanya. Després de recordar que Vueling està compromesa amb utilitzar un 10% de SAF el 2030, per sobre del mandat europeu, ha contraposat la política d’incentius dels Estats Units amb la de la normativa de la UE: “El risc que correm és que acabem sent importadors, i el que necessitem són més incentius a la producció”. 

“És possible descarbontizar l’aviació, però no és fàcil, no és ràpid, no és barat, i no podem fer-ho sols”, ha avisat Martinoli, que ha detallat que l’aviació és responsable d’entre el 2 i el 3% d’emissions a nivell global: “Moltes vegades existeix una demonització de l’aviació, tenint en compte el valor econòmic, social i humà que genera el sector”. 

Taula rodona al Cercle d’Economia, amb els directius de Zurich, Vueling i Cellnex.

Simplificació administrativa

El CEO de Cellnex ha coincidit a defensar que “la revolució necessita una gran escala” i que es dibuixi un pla estratègic des d’Europa. “I Europa no pot ser la pàtria de les regles”, ha sostingut en una taula rodona moderada per la vocal de la junta directiva del Cercle Carmina Ganyet. Ni excessives regles, ni excessius tràmits. “Quantes vegades hem dit que hem d’avançar cap a la simplificació?”, ha inquirit. 

La simplificació administrativa i la disminució de la càrrega burocràtica no només escurça terminis, sinó que permet reduir costos i gestionar els recursos “de forma més intel·ligent”, segons Patuano, que ha recordat que Cellnex té el compromís d’aconseguir un consum energètic 100% verd el 2025. Aquest compromís implicarà un major cost per a l’operador d’infraestructures ja que, “per incongruent que sembli, l’energia verda és més cara que la que no ho és”, ha remarcat, apuntant cap a un altre dels factors que poden abordar-se per a avançar en aquesta transició sostenible.

Compartir
Publicado por
Anna Badia López

Artículos recientes

  • Professionals

Cristina Castañer: “L’artesania s’està convertint en el nou gran luxe silenciós”

Amb gairebé 60 anys, Cristina Castañer va decidir donar un gir a la seva vida…

31 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

L’automobilística xinesa Chery aposta per Catalunya amb un nou centre de R+D a Cornellà

La nova planta, que es posarà en marxa al llarg de tardor, comptarà amb una…

31 de juliol de 2025
  • Professionals

“La IA ens ajuda a aconseguir l’excel·lència en els serveis als nostres clients”

En els últims anys, la sostenibilitat s'ha convertit no només en una necessitat per al…

31 de juliol de 2025
  • Creativitat

Dissenyar sistemes, no edificis: la visió de Josep Miàs

Amb una trajectòria marcada per la cerca de projectes híbrids, flexibles i generosos amb el…

29 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

Barcelona inaugurarà el Tour de França 2026 amb un recorregut modernista

Els ciclistes desfilaran des de Sant Pau a la Sagrada Família el 2 de juliol,…

29 de juliol de 2025
  • Good News Barcelona

Vall d’Hebron estrena el primer ciclotró públic de Catalunya per a produir radiofàrmacs

Aquest accelerador de partícules permetrà desenvolupar medicaments essencials per al diagnòstic i tractament personalitzat de…

28 de juliol de 2025