Vistes de Barcelona desde la Rambla i Plaça Catalunya. © Martí Petit
Aquesta setmana el The New Barcelona Post, com ja vam fer fa unes setmanes amb el camp mèdic i científic, l’hem dedicat a radiografiar l’ecosistema emprenedor de la nostra ciutat. Barcelona ja no és només una postal mediterrània: s’ha convertit, en molt poc temps, en un laboratori on les idees es poden convertir en companyies globals.
Enguany la ciutat s’ha consolidat com el cinquè hub de startups de la Unió Europea i el 33è del món, després d’escalar cinc posicions en només un any. És la primera ciutat europea en captació de projectes d’inversió internacional , i és el tercer lloc preferit d’Europa per emprendre.
Les dades parlen per si soles: gairebé 2.300 empreses emergents actives i uns 19.000 professionals tech omplen avui el mapa local. Una densitat molt superior a la d’altres capitals europees molt més grans que Barcelona. Aquesta massa crítica es nodreix d’una qualitat de vida incomparable, infraestructures digitals d’avantguarda i una agenda d’esdeveniments que concentra capital i talent global: 4YFN, Tech Sprit, MWC, BNEW, ISE o Smart City Expo, per citar només alguns exemples.
Però la veritable prova són els casos d’hipercreixement. TravelPerk, com vam explicar des de The New Barcelona Post, va tancar aquest gener una ronda de 192 milions d’euros i ja ha assolit una valoració de 2.700 milions de dòlars. Factorial consolida el seu estatus de unicorn. Wallbox exporta carregadors elèctrics a mig planeta. I Glovo, en un procés de consolidació després de la seva sortida amb Delivery Hero, ha esdevingut un cas d’estudi a Harvard.
Mentrestant, però, la llista no para i, per sort, continua creixement: Exoticca, Submer, Heura o Qilimanjaro Quantum Tech. Una demostració que Barcelona juga en verticals d’alt impacte i dins d’una lliga global.
La iniciativa privada, com hem estat explicant aquesta setmana, no camina sola. Programes com Barcelona Activa, el Pla Lidera de la Generalitat o el nou pla Barcelona Impulsa reforcen la col·laboració públic-privada i injecten capital, espais i mentoratge a totes les fases de creixement.
Barcelona és una marca que, per sort, no necessita gaires presentacions
A més Barcelona, en un escenari global carregat d’improvisacions i retrocessos en el camp de les llibertats, té la capacitat de parlar al món amb un discurs propi. Amb un llenguatge “Made in Barcelona”. Un discurs integrador, amb la creativitat com a bandera i defensant un sistema plural i de llibertats. Barcelona ja té velocitat. Ara, però, necessita persistència i, sobretot, necessita ambicionar sense descuidar, com apuntava la Mar Galtés, la gent de la ciutat i de les empreses del país.
Barcelona és una marca que, per sort, no necessita gaires presentacions. El moment és propici, ja que les idees brillants, avui en dia, no coneixen fronteres. Això sí: necessiten un lloc on arrelar. I fer-ho amb facilitat: sense complicacions administratives absurdes i amb el convenciment que, si juguem bé les cartes, el lloc pot ser Barcelona.
L'estudi per a desenvolupar nous tractaments i vacunes innovadores per a la tuberculosi, i el…
L’ancestral 'meublé' de Barcelona es converteix en un hotel turístic, esborrant encara més la fràgil…
“Ja sé que no descobreixo res si dic que la perseverança és una de les…
Laura és científica, vesteix bata blanca i rarament surt del seu laboratori. Té l'ambició de…
Les dones representen entorn del 20% dels fundadors d'empreses emergents des de fa prop d'una…
La presidenta de la comunitat de 'business angels' inversores WA4Steam defensa que l'objectiu d'ampliar l'emprenedoria…