Diego Quiroga bocetando una moto de Volta BCN
Diego Quiroga esbossant una moto de Volta BCN a l'estudi d'Ànima Design.

Ànima Design, l’estudi barceloní darrere de productes de multinacionals referents

L'empresa de disseny industrial mira a Europa central per continuar expandint-se, ja consolidada a Àsia i amb presència també a Amèrica

Motos elèctriques, exoesquelets, desfibril·ladors, eines de tota mena, bicicletes sense radi, un violí elèctric i, fins i tot, una incubadora per a nadons prematurs extrems. Són productes de marques, àmbits i funcions molt diferents, però que tenen un origen comú: Ànima Design. L’estudi barceloní de disseny industrial s’encarrega d’esbossar el producte, tant des del punt de vista de l’enginyeria com de l’estètica. Els seus projectes es colen en els catàlegs de grans multinacionals com Bosch, Tefal, Jata, Siemens, Teka i Motorola, entre una llarga llista de firmes referents.

L’estudi el va fundar Diego Quiroga el 2002. “Vam començar treballant amb diversos clients, sobretot amb una empresa catalana que fabricava eines. Nosaltres fèiem el disseny industrial, de l’estètica i la fabricació”, explica Quiroga més de 20 anys després. En aquestes dues dècades, Ànima Design ha anat evolucionant fins a situar els seus ingressos en uns 2,5 milions d’euros, amb un ebitda del 33%: “Tenim molt benefici perquè, en el fons, no venem producte, venem idees”.

La trajectòria de l’empresa ha estat marcada per haver aprofitat oportunitats que ha detectat pel camí. “Dos anys després de començar a treballar amb aquest client, un dels seus fabricants es va interessar per un dels nostres dissenys”. La companyia no operava precisament a prop ni era una empresa qualsevol: “És un fabricant xinès que és el número 1 mundial, fabrica per a totes les grans empreses. A través d’ell, vam començar a treballar amb les empreses més conegudes del món”.

Ànima Design va començar a créixer, i va acabar dissenyant entre 50 i un centenar de màquines a l’any per a aquesta empresa xinesa. Aquí, no obstant això, va començar a produir-se una “paradoxa”, i és que “grans empreses europees contractaven aquest fabricant a la Xina, i ells ens contractaven a nosaltres. En lloc d’europeus contractant europeus, passàvem per la Xina”. I així va començar tenir renom a Àsia, mentre que seguia sent poc coneguda a Catalunya.

Al marge d’incongruències i relacions transfrontereres, l’estudi barceloní es va expandir de forma accelerada: “Vam anar creixent tant que va arribar un punt que no podíem créixer més. Treballàvem per a tots els grans del sector, i vam decidir obrir-nos a altres sectors”. Va posar llavors el focus en la mobilitat: bicicletes, motos i altres vehicles van començar a agafar força en el portfoli d’Ànima Design.

Entre ells, van dissenyar productes pioners amb ressò internacional, i altres que van tenir també eco localment, com la moto elèctrica de Volta BCN, “una de les primeres motos elèctriques catalanes”, que encara porta la Guàrdia Urbana. “Això ens va permetre ser més coneguts aquí, perquè llavors encara érem molt coneguts a Àsia i part d’Europa, però no a casa”. Guanyar en visibilitat els va catapultar per treballar en projectes singulars, com el de la primera bici sense radi d’OohBike.

Diego Quiroga de Ànima Design.
Diego Quiroga amb una maqueta del disseny d’Oohbike.

I de sobte, va arribar la pandèmia. I amb ella, oportunitats imprevistes. “Ens van venir a buscar per al disseny de productes mèdics, com dispensadors de fàrmacs i desfibril·ladors, i vam entrar en el sector”. Ànima Design va descobrir així el sector que ara representa el 65% de la seva facturació, a través de grans farmacèutiques com Almirall, Grifols i Roche.

“La incubadora prèvia a la incubadora”

L’estudi no es queda aquí en l’àmbit mèdic. Ànima Design és una peça clau del desenvolupament d’una incubadora líquida per a bebès extremadament prematurs. El projecte, de la mà del doctor Eduard Gratacós amb el Clínic i Sant Joan de Déu, replica les condicions de l’úter, amb una simulació de cordó umbilical unit a un sistema de suport vital, per a prematurs de menys de 28 setmanes.

“És la incubadora prèvia a la incubadora”. Per ara, s’han realitzat proves clíniques amb fetus d’animals. “La previsió és començar enguany a dissenyar el model per a humans, i poder fer la primera prova el 2026”, detalla Quiroga. Ànima Design contribueix en aquest projecte amb el seu coneixement sobre materials, mecànica i sistemes de tancat, “aplicat a un producte d’alta innovació”.

L’empresa ha obert un espai de fabricació i prototipatge per als seus propis dissenys i per a productes de tercers

La irrupció d’Ànima Design en el món mèdic va més enllà, i té ara un particular protagonista: els exoesquelets. “En dos anys, hem fet tres tipus d’exoesquelets”, des d’uns que permeten caminar a nens amb problemes motors de Marsi Bionics fins un pensat per a esportistes que permet moure’s de forma més ràpida i lleugera, passant per un que permet que persones afectades per un ictus caminin mitjançant un electroestimulador que imita el moviment de la cama del costat sa.

A més, l’empresa ha transcendit la seva activitat habitual per obrir una nova divisió: un espai de fabricació i protipatge. Amb una inversió de mig milió d’euros entre equip i software, Ànima Design ha obert un espai a les seves oficines de Barcelona en el qual poden fabricar prototips tant de l’empresa com de tercers. “Aquesta possibilitat accelera moltíssim els processos: prototipem un braç robòtic al matí, i a la tarda ja el tenim, veiem què cal millorar i l’endemà fem la segona versió. Podem escurçar el temps al màxim”.

Diseñador de Ànima Design
Dissenyador d’Ànima Design treballant a les oficines de Barcelona.

Expansió internacional

El creixement d’Ànima Design l’ha portat a obrir oficines a la Xina —on també té un laboratori de fabricació mecanitzat— i, des de fa dos anys, a Miami. Amb els aranzels dels Estats Units, ara estan reenfocant l’oficina de Miami per potenciar la seva presència a Llatinoamèrica i, en paral·lel, han obert recentment una oficina a Madrid. Distribuïdes per les seves diverses seus, l’estudi compta amb un equip d’unes 30 persones, amb més d’una vintena a Barcelona.

Ara, l’empresa busca diversificar-se en nous sectors i potenciar la seva presència en altres mercats, sobretot en el centre d’Europa, amb el punt de mira posat a Alemanya, Suïssa, Txèquia i Eslovàquia, “una zona molt potent de producció”. I és que l’estudi ho té clar: “Els dissenyadors han d’estar on està la indústria”.

Violín eléctrico de Ànima Design
Violí elèctric dissenyat per Ànima Design.