El director general de Derby Hotels Collection, Joaquim Clos. © Arduino Vannucchi
El director general de Derby Hotels Collection, Joaquim Clos. © Arduino Vannucchi

Joaquim Clos: “Els clients ja no s’acontenten amb una bona habitació; busquen experiències”

Derby Hotels Collection mira a futur amb noves reformes i inversions i amb el radar posat en noves ciutats a les quals portar la seva proposta diferencial d'experiència premium i art en hotels emblemàtics

Prop de 5.000 peces d’art habiten en els més de 20 establiments de Derby Hotels Collection. Amb presència a Barcelona, Madrid i Londres, els hotels de l’empresa familiar juguen amb art i immobles cèntrics i històrics com a segell de la casa.

Com a director general, Joaquim Clos aborda els projectes a futur de la cadena, en una Barcelona amb un gran múscul turístic en la qual algunes xifres estan entrant en fases més estables. Clos ens rep entre propostes de Nadal del Claris i reunions de tancament de l’any.

— Com acaba Derby Hotels Collection el 2025?

— Tancarem l’any mantenint el preu mitjà i potser baixant un parell de punts l’ocupació, però sempre dins d’uns paràmetres molt bons. Suposo que hi ha diferents lectures, i la meva és positiva. Venim d’anys molt bons, i tot i que les xifres no es moguin gaire o fins i tot baixin lleugerament, venim de bones dinàmiques. A Barcelona hem viscut crisis, i ara no és el cas, és una altra cosa: sempre volem més, sempre volem créixer. Després de molts exercicis en positiu, t’has d’acabar estabilitzant.

— Veus signes d’alerta en l’evolució del turisme a Barcelona?

— Algunes dades estan decreixent, però no en picat. Crec que és una corba que comencem a entreveure però no per alarmar-nos.

— Va en la línia de l’estratègia de Barcelona de captar menys però millor turisme?

— Tot és simptomàtic d’aquesta estratègia. Quan tens un preu alt, tens un client de més poder adquisitiu. I quan arriba el moment de tancar, si les xifres han caigut una mica, has de recordar aquesta aposta.

— Quins són els plans de la cadena a Barcelona?

— Tenim sobre la taula un nou edifici d’apartaments a L’Hospitalet de Llobregat. Fa dos anys vam estrenar el primer a la Plaça Europa, i el resultat ha estat tan bo que estem aixecant un altre a la promoció del costat. Teníem clar que els apartaments funcionarien a nivell de Fira, però també ha funcionat molt bé per al client d’oci, i per això ens reforcem allà.

— Teniu més projectes de creixement a Barcelona?

— Estem plantejant una inversió important al Claris, enfocada a l’actualització d’habitacions. A Madrid estem acabant una inversió al Villa Real, i l’any que ve li tocarà a l’Urban.

— I a nivell internacional?

— L’operació més rellevant és la reforma del The Caesar de Londres. Vam fer una primera fase que vam tancar amb 13 milions de lliures, i ara tancarem una segona més petita, però no per això menys complexa. Són menys habitacions, però a les zones nobles, i té l’inconvenient que has de molestar una mica més el client. Començarem al gener, amb una inversió que oscil·larà entre els sis i els set milions de lliures.

— Al final, gairebé 20 milions.

— Sí, es tracta d’una reforma integral. La nostra aspiració és convertir-nos en el millor hotel boutique de la zona, entre Bayswater i Notting Hill. El barri ha evolucionat brutalment, i ara s’està enfocant en l’oci. Estan arribant nous competidors, i això fa que el barri estigui creixent en oferta i posicionament.

El director general de Derby Hotels Collection, Joaquim Clos. ©Arduino Vannucchi
Joaquim Clos dirigeix la cadena des del 2001. © Arduino Vannucchi

— En aquest sentit, els competidors es converteixen en aliats?

— En certa manera, sí. Aea, la zona s’està convertint en una molt bona alternativa a Mayfair.

— I alhora, competiu. Us dirigiu a públics diferents?

— Nosaltres a Barcelona tenim un nom, hi ha gent que ens busca quan va cap allà. Quan vam obrir, ens vam convertir una mica en els referents dels barcelonins que anaven a Londres, vam atreure molt client nacional. Seguim atraient molts clients fidels a la nostra empresa que hi van sovint.

— I més enllà del client nacional?

— Ja ens hem fet un nom a la ciutat. Tenim molt client europeu i molt del Regne Unit.

— Fa temps que teniu posat el radar a Lisboa.

— Hi tenim moltes opcions en estudi. La ciutat ens agrada molt, i hi anem sovint per anar estudiant aquestes opcions.

“S’ha d’estar obert a tot, no es pot dir no d’entrada a res”

— Teniu més ciutats europees al focus?

— Ens arriben moltes propostes; moltes les descartem, moltes les mirem.

— Què necessites per ser mirades? Quins són els requisits?

— Busquem edificis històrics en ciutats prime. I per molt que t’interessi una ciutat, si t’arriba alguna proposta d’una altra en un immoble emblemàtic, t’ho pots plantejar. Sempre busquem opcions diferencials que vagin en la línia de la nostra personalitat.

— També més enllà d’Europa?

— Ara hem d’estar oberts a tot. Hi ha molts factors que abans no tenien tant de pes i que ara els tenen. Ara, el centre de les ciutats prime d’Europa tenen un preu molt elevat, i això et fa obrir una mica el focus. S’ha d’estar obert a tot, no es pot dir un no d’entrada a res.

— Quin pes tenen els mercats internacionals dins la cadena?

— El client principal segueix sent l’americà. Fa molts anys que vam començar en el mercat. Els clients europeus i els asiàtics també estan tenint un pes important a Barcelona.

Joaquim Clos por Ferran Nadeu
Clos és un apassionat d’Egipte, com els seus pares, Montse Casellas i Jordi Clos, impulsor del Museu Egipci de Barcelona. © Ferran Nadeu

— Més enllà de la procedència, quina evolució han seguit els clients els últims anys?

— Són clients més informats que no s’acontenten amb un bon llit i una bona habitació, sinó que busquen una experiència. Totes les cadenes hoteleres fa temps que invertim en aquesta direcció.

— És difícil diferenciar-se?

— Abans de tenir una proposta diferencial, has de tenir uns serveis i unes comoditats d’acord amb la teva categoria. Un cop tenim això (i ho tenim), nosaltres oferim ubicacions prime en edificis històrics, i des de fa molts anys els acompanyem de dos punts de batalla: la sostenibilitat i l’art.

— L’art és una de les vostres grans senyes d’identitat.

— Tenim col·leccions realment úniques. És la contribució de la cadena per dur l’art a la realitat.