Serà l’AM38, volarà sis cops per setmana, durarà 12 hores i mitja i connectarà directament els aeroports del Prat de Barcelona i Benito Juárez de Ciutat de Mèxic. S’estrenarà el pròxim 29 de març de 2026 i suposarà el retorn d’Aeroméxico a Catalunya després de sis anys de pausa marcats inicialment per la pandèmia, la presència d’un altre operador al seu mercat natural i un intent anunciat a Fitur 2024 que finalment no va quallar.
El retorn de la companyia mexicana coincideix amb una etapa d’expansió de l’Aeroport del Prat en rutes internacionals i intercontinentals, tot i que en aquest cas el servei a Mèxic no és estrictament una novetat, ja que la companyia ja l’havia operat anteriorment. Però sí que serà novetat, després de diverses temporades, la possibilitat de tornar a escollir aerolínia per a viatjar directament entre les dues ciutats, ja que la ruta també la cobreix l’emiratiana Emirates, que fa escala aquí en un vol llarg que uneix Dubai i Mèxic amb el mateix avió.
Com que no és una companyia ni de l’Estat d’origen ni de destinació, els governs espanyol i mexicà van concedir a l’operadora dels Emirats Àrabs el que en dret aeronàutic es diu cinquena llibertat, un permís específic perquè companyies d’un tercer Estat puguin comercialitzar vols entre dos aeroports; com va passar en el seu moment amb Singapore Airlines, que va arribar a volar entre Barcelona i São Paulo com a continuació dels seus enllaços entre Singapur i Catalunya. La mexicana operarà per dret propi, com ja va fer competint durant unes setmanes del 2019 i el 2020.
Un competidor fort
Al seu retorn a El Prat, Aeroméxico es trobarà amb un operador ja madur a la línia. Emirates va iniciar Barcelona-Mèxic el desembre del 2019 amb la mala sort que la pandèmia estava a punt de tancar fronteres. La companyia va recuperar els vols de passatgers l’estiu del 2021, tot i que va mantenir algunes operacions de càrrega entre ambdues ciutats aprofitant l’espai disponible a les bodegues i, fins i tot, de vegades la cabina de passatgers per transportar mercaderies com medicaments o tèxtils.
Des de la recuperació de freqüències d’aquell estiu post-COVID, Emirates ha consolidat el vol directe i els passatgers que abans travessaven l’Atlàntic amb Aeroméxico també podien fer-ho, encara que la mexicana oferia connexions via Madrid, París o Amsterdam, canviant d’avió allà. A partir de la primavera de l’any que ve, passar per Barajas, Charles de Gaulle o Schiphol serà opcional, ja que la mexicana volarà amb avions propis entre els dos punts.
Últimament, i per a vols intercontinentals, l’aerolínia utilitza els Boeing 787 Dreamliner, aparells molt més moderns que els Boeing 767 que acostumava a emprar en les seves etapes anteriors a El Prat, excepte les últimes setmanes del 2019 i les primeres del 2020.

Aeronaves de México
La companyia que torna l’any vinent, originalment Aeronaves de México, S.A., es va fundar fa 91 anys, el 14 de setembre de 1934, per l’empresari Antonio Díaz Lombardo. Com en la majoria d’aerolínies que es van crear a Llatinoamèrica, els Estats Units hi eren al darrere per interessos geopolítics. En aquest cas, el suport tècnic i el 49% del capital original eren de la mítica Pan American World Airways.
Durant el seu primer quart de segle va operar oficiosament com “la Pan Am mexicana” i va volar amb els aparells típics de l’època: Douglas DC-3, DC-4 i fins i tot el Comet 4 britànic, sempre amb Pan Am com a accionista majoritari i soci industrial fins que l’any 1959 va adoptar oficialment el nom comercial Aeroméxico, nom amb què va arribar a Europa als anys 60.

El nou nom, que es manté actualment, va coincidir amb la nacionalització del 1959. Va ser privatitzada l’any 1988, fortament reestructurada el mateix any, va viure un intens ball d’accionistes públics i privats durant les dècades següents i actualment viu una etapa d’expansió geogràfica cap a mercats asiàtics i europeus, amb la nord-americana Delta Air Lines com a accionista de referència (20%).
L’empresa està integrada a l’aliança aèria SkyTeam, agrupació de 18 aerolínies internacionals que opera prop de 15.000 vols diaris a 1.036 destinacions arreu del món. En el cas del Prat, la meitat de les companyies d’aquesta associació volen a Barcelona i algunes —com Air Europa, China Airlines o Saudia— podran alimentar el passatge dels vols a Ciutat de Mèxic.
Aeroméxico o Emirates: la competència Catalunya-Mèxic torna a estar servida.