Estrena del Festival Grec amb l'espectacle “Le Petit Cirque".

Ni petit, ni circ

Després de mesos d’espera, el Teatre Grec va encendre el seu encant diví el passat 26 de juny amb 'Le Petit Cirque', una estrena mundial concebuda per Pomme al costat de Marie i Yoann Bourgeois. La nova era del festival, capitanejada per Leticia Martín, es dirigia clarament a fer esclatar un llampec escènic. Una obra poètica i amable, de baixes revolucions, que deixava un llistó alt tant per al festival com per a la companyia mateixa.

Tot i que (segons sembla) l’espectacle no va sacsejar el món teatral, a mi em va sacsejar. Em podria haver sacsejat una mica més si la música, que n’és el centre (i no pas el circ), hagués estat alguna cosa més que bonica: hagués estat una mica més èpica, amb algun capítol de ritme més accelerat, d’acció musical i escenogràfica més trepidant i menys de vidre fràgil. Però el resultat em va semblar emotiu, perfeccionista, sensible i estètic. A l’escenari es va desplegar un delicat i lúcid tribut a la naturalesa i al pas del temps.

Amb un llenguatge sense paraules (circ, dansa i cançó en directe), el muntatge es desenvolupa en una pista giratòria central, envoltada de poètica visual. La cantautora Pomme, amb gorro de mariner i un aire retro que evoca Jane Birkin (i aquella veu característicament sensual, xiuxiuejant, de les cantants franceses), va cantar i narrar el cicle vital a través del seu àlbum Saisons. Acompanyada d’un quartet de corda vestit com a fades, va teixir estacions que esdevenien escenes delicades: des del naixement (representat per un ou lluminós i confeti) fins a paisatges aquàtics i planetaris de llums rodones.

El circ contemporani de Yoann i Marie té una empremta poètica que ja coneixem de Minuit (2018) o Celui qui tombe (2023), però aquí l’energia transgressora va donar pas a un ritme pausat i contemplatiu. Discrepo de les crítiques que limiten l’espectacle a un “muntatge preciós i senzill”. Entenc la saturació, però per ser justos els detalls són cuidats a l’extrem i ja m’agradaria que totes les obres del Grec fossin tan minuciosament estudiades. Algunes imatges (la sobreposició de projeccions, el cos flotant de les acròbates i les esferes lluminoses que evocaven planetes) van arribar a moments de gran bellesa. Ja ho he dit: només vaig trobar a faltar èpica, entre tanta lírica.

Si la intenció era oferir una vetllada agradable i familiar, la proposta va encertar de ple. Els més petits (i també aquells adults que hagin renunciat al capià Garfi i encara recordin la innocència infantil) hi van connectar, seduïts pels ritmes suau i la poètica clara. L’esperit estiuenc es va fer present en cada vers de Pomme (“Tot recomença, tot sobreviurà”), una idea central del muntatge i de la pròpia inauguració. 

Leticia Martín, en la seva primera cita més enllà del Liceu, va celebrar un ambient distès, amb cava i coca als jardins suprajacents, una nit que va obrir les portes a set setmanes de descoberta escènica. I és cert: va ser exactament això, una festa amable, un preludi que no era una gran sacsejada al cor, però sí una carícia a les constants vitals. En la meva opinió, l’espectacle va confirmar que el Grec pot trobar-li el lloc ideal entre l’experiència i la sublimació artística. Sense ser una revolució, tampoc té complexos: parteix del seny i l’equilibri, i no vol més del que pot oferir. És fresca i estiuenca, com demanava el moment inaugural. Una culminació de la performance escènica? No. Un sopar a la fresca? Sí. I, en ocasions, l’oportunitat d’assaborir la bellesa sense presses és millor que el tro inesperat.

L’espectacle Le Petit Cirque ha obert les portes a set setmanes de descoberta escènica al Teatre Grec. 

Els grans moments: l’aparició del cos de llum, el ritme pausat de la pista giratòria, el final amb llums planetàries. El que li falta: un vertigen dramàtic i una tensió escènica més intensa. Però potser aquesta no era la intenció: potser es tractava de celebrar l’inici, no de tremolar.