Amb les dades oficials recopilades des del 1999 fins al 2024, podem identificar els certàmens més visitats, analitzar les tendències de participació i entendre com la Fira de Barcelona s’ha anat adaptant als canvis del mercat i la societat.
Els 10 certàmens més visitats de Fira de Barcelona (1999–2024)
Després d’analitzar els registres anuals de visitants a cadascun dels certàmens, destaquen clarament deu esdeveniments que han atret milions de persones:
Tal com es pot apreciar a la taula, el rànquing l’encapçala l’Automobile Barcelona amb 2.949.364 visitants entre els anys 1999 i 2024, seguit del Saló Nàutic (1.897.206) i Alimentaria (1.733.118).
10 Tendències i fluctuacions: què ens diuen les dades?
A continuació, extraiem algunes conclusions basades en l’anàlisi completa de les dades:
-
- Impacte de la pandèmia (2020-2021): La COVID-19 va provocar una caiguda dràstica de l’activitat firal. Molts certàmens van ser suspesos o van registrar xifres de visitants molt inferiors a les habituals.
- Cicles biennals i esdeveniments especials: Alguns certàmens, com Alimentaria o Automobile Barcelona, no se celebren cada any, sinó amb periodicitat biennal.
- Consolidació del lleure i la cultura: Esdeveniments com el Saló del Manga han anat guanyant protagonisme.
- Esdeveniments amb dècades d’història com Graphispag o Construmat han perdut visitants en els darrers anys, mostrant una tendència descendent. En canvi, fires més recents com ara ISE o Smart City Expo han experimentat creixements notables.
- L’automoció, un clàssic imbatible: Tot i les crisis econòmiques i els reptes del sector, Automobile Barcelona lidera el rànquing.
- Fires com Expoquimia o Hispack mantenen una assistència constant al llarg dels anys, fins i tot amb crisis econòmiques pel mig. Això demostra fidelitat del sector i utilitat clara per als seus públics objectius.
- Fires com a Festival de la Infància o Saló de l’Oci a Família acumulen xifres considerables en determinats anys, especialment coincidint amb vacances o festius. Són esdeveniments més “temporals” però amb un públic massiu i local.
- Certàmens com Bread & Butter, Eurocucina, Bizbarcelona o eShow apareixen només en alguns anys i després desapareixen del calendari, cosa que reflecteix una alta rotació en la programació de la Fira i un entorn competitiu molt canviant.
- El Mobile World Congress (MWC) o l’ISE no lideren el nombre absolut de visitants, però sí en internacionalització, posicionant Barcelona com a hub global d’innovació. A nivell quantitatiu, el seu impacte es percep més en economia local que no pas en xifres brutes de públic.
- Esdeveniments com Bizbarcelona, Barcelona Bridal Fashion Week o Fira de l’Ocupació no destaquen per xifres massives, però mostren una participació constant al llarg dels anys. Això suggereix que la Fira no només actua com a plataforma internacional, sinó també com a ecosistema útil per a l’economia local, amb certàmens dirigits a pimes, emprenedors, comerços o sectors laborals catalans.
Dades destacades del 2024
Durant el 2024, els principals certàmens celebrats a Fira de Barcelona han reunit desenes de milers d’assistents:
La 30a edició del Manga Barcelona va ser, sens dubte, el gran protagonista de l’any, aconseguint la xifra rècord de 167.000 visitants. L’esdeveniment, que s´ha consolidat com una de les trobades de cultura popular japonesa més importants d’Europa, confirma el seu ascens meteòric en popularitat, especialment entre el públic jove i familiar.
Amb 107.900 visitants, la combinació d’Alimentaria & Hostelco va tornar a demostrar la potència del sector agroalimentari i d’equipament hostaler. Per la seva banda, el Mobile World Congress (MWC), un dels estendards tecnològics de la ciutat, va reunir 101.000 assistents el 2024. Tot i que es va situar lleugerament per sota Alimentària en volum, manté el lideratge en impacte mediàtic i estratègic, amb presència d’executius, inversors i inversors. Un altre esdeveniment tecnològic que es continua consolidant és l’ISE (Integrated Systems Europe), que va registrar 74.099 visitants.