La Punyalada

Sobreviure en la societat de la neu

'La sociedad de la nieve' converteix una història de supervivència en un retrat contemporani on la victòria ja no és cosa d’herois

A banda d’un atac de cofoisme nacional ben comprensible (cruspir-se un hit de Netflix excel·lentment dirigit per un cineasta barceloní i amb una fitxa tècnica repleta de cognoms catalans), l’èxit de La sociedad de la nieve s’explica per com Bayona ha convertit el llibre original de Pablo Vierci en una pel·lícula on la supervivència no té cap mena d’èpica i més aviat poca cosa a veure amb l’heroisme. A diferència del llardós film Alive de Frank Marshall –rodat el 1993, en temps d’olimpisme capitalista i quan els self made man i els Jóvenes pero sobradamente preparados marcaven l’agenda de l’imaginari occidental– Bayona ha tingut la perícia d’explicar l’arxifamós accident del vol 571 als Andes sota el teló de fons d’un món on tothom ja ha acceptat amb parsimònia que, per tal de prosperar, tard o d’hora hauràs de cruspir-te algun company fins a deixar-ne només l’ossada.

La sociedad de la nieve digereix aspectes normalitzats (però traumàtics) de la nostra existència com ara la influència de l’atzar en el desenvolupament de la vida, la impossibilitat de tenir una relació pacífica amb una natura tant bella com hostil, l’ateisme segons el qual la fe no serveix d’una punyetera merda quan fins i tot la divinitat s’oblida de la teva existència i, cal insistir-hi, la plantofada d’acceptar que en aquest món et veuràs obligat a empassar literalment l’alteritat si vols tirar endavant. Hi ha un detall que pot passar desapercebut a l’espectador d’aquesta magnífica pel·lícula, i és com Bayona ha convertit l’antropofàgia supervivencial de l’equip de rugby Old Christians Club en un ritual pràcticament eucarístic (no cal ser un geni de la iconografia cristiana per veure com els jugadors, a mesura que perviuen, van adquirint la forma corporal i les ferides prototípiques de Jesús).

Lluny de provocar-nos paüra o ensucrada admiració, la desgràcia que pateixen aquests joves ens ha colpit profundament perquè –qui sap si d’una forma inconscient– els guionistes del film han volgut ressaltar com la felicitat també pot sorgir en l’aïllament més radical i en un entorn on la natura s’expressa de forma arbitràriament violenta. Viure a la societat de la neu és acceptar un darwinisme que tard o d’hora eliminarà els cervells menys adaptables al dolor (els morts es despatxen amb una simple tipografia; els vius s’immortalitzen perquè es tornen icones de la imatge) i fins i tot sentir un pèl d’enveja per aquells instants de perfecta solitud comunal amb un paisatge encara verge. Qualsevol accident és una desgràcia, però avui en dia seria interessant ordir una enquesta ciutadana on es plantegés si qualsevol de nosaltres estaria disposat a pagar per pujar a l’avió. 

Viure a la societat de la neu és acceptar un darwinisme que tard o d’hora eliminarà els cervells menys adaptables al dolor

Bayona explota molt bé aquesta barreja de repulsió i d’enveja pels supervivents, i radicalitza la contemporaneïtat d’aquest film a les escenes finals del metratge, en què –conscients que els alliberaran aviat– els jugadors de rugby comencen a fer-se selfies i s’abrillanten la cabellera, sabent a la perfecció que han iniciat una stardom notòriament adaptable al nou món de l’espectacle de masses. La capacitat de continuar, en el fons, ja no es relliga a la força d’un grup per mantenir-se unit sinó a l’acceptació post-traumàtica d’uns individus conscients que han esdevingut una història mercantilitzable. En aquest sentit, goso pensar que –en la meva enquesta imaginària– molts ciutadans del món no dubtarien a pujar de nou al 571 per tenir, si més no, la mínima opció de passar a la història, per molt que això acabés comportant sepultar una germana o cruspir-se el fetge d’un company d’equip. 

Bayona ha parit, en aquest sentit, un producte d’art contemporani molt escaient. Si l’hagués filmada Spielberg, faltaria més, ja seria una clara favorita a endur-se un bon grapat d’estatuetes. Però això d’haver nascut a Barcelona encara no cotitza tant com la pàtina jueva. I mira que, de sobreviure i de jalar-nos entre nosaltres per tirar endavant, segurament som la tribu que més en sap de tot el món. 

 

Compartir
Publicado por
Bernat Dedéu

Artículos recientes

  • Good News Barcelona

IESE i ESADE empaten com a segones millors del món en formació de directius

Les dues escoles de negocis barcelonines se situen per darrere de HEC París, en un…

20 de May de 2024
  • La Barcelona que estimo

Al·legat a favor de la platja de Barcelona

Si hi ha una cosa típica d’un/a barceloní/na de soca-rel és que mai va a…

20 de May de 2024
  • Good News Barcelona

“Dins del sector de la construcció, o ets sostenible, o no seràs”

El saló de la construcció de Fira de Barcelona creix un 50% en superfície en…

20 de May de 2024
  • Good News Barcelona

Quatre històries d’emprenedoria a CASA SEAT

Una taula rodona acostarà les experiències d'empreses emergents com Mundimoto, PropHero, Apolo Kids i Aldara

19 de May de 2024
  • El Bar del Post

Felipe Cabezas: Més enllà de la frontera entre el teatre i la vida

“Abans de res, jo soc actor i ho he estat des de molt jovenet. Vaig…

18 de May de 2024
  • Good News Barcelona

Barcelona pot ser el millor pavelló d’una Biennal

Sara Catalán no només vol exportar allò bo dels models que ha vist arreu del…

18 de May de 2024