Ampliación de la terminal BEST.
La terminal BEST de Barcelona després de l'ampliació. © Aina Martí / ACN

La terminal BEST guanya un 25% de capacitat amb una inversió de 150 milions

La instal·lació assoleix 34 blocs de distribució i preveu sumar dues grues de gran altura el 2026, compatibles amb l'ampliació del Prat

El Port de Barcelona continua creixent per posicionar-se entre els principals ports ja no a escala europea, sinó global. La terminal BEST ha incrementat la seva capacitat operativa en un 25%, amb una ampliació amb la qual ha sumat set blocs semiautomatitzats de distribució, fins a assolir un total de 34.

Amb l’ampliació, que ha requerit una inversió de 150 milions d’euros, la terminal disposarà de mil punts més de connexió de contenidors frigorífics, amb els quals arribarà a 3.000. L’operació es produeix en un moment de canvis en l’accionariat de la terminal, en la qual el gegant navilier MSC es quedarà amb el 50%, ara en mans de Terminal Catalunya SAU (Tercat), mentre que l’operativa i gestió de la terminal continuarà recaient sobretot en la multinacional Hutchison Ports.

A través d’aquesta ampliació de la terminal, Hutchison Ports reafirma la seva aposta per Barcelona, i obre “un nou capítol” de compromís amb “un futur sostenible”, ha defensat el responsable de la divisió europea de la multinacional, Clemence Cheng, en un acte al qual també han acudit el president de la Generalitat, Salvador Illa; el ministre Óscar Puente; la consellera Sílvia Paneque; el tinent d’alcalde Jordi Valls, i el president del Port, José Alberto Carbonell.

La terminal, que dona feina a 1.100 estibadors, es consolida com “la més eficient en termes operatius del Mediterrani”, segons Carbonell, que considera que posiciona la ciutat “en el mapa marítim global”. I ho ha fet a força d’anar innovant: “Hem passat de ser una terminal manual i mecànica a una automatitzada i electrònica, sense deixar ningú al camí”, ha defensat el conseller delegat de BEST, Guillermo Belcastro.

Així, la terminal, que l’any passat va moure 2,7 milions de contenidors, és clau no sols com a infraestructura, sinó també perquè representa una “connexió d’Espanya amb el món”, segons el tinent d’alcalde, també expresident del Port. L’ampliació s’ha materialitzat just un any després que la terminal aconseguís una altra fita: connectar-se a la xarxa elèctrica mitjançant el primer sistema Onshore Power Supply (OPS), convertint-la en la primera del Mediterrani en la qual els vaixells poden endollar-se a la xarxa i apagar per complet els seus motors quan estan atracats.

Terminal BEST de Barcelona
La terminal BEST continuarà ampliant-se. © Aina Martí / ACN

El creixement de la terminal no es queda aquí: dues noves grues de gran altura arribaran al moll el 2026. Les grues, ara en fabricació, seran compatibles amb l’ampliació de l’Aeroport del Prat, després de negociacions entre la cúpula de la terminal, l’autoritat portuària i Aena, com ha explicat a l’esdeveniment el ministre de Transports, Óscar Puente.

Aquesta ampliació del Prat no s’ha passat per alt. Alba Bou, alcaldessa del Prat de Llobregat —on també se situa BEST—, ha demanat que se segueixi l’exemple del creixement de la terminal per a la resta d’infraestructures, en al·lusió a l’aeroport, projecte que rebutja el seu Ajuntament. El president de la Generalitat ha recollit el guant: “Vetllarem perquè els mateixos estàndards que s’han aplicat aquí s’apliquin en les infraestructures aeroportuàries, viàries o ferroviàries”, ha garantit Illa.