El gènere documental viu un moment de clara expansió. I, tanmateix, molt pocs s’hi poden dedicar en exclusiva. “Dóna prestigi però no dóna diners”, lamenta Carles Bosch, que acaba d’estrenar el seu últim treball, Petitet, a DocsBarcelona.
Bosch és un veterà de l’ofici. Va treballar vint anys a TV3. Va ser un dels primers reporters del programa 30 minuts, on els seus reportatges de guerra i conflictes internacionals li van valer diversos reconeixements. El 2002 firma, amb Josep M. Domènech, el seu primer llarg documental, Balseros, sobre famílies cubanes que intenten arribar a la costa nord-americana. Va aconseguir la nominació a l’Oscar i va ser un èxit sense precedents. Juntament amb En construcción, de José Luis Guerín, va inaugurar el boom del documental a Espanya. Després vindrien Septiembres (2007), Revolució (2009) i Bicicleta, cullera, poma (2010), pel qual va rebre el Goya i va tenir notable presència internacional.
El periodisme li corre per les venes i confessa que se sent més reporter que “director de cinema” encara que també assegura que el documental l’ha ajudat a trampejar una professió que no viu el seu millor moment. “Estem acceptant treballar per a la ideologia que ens paga. Ho dic en plural malgrat que crec que, afortunadament, he aconseguit no fer-ho”.
És difícil creure que a algú amb un currículum així encara li costi (i molt) aixecar cada nou projecte. Ho accepta com a part del joc i assumeix que cada vegada toca començar de zero. Per poder fer Petitet va fer servir part de la liquidació de TV3 (sí, també costa de creure, però la televisió pública el va incloure en un ERO) i es va envoltar de gent jove i sense gaire experiència, però amb ganes i compromís. Es va comprometre a buscar finançament i, a la fi, el va aconseguir. “He pogut treballar amb una gran llibertat i amb cert esperit de resistència”.
Bosch, que sol aplicar estructures de novel·la clàssica o de guió de ficció als seus treballs documentals, en els quals sempre hi ha una progressió en el temps i un desenvolupament dels personatges, aconsella participar com a productor, poder tenir accés als números i algun dret sobre els premis i recorregut internacional. “Hi ha un esforç molt gran per part de l’autor en aquest tipus de projectes i em sembla just obtenir alguna compensació”.
Carles Bosch o començar sempre de zero
-
Per Morrosko Vila-San-Juan | 23 maig 2018
Manoel de Oliveira: el fotògraf, no el director
La Filmoteca ret homenatge al colossal director portuguès amb una...
- Per Gerard Moliné
J.A. Bayona, de camí als Óscars
El director barceloní opta a la Millor Pel·lícula Internacional amb...
Guerrero i Carbó i viceversa
L’Institut d'Estudis Fotogràfics de Catalunya exposa el projecte dels dos...
- Per Xavi Casinos
Loop, la contundent pantalla que mostra el més destacat del videoart
Loop, en la setzena edició, s’ha desenvolupat en tres eixos...
“Una pel·lícula pot provenir del passat, però sempre es conjuga amb el present”
Després de 14 anys sota la batuta d’Esteve Riambau, la...
El BCN Film Fest torna amb Susan Sarandon i el ‘biopic’ de Neus Català
El festival, amb seu central als cinemes Verdi, comptarà amb...
Foto Colectania celebra els primers 20 anys
La fundació consolida un arxiu de més de 3.000 fotografies...
Llibertat en sèrie
Es pot parlar d’una revolució que afecta tota la cadena...
- Per Ana Nuño
El World Press Photo 2022 posa el focus en les comunitats indígenes
L'exposició es pot visitar des d'aquest divendres fins a l'11...
Els ‘Monstres’ de Joan Fontcuberta
Monstres és la primera gran exposició de l’artista a Barcelona...
- Per Gerard Moliné
La Barcelona literària renova el seu impuls amb una FIL que enforteix el seu relat
El protagonisme a la FIL exerceix de revulsiu d'un ecosistema...
- Per Anna Badia López
‘L’Ombra del Vent’, l’empremta al carrer Santa Anna i la seva no-llibreria
Durant la Setmana de la Literatura, recorrem indrets d'algunes de...
- Per Anna Badia López
Jordi Amat: “El malestar amb Barcelona ha de ser expiat perquè torni a ser nostra”
A l’illa de la discòrdia, fa un segle tres cases...
Barcelona portarà flors a Guadalajara
No és habitual que una ciutat protagonitzi una gran fira...
- Per Xavier Marcé
L’autònom té un refredat
Hi ha un tipus de treballador que no coneix la...
- Per Bernat Dedéu
Pentesilea del poble
Al barri del Farró, un dels racons més discrets (un...
- Per Jordi Cabré
Una cuina autèntica per a enamorar-se del mar: la fórmula d’Albert Ventura a La Llotja
Amb gairebé 300 metres quadrats i una terrassa coberta, el...
Barcelona, capital literària global a la FIL de Guadalajara
La ciutat és protagonista de la fira literària més important...
- Per Redacció TheNBP
Andreu Ros: R&R en una ciutat que es desdibuixa
“Als cinc anys vaig dir als meus pares que volia...
- Per Alberto Valle
Un ‘Elisir d’amore’ novament infal·lible
La reposició de la posada en escena 'felliniana' de Mario...
- Per Jacobo Zabalo