El gènere documental viu un moment de clara expansió. I, tanmateix, molt pocs s’hi poden dedicar en exclusiva. “Dóna prestigi però no dóna diners”, lamenta Carles Bosch, que acaba d’estrenar el seu últim treball, Petitet, a DocsBarcelona.
Bosch és un veterà de l’ofici. Va treballar vint anys a TV3. Va ser un dels primers reporters del programa 30 minuts, on els seus reportatges de guerra i conflictes internacionals li van valer diversos reconeixements. El 2002 firma, amb Josep M. Domènech, el seu primer llarg documental, Balseros, sobre famílies cubanes que intenten arribar a la costa nord-americana. Va aconseguir la nominació a l’Oscar i va ser un èxit sense precedents. Juntament amb En construcción, de José Luis Guerín, va inaugurar el boom del documental a Espanya. Després vindrien Septiembres (2007), Revolució (2009) i Bicicleta, cullera, poma (2010), pel qual va rebre el Goya i va tenir notable presència internacional.
El periodisme li corre per les venes i confessa que se sent més reporter que “director de cinema” encara que també assegura que el documental l’ha ajudat a trampejar una professió que no viu el seu millor moment. “Estem acceptant treballar per a la ideologia que ens paga. Ho dic en plural malgrat que crec que, afortunadament, he aconseguit no fer-ho”.
És difícil creure que a algú amb un currículum així encara li costi (i molt) aixecar cada nou projecte. Ho accepta com a part del joc i assumeix que cada vegada toca començar de zero. Per poder fer Petitet va fer servir part de la liquidació de TV3 (sí, també costa de creure, però la televisió pública el va incloure en un ERO) i es va envoltar de gent jove i sense gaire experiència, però amb ganes i compromís. Es va comprometre a buscar finançament i, a la fi, el va aconseguir. “He pogut treballar amb una gran llibertat i amb cert esperit de resistència”.
Bosch, que sol aplicar estructures de novel·la clàssica o de guió de ficció als seus treballs documentals, en els quals sempre hi ha una progressió en el temps i un desenvolupament dels personatges, aconsella participar com a productor, poder tenir accés als números i algun dret sobre els premis i recorregut internacional. “Hi ha un esforç molt gran per part de l’autor en aquest tipus de projectes i em sembla just obtenir alguna compensació”.
Carles Bosch o començar sempre de zero
-
Per Morrosko Vila-San-Juan | 23 maig 2018

El World Press Photo 2022 posa el focus en les comunitats indígenes
L'exposició es pot visitar des d'aquest divendres fins a l'11...

El CaixaForum explora els límits de la fotografia
L'exposició 'Visions expandides. Fotografia i experimentació' recull gairebé 200 peces...

La Filmoteca de Catalunya adquirirà la categoria d’equipament nacional
La institució assolirà autonomia i gestió pròpia i els seus...

‘Impacte!’ El primer festival de cinema de Catalunya dedicat als drets humans
Del 8 al 25 d’abril es durà a terme la...
- Per Júlia Cruz

Quatre produccions catalanes competiran a la Berlinale
La directora catalana Eva Libertad estrenarà 'Sorda', el seu primer...
- Per Redacció TheNBP

Els ulls del món fan parada al CCCB amb el World Press Photo
L'exposició amb els millors treballs de fotoperiodisme reuneix més de...

Susana Guardiola: “Barcelona pot ser un referent mundial de la pau”
Ara que hem fregat (o encara freguem) una Tercera Guerra...
- Per Jordi Cabré

“Una pel·lícula pot provenir del passat, però sempre es conjuga amb el present”
Després de 14 anys sota la batuta d’Esteve Riambau, la...

‘Me too’ al Marès
El Museu Frederic Marès ofereix fins el 25 de maig...
- Per Jordi Cabré

Irene Lazuen: A punt de guanyar la batalla interna
“El meu objectiu ara és moure les meves obres per...
- Per Alberto Valle

Els certàmens amb més visitants de Fira de Barcelona entre 1999 i 2024
Consolidada com a actor essencial per a l'economia de Catalunya,...

Alexandre Escrivà: La crida de les lletres
“Des de la pandèmia escric gairebé cada dia de la...
- Per Alberto Valle

L’impacte del Mobile 2025 supera els 560 milions i 13.000 llocs de treball
La GSMA calcula que l'impacte del congrés des de la...
- Per Redacció TheNBP

El Pare Coratge i els seus fills (se’n van de rave)
Malgrat els seus excessos i incongruències, 'Sirât' ha retornat el...
- Per Bernat Dedéu

22@: el pulmó de la Barcelona tecnològica
Què fa de Barcelona una de les ciutats més apreciades...
- Per Francesc Fajula

La llibretera romana
Enmig de novetats i clàssics d’escriptores i escriptors del seu...
- Per Carme Escales

“El gas renovable no només soluciona un problema energètic, sinó també de residus”
Naturgy es proposa liderar la producció i distribució de biometà,...
- Per Redacció TheNBP

Pimec es vesteix de gala entre elogis a l’ampliació del Prat i el rebuig a l’OPA al Sabadell
La patronal catalana de les pimes i autònoms ha reconegut...
- Per Anna Badia López

Premis Nacionals de Gastronomia 2025: una mirada al present i al futur de la cuina catalana
Marc Gascons, Montse Serra, Moha Quach i Mònica Ramírez, entre...
- Per Anna Torrents

Rosa Tous: “És molta responsabilitat que el teu cognom sigui una marca”
Una empresa de 105 anys que factura més de 500...
- Per Mar Galtés