En un país que s’ha convertit en el bressol de grans marques de moda de fast-fashion internacionals, destaquen també una extensa quantitat de petites botigues locals que busquen fer-se un lloc en el complicat sector de la moda. Tant és així que Barcelona ja ha aconseguit situar-se en el radar internacional de la indústria, no només per ser una ciutat cosmopolita, sempre al dia de les últimes tendències, sinó també per ser el lloc de naixement de marques emergents i disruptives que aconsegueixen exportar el seu talent a la resta del món.
Així ho demostren iniciatives com la 080 Barcelona Fashion, que anualment reuneix les últimes novetats de la indústria catalana en dues fashion weeks que ja s’han convertit en referents internacionals —sense competir amb les grans passarel·les, com París o Milà. Així mateix, el programa Barcelona Fashion Forward, que acompanya a la professionalització de les marques emergents, també és símptoma del bon moment del sector de la moda català. Des de 2019, la iniciativa ha impulsat 54 marques, 43 de les quals segueixen en actiu, aconseguint consolidar-se i fins i tot créixer internacionalment.
El programa, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona Activa i el Disseny Hub (DHUB), selecciona anualment quinze marques per a oferir-les sis mesos de formació i mentoria personalitzada sobre els diferents aspectes a tenir en compte a l’hora d’emprendre i gestionar una empresa: des de les finances fins a la comunicació. D’aquestes marques, quatre d’elles passen a una segona fase per a aconseguir anar més enllà de la teoria i portar els productes directament a les botigues i clients, exposant a la pop up que anualment organitza el programa.
“Cada any es presenten més empreses a la convocatòria, unes xifres que reflecteixen que el programa realment funciona i suposa un punt d’inflexió per a les marques”, subratlla la directora d’Indústries Creatives (ICUB) i del DHUB, Mireia Escobar. De fet, des de 2019 i després de cinc edicions, el programa ha aconseguit consolidar-se com un referent dins del sector de la moda i situar la capital catalana com el bressol de la moda emergent. “Barcelona compta amb molts creadors amb ganes d’emprendre, però la ciutat ha de comprometre’s i retenir aquest talent —a través de programes com aquest— per a aconseguir que la roba es dissenyi i produeixi de manera local, perquè només així es potencia la marca Barcelona”.
Així mateix, en aquests cinc anys el programa també ha aconseguit créixer i traslladar el seu pop up des de La Roca Village —espai on s’exposaven els productes de les primeres edicions— fins a una botiga efímera en ple centre de Barcelona, instal·lada a la botiga Lync & Co de passeig de Gràcia.
Enguany les quatre marques que van ser seleccionades per a exposar en la pop up —Boulard BCN, Joplin Atelier, Naida C. Castel i Rubearth— aconsegueixen reflectir la diversitat del panorama català, amb empreses que van des de la joieria artesanal a marques especialitzades en moda masculina, per exemple. “La iniciativa ens ha ofert l’oportunitat única d’exposar les nostres peces en un carrer comercial i amb tanta visibilitat com és passeig de Gràcia”, emfatitza Aida Molano, cofundadora de JOPLIN Atelier.

La marca va sorgir fa gairebé 10 anys inspirada en un viatge per la ruta 66 dels Estats Units de les germanes Molano, que portaven anys treballant en el sector de la moda —treballs que encara avui compaginen amb la marca—. Des de llavors, han creat col·leccions inspirades en aquesta estètica western i en els escenaris que allà van veure i les van inspirar, com el karaoke del poble de Joplin que no només les va ajudar i les va animar a continuar el seu viatge, sinó que també va servir de nom per a la seva marca. Però més enllà d’aquesta estètica nord-americana han sabut crear peces úniques i acolorides, amb teixits d’alta qualitat, i que han lluït personalitats com la futbolista Alexia Putellas, cantants com Amaral o Rosalía o la política Irene Montero.
“Emprendre és gairebé com un road trip, com el que vam a la ruta 66. És perdre’t tota l’estona, avançar com pots, improvisar, parar quan el necessites… Saps que tens una meta o destí al qual arribar però l’important no és aquest sinó el viatge en si mateix”, resumeix Molano. En aquest viatge que suposa emprendre ha resultat un punt d’inflexió la seva participació en el programa de Barcelona Fashion Forward, que va culminar al juny després de la pop up.

“A vegades tenim molt idealitzada la idea d’emprendre una marca de roba, però el programa ens ha ajudat a baixar de peus a terra les nostres idees, fer números i adonar-nos que sense uns certs ritmes de producció l’empresa no pot funcionar. Podríem dir que el programa ens ha ajudat a continuar sent creatives i improvisant, però fer-ho menys i planificar més”, valora Molano. “Més enllà de les mentories i formacions, un dels avantatges de la iniciativa també és el networking i les sinergies que es generen entre les marques participants”, assegura Laura Molano, afegint que encara avui tenen un grup de Whatsapp en què s’ajuden entre ells.
Després de la seva participació en el programa, el seu objectiu com a marca passa per trobar un taller local extern —ja que ara produeixen tot des del taller a casa de Laura—, així com poder exposar en botigues multimarca, i a llarg termini fins i tot poder crear una botiga que sigui molt més que un espai expositiu, sinó que també serveixi per a esdeveniments o fins i tot concerts.
Des de la seva primera edició, més d’una cinquantena de marques s’han servit del programa, com JOPLIN, per a poder professionalitzar i acabar de donar forma a la seva marca. Per a Alberto Viso, fundador de La Cabellera de Berenice —participant en la primera edició de la iniciativa—, el programa també va servir per a donar-li seguretat i “acabar amb la síndrome de l’impostor en emprendre una marca de joies sense tenir experiència prèvia o tradició familiar”.
Després de més de 16 anys treballant en el sector de la moda, Viso va decidir en 2015 emprendre i fundar la seva pròpia marca de joieria artesanal, amb col·leccions inspirades en les icones i símbols de mitologies antigues —des de la grega fins a la japonesa o l’egípcia— i les constel·lacions, tal com resumeix el nom de la marca, ja que la Cabellera de Berenice és tant una constel·lació com una història mitològica. Per a aquesta marca, el pas pel Barcelona Fashion Forward va suposar un abans i un després en l’enfocament i el pla de negoci: “quan ets dissenyador t’enamores del procés creatiu però t’oblides de com sustentar i portar al món real aquestes idees”, un aprenentatge que va desenvolupar durant el programa.

Un altre dels valors fonamentals de la marca és la seva aposta per la producció local, confeccionant totes les joies a petita escala i en tallers de Barcelona, i ocupant-se ell mateix de tots els acoblaments i poliments des del seu estudi-taller instal·lat a casa seva. “Amb el preu de la plata actual, podria haver decidit canviar de qualitat i fer joies més grans, però prefereixo continuar treballant amb materials de primera qualitat i pedres naturals”, afirma Viso. El seu canal principal de venda continua sent en línia, encara que també participa una vegada al mes en markets o pop-ups, com el pròxim 6 i 7 de setembre que s’instal·larà al Palo Alto, encara que aspira a tenir el seu propi showroom a la capital catalana.
Per a Poems, participant en la tercera edició del programa, les mentories també van resultar imprescindibles per a redefinir la seva estratègia. “El programa va servir per a continuar fent aquelles peces que ja fèiem però amb més metodologia, ordre i recursos, ajudant-nos fins i tot a entendre millor el nostre propi procés creatiu”, assegura Carme Izar de Poems, afirmant que van aprendre tant dels docents com dels companys de programa..

Tant va ser així que la marca va poder inaugurar la seva pròpia botiga, al desembre de 2024 al barri de Sarrià-Sant Gervasi, sense oblidar-se dels més de 80 punts de botigues multimarca que tenen repartides per tota Espanya i Catalunya, a més d’haver inicialitzat la seva internacionalització en països com França, Portugal o Alemanya. Des de 2019, han sabut crear col·leccions atemporals i acolorides, gràcies a la tècnica de pintura en peça, és a dir, confeccionant tot en cru i aplicant els colors de cada peça segons la demanda existent.
Després de cinc edicions del programa i una cinquantena de marques impulsades, la directora del DHUB considera que la iniciativa es troba en un moment de consolidació i replantejament, avaluant aquells elements que ja funcionen i aquells aspectes que encara es podrien millorar per a continuar impulsant les marques emergents i aconseguir més visibilització i difusió de les empreses participants. La iniciativa forma part del programa del DHUB per a connectar-se no nimñes amb el món de la cultura i amb la comunitat local, sinó també amb el teixit empresarial i l’emprenedoria de la ciutat.

El programa, a més, també es troba alineat amb els esforços de l’Ajuntament de Barcelona per situar la ciutat com a capital mundial de la moda. Enguany, el consistori ha posat en marxa el nou Pla de Moda que preveu mobilitzar 1,3 milions d’euros anualment i impulsar iniciatives com un nou espai especialitzat en l’acceleració de projectes de moda en el recinte Paol Alto, redefinir la 080 Fashion Week, en el qual l’Ajuntament participarà per primera vegada, i impulsar la Shopping Night.