No tot són tancaments a la Barcelona pandèmica. En vigílies de Nadal, Virginias acaba d’obrir al cor de barri Gòtic la seva primera botiga a la capital catalana i ho ha fet en un local emblemàtic que gaudeix del màxim nivell de protecció per part de l’Ajuntament, ja que és considerat com a establiment de gran interès per a la ciutat. Es tracta de local del número 2 del carrer del Bisbe, que fins a 2016 acollia l’Antiga Cereria Lluís Codina, un negoci que s’havia dedicat a la venda d’espelmes des de l’any 1825.
La històrica cereria, situada al costat de la Casa dels Canonges, el Palau de la Generalitat i la Plaça Sant Jaume, va tancar després d’una dècada de decadència accelerada per la crisi del moment i per la prohibició d’encendre ciris a l’interior de la propera Catedral. Un any després d’abaixar la persiana, al local s’hi va instal·lar l’espardenyeria Dos Espadrilles, conservant tota la decoració original interior i exterior i també el mobiliari.
Ara, el propietari de l’espardenyeria, que té una altra botiga al mateix carrer, ha optat per reorientar l’activitat de l’establiment a conseqüència de l’absència de turistes. En lloc de tancar, es manté com a inquilí, però vendrà torrons en lloc d’espardenyes en haver-se associat amb l’Àngel Jubete, el propietari d’una altra marca emblemàtica catalana, Virginias.
“Sóc un enamorat de la Cereria Lluís Codina; era client de la botiga quan venia espelmes i es dóna la circumstància que coneixia els amos de l’espardenyeria i hem arribat a un acord per donar continuïtat al local”, explica Jubete al The New Barcelona Post.
Nova vida de la marca després de suspendre pagaments
Aquest empresari, molt conegut a Lleida, va rescatar a través de l’empresa Acrimont Foods la marca Virginias l’any 2019 després que suspengués pagaments a finals de 2017. Té en marxa un pla de creixement que implica arribar a una facturació de 20 milions d’euros en un termini de deu anys i que marca com a prioritat la creació d’una xarxa de botigues pròpies de venda de torrons. Ja posseeix dos establiments ubicats a Reus —on va néixer Virginias— i a Agramunt —la capital catalana del torró— i ara acaba d’obrir de forma simultània dues botigues més a Barcelona i a Madrid.
Segons Jubete, al local del Gòtic no serà l’únic de Virginias a la capital catalana, on preveu obrir, com a mínim, dues botigues més. Ja té localitzades ubicacions entorn de la Rambla i de la Sagrada Família. “Busco comerços emblemàtics, locals amb història on vendre un producte que també té molta història; farem de Barcelona un dels estendards de la marca”, afirma Jubete, que és també propietari de l’empresa de productes de jardineria Flower, amb seu a Tàrrega.
La botiga a l’antiga cereria es va inaugurar el 30 d’octubre i en ella s’hi poden trobar unes 60 varietats de torró, fonamentalment de la gamma de torró artesanal, que es comercialitza amb la marca El Taller de Virginias. Es tracta de barres d’elaboració artesanal procedents de l’obrador d’Agramunt i que tenen un preu de venda al públic d’entre 7 i 10 euros.
Per prudència, amb aquest panorama, el més lògic seria no obrir, però volem veure què passa; la gent ha reaccionat molt bé, estem molt contents de com han anat les vendes aquestes primeres setmanes
“No hem tocat res, el local es manté intacte”, emfatitza l’amo de Virginias, que es mostra encantat per contribuir a preservar el comerç tradicional i de proximitat. “Per prudència, amb aquest panorama, el més lògic seria no obrir, però volem veure què passa, la gent ha reaccionat molt bé, estem molt contents de com han anat les vendes aquestes primeres setmanes”, assegura. Segons Jubete, “el carrer del Bisbe és molt transitat, i no només per turistes, sinó també pels barcelonins”. “Si la gent va al Gòtic, segur que passa per davant de la botiga”, considera.
Per la seva implantació a Madrid, Virginias ha triat també el centre històric, un local al carrer de la Sal, als baixos d’un edifici centenari declarat d’interès cultural en la denominada Esquina de los Austrias, al costat de la Plaza Mayor.
Acrimont Foods, l’empresa que va comprar la marca Virginias i part dels seus actius productius, ha aconseguit facturar tres milions d’euros el primer any de funcionament. “Partíem de zero, la marca Virginias va arribar a desaparèixer de mercat, durant el Nadal de 2018 no estava en els supermercats”, recorda l’empresari. Després d’un esforç titànic per recuperar l’ensenya, renovar tota la línia de productes i redissenyar tots els envasos, Virginias va tornar a entrar a les llars el passat Nadal, de manera que ara afronta la segona campanya de la nova era.
Confiat en la campanya de Nadal
La línia més comercial de la marca, amb fàbrica a Reus, està present en pràcticament totes les cadenes de supermercats, com Caprabo, El Corte Inglés, Alcampo, Condis i Bonpreu. En paral·lel, amb el repte d’incrementar el valor afegit d’aquest producte i desestacionalitzar la producció, Jubete va llançar la línia premium, el Taller de Virginias, amb planta a Agramunt, i en col·laboració amb el Culinary Institute of Barcelona(CIB). En total, l’empresa dóna feina a una seixantena de persones.
I què passarà aquest Nadal? Àngel Jubete es mostra optimista. Creu que les restriccions d’aquests dies són un esforç extra perquè les celebracions nadalenques puguin ser tan normals com sigui possible. “Crec que podrem passar el Nadal en família, la gent no deixarà de menjar torró, sigui del bàsic o del més innovador”, conclou esperançat.