Equip de xefs del nou Circolo Popolare.
Equip de xefs del nou Circolo Popolare.

Big Mamma amplia el seu imperi gastronòmic a Barcelona amb un nou homenatge a la dolce vita

Amb més de 30 restaurants a Europa i després de la seva exitosa arribada a la capital catalana, el grup francès obrirà al desembre Circolo Popolare, un bucòlic jardí sicilià en ple passeig de Gràcia

Va néixer a França. Es va batejar en anglès. Però respira Itàlia per tots els sentits. Aquests eclèctics i curiosos orígens expliquen, en part, l’èxit de l’imperi gastronòmic de Big Mamma, que ja suma 2.500 empleats i una trentena de restaurants en set països (França, el Regne Unit, Espanya, Alemanya, Itàlia, Bèlgica i Mònaco). Després de la seva primera i exitosa obertura a Barcelona, amb la inauguració durant el mes d’abril de l’osteria Gloria —que ja acumula llargues cues davant del seu immens local a Enric Granados—, el grup es torna a enamorar de Barcelona amb Circolo Popolare, un nou homenatge als sabors i l’ambient del sud d’Itàlia.

El grup enfronta aquesta nova aventura a la capital catalana, prevista per a principis de desembre, amb la mateixa recepta que els ha portat a l’èxit: cuinar a foc lent. Fundat l’any 2015 per dos francesos, Victor Lugger i Tigrane Seydoux, enamorats de la gastronomia italiana. Una cuina que van estudiar i descobrir en profunditat abans de llançar-se a muntar el primer restaurant al seu país natal en 2015. Gairebé sense imaginar-s’ho, aquests dos empresaris van crear un imperi que va germinar a poc a poc a França i que ara ha escalat a diferents regions europees, des de Madrid a Londres.

“Espanya va ser un amor a primera vista per a Big Mamma”, explica Daniele Tasso, xef executiu de la marca a Espanya. “Pel clima que es respira, la calidesa de la gent, l’estil de vida, i també per com ens ha acollit”, afegeix Tasso, natural de Gènova i pastisser de formació que es va unir a Big Mamma just en el moment en què grup desembarcava a Madrid, en plena pandèmia amb Bel Mondo. Després de tres locals a la capital madrilenya, Big Mamma ha desembarcat enguany finalment també a Barcelona. 

Una ciutat que, com afirma Tasso, tenien en el radar des de feia mesos i fins i tot anys. Tanmateix, no volien precipitar-se i que la seva entrada a la capital catalana passés desapercebuda, sinó que es produís en un local ampli i cèntric. Després d’una intensa recerca, aquest espai el van trobar a Enric Granados, en un local que durant anys va ocupar el restaurant Bellavista Jardín del Norte (que comptava amb la família Messi com a inversora). Així, finalment a la primavera, Big Mamma va donar per iniciada la seva aventura a Barcelona, amb Gloria Osteria, un espai de més de dues plantes amb 1.000 metres quadrats que, amb un format d’osteria glamurosa, evoca als anys daurats d’Itàlia i, específicament, la capital del luxe italiana, Milà.

Després d’aquesta exitosa obertura, com confirmen les cues que sovint es produeixen a la porta del local o el fet que ja estiguin servint més de 3.000 coberts setmanals, Big Mamma es prepara per a fer un nou pas en el seu recorregut barceloní: Circolo Popolare. Aquesta vegada, des de l’artèria comercial de Barcelona: passeig de Gràcia, en el local que durant tantes dècades havia ocupat Citrus, que va tancar al febrer i que a principis de desembre cobrarà una nova vida.

Una mesa comparte varias especialidades en Gloria Osteria.
Una mesa comparteix diverses especialitats a Gloria Osteria.

Un bucòlic jardí italià en el cor de Barcelona

Més de 800 metres quadrats —amb una cuina de 140 metres—, en què el barceloní podrà transportar-se a la dolce vita italiana sense sortir de la ciutat. Si a Gloria Osteria el comensal podia viatjar a Milà, aquí la inspiració prové d’una altra regió italiana: la Sicília dels anys 60, amb els seus jardins, llimones i paisatges bucòlics. “Enmig de l’artèria comercial més gran de Barcelona, volem crear un refugi, un jardí italià, de pau i plaer per a tots els sentits, que contrasti amb la intensitat i rapidesa de la ciutat”, remarca Tasso.

Deu grans finestrals —de 40 metres— permetran observar aquest moviment constant de passeig de Gràcia, mentre el comensal amenitza la seva vista amb llums penjants i racons plens de detalls florals i bucòlics. Una gran part d’aquests finestrals, a més, estaran coberts per 9.000 ampolles de licors que crearan jocs de llums que encara faran més màgic l’ambient. La decoració, dissenyada pels britànics Studio Kiki, vol replicar el concepte dels restaurants homònims del grup a París, Madrid, Londres i Manchester: el Circolo és una festa popular en què tothom és benvingut, i en qupe el menjar serveix d’excusa per a compartir moments i records únics. Una festa que, tanmateix, mai és igual en tots els països, ja que la decoració s’adapta a cada local i regió.

Daniele Tasso, xef executiu de Big Mamma a Espanya, davant dels grans finestrals de Circolo Popolare.

I és que aquesta és una altra de les receptes de l’èxit de Big Mamma: invertir la dinàmica habitual i triar primer el local més adequat —una troballa que es pot allargar entre un any i un any i mig—, abans de pensar en el concepte sobre el qual girarà la decoració o la gastronomia. “La majoria dels grups dissenyen un concepte i després busquen on encaixar-lo a les diferents ciutats, nosaltres ho fem al revés: l’emplaçament i la seva energia són allò que marquen el concepte decoratiu i culinari, i així cada local té la seva pròpia personalitat”, assegura el xef executiu d’Espanya.

Malgrat que la decoració s’inspirarà en locals del grup preexistents, com els seus homònims de Londres o Madrid, on les ampolles també tenen un gran protagonisme, Studio Kiki ha dissenyat una proposta exclusiva per a la capital catalana. © Jerome Galland

Encara que Sicília és la regió que ha inspirat aquest restaurant, el caràcter napolità es respira en cada cantonada: no només pel format i la qualitat de les seves pizzes, sinó també en la seva decoració. Quadres i samarretes del futbolista Diego Armando Maradona, per la seva connexió no només amb Nàpols, sinó també amb Barcelona i el Barça, se sumen a taules i cadires pintades a mà i importades directament des d’Itàlia. Una artesania en la decoració que es percep només entrar, quan el comensal camina sobre ceràmica italiana de terracota, que a Tasso el transporta als records d’infància i al jardí de casa de la seva mare. I és que enaCircolo Popolare “tot és autèntic, com les creacions que surten de cuina”, emfatitza el seu xef executiu.

L’alegria de compartir

Amb un tiquet mitjà de 25 euros, el menú, en què ha treballat Tasso al costat de l’equip des de febrer, vol transmetre aquesta autenticitat de les receptes originals italianes, pensades especialment per a compartir: amb entrants com l’arancina típica de Sicília, pastes elaborades artesanalment en el restaurant i pizzes de gran qualitat, cuinades en un gran forn tradicional fet a mida, que combina llenya i gas. “En els grans carrers i artèries comercials, gairebé sempre trobem una oferta de menjar ràpid enfocada al turista, però a Circolo, malgrat les grans quantitats de coberts que traiem diàriament, no volem renunciar a les receptes artesanals”, destaca Tasso, qui reconeix que acostuma a menjar en algun dels múltiples restaurants de Big Mamma amb amics o parella com a mínim una vegada per setmana.

Tampoc renuncien a treballar amb productors italians —amb un total de 170 productors que transporten a Barcelona, dues vegades per setmana, els millors ingredients— així com proveïdors locals per a les verdures, carns i peixos. Una combinació entre talent local i italià que es replica també entre el personal, amb almenys un 70% d’italians entre els seus 100 empleats —amb mig centenar treballant entre els 12 fogons de les cuines—.

Les pizzes elaborades artesanalment i cuinades en un forn de llenya són un dels grans atractius de la carta. © Joann Pai

Entre els plats, destaquen opcions com les pizzes al metre, de fins a 80 centímetres, un concepte de plat pensat per a compartir entre amics o família i molt popular a Itàlia, però que costa trobar-lo fora del país. O fins i tot les carns fetes a la pedra, que tenen l’objectiu de demostrar que la gastronomia italiana és molt més rica i variada que la pizza o la pasta. Plats com la popular cotoletta alla milanese, una costella empanada de vedella de 600 grams, coneguda com a orecchia d’elefante —orella d’elefant— per la seva magnitud, o la Torre de Circolo, un gran desplegament d’aperitius, com la burrata o els montanarine fritte napolitanes, completen una oferta gastronòmica autèntica i sense renúncies en la seva qualitat.

Amb tots aquests ingredients, la previsió és superar els 1.000 coberts diaris els divendres, dissabtes i diumenges. Convertint-se, així, en un dels restaurants italians més ben situats de passeig de Gràcia, i en un espai on “la gent ve a compartir, celebrar i passar-ho bé”, com remarca Tasso.

Les pastes i salses, com la carbonara o cacio o pepe, s’elaboren artesanalment en el restaurant. ©lateef.photograpy

Un local de celebració per als barcelonins que també revalida l’exitosa dècada de trajectòria de Big Mamma, imperi gastronòmic que desitja tenir un llarg recorregut a la capital catalana, seguint l’exemple d’altres ciutats europees on ja tenen presència, com París —els carrers que els van veure créixer i on ara ja sumen una desena d’espais— o Londres —on ja compten amb sis locals—, però també fora d’ella. De fet, només fins a finals d’any, el grup té obertures previstes, a més del Circolo Popolare a principis de desembre, a París, Dublín i, per primera vegada, també fora del continent europeu: desembarcant a Dubai, amb la mirada posada també als Estats Units per a les seves pròximes operacions.